بزرگ‌ترین بازندگان نفت ۱۰۰ دلاری کدام کشورها هستند؟

۱۴۰۲/۰۱/۲۱ - ۱۲:۰۸:۲۰
کد خبر: ۲۰۲۹۶۰
بزرگ‌ترین بازندگان نفت ۱۰۰ دلاری کدام کشورها هستند؟

بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت دنیا از کاهش تولید اوپک پلاس سود می‌برند. اما اگر قیمت نفت بیش‌از این افزایش یابد و به 90 یا حتی 100 دلار در هر بشکه برسد، واردکنندگان نفت آسیب می‌بینند.

به گزارش تسنیم، خبر کاهش 1.66 میلیون بشکه‌ای تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس از ماه مه تا پایان سال جاری میلادی که می‌تواند عرضه نفت در بازار را در نیمه دوم سال محدود کند، قیمت نفت برنت را تا 85 دلار و نفت آمریکا را تا 80 دلار در هر بشکه بالا برده است. تحلیلگرانی که پیش‌بینی خود از قیمت نفت را به‌دنبال بحران بانکی در اواسط مارس پایین آورده بودند، حالا دوباره تخمین می‌زنند قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه برسد.

 نفت 90 دلار و 100 دلار در هر بشکه به اقتصادهای واردکنندگان بزرگ نفت آسیب می‌رساند. افزایش دوباره قیمت انرژی تورم در آمریکا و اروپا را در سطح بالا نگه می‌دارد و سیاست‌های نرخ بهره بانک‌های مرکزی را پیچیده‌تر خواهد کرد. این بانک‌ها به‌تازگی اعلام کرده‌ بودند پایان روند افزایش نرخ بهره نزدیک است.

 آمریکا شاهد افزایش قیمت بنزین خواهد بود، اما این کشور حداقل از نظر مالی بزرگ‌ترین بازنده کاهش تولید اوپک پلاس نیست. در آمریکا بازنده دولت بایدن است که یک‌سال است تلاش می‌کند قیمت بنزین را در پایین بیاورد. قیمت بنزین در آمریکا در اوایل ژوئن یعنی زمانی‌که قیمت نفت به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین به 100 دلار در هر بشکه رسیده بود رکورد زد.

 متوسط قیمت بنزین در آمریکا در این هفته 3 دلار و 54 سنت در هر گالن بود و احتمالاً طی چند هفته آینده به حدود 3 دلار و 65 سنت می‌رسد.

 کاهش تولید اوپک پلاس بیشترین آسیب را از نظر منابع مالی دولت به اقتصادهای پیشرفته آسیا که شدیداً وابسته به واردات نفت هستند و همچنین بازارهای نوظهور در جنوب و جنوب شرق آسیا که علاوه‌بر وابستگی به واردات انرژی ترازنامه‌های مالی ضعیفی هم دارند می‌زند. این کشورها عبارتند از اقتصادهای بزرگی مانند ژاپن و کره جنوبی و همچنین بازارهای نوظهوری مانند هند و پاکستان در جنوب آسیا به‌همراه آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی.

 تحلیلگران عقیده دارند بزرگ‌ترین بازندگان 100 دلاری شدن نفت در دنیا کشورهایی هستند که هیچ منابع داخلی انرژی ندارد، کشورهایی مانند ژاپن، هند، آلمان و فرانسه.

 کاهش تولید اوپک پلاس حتی قیمت نفت خام اورال روسیه را به بالاتر از سقف قیمت 60 دلاری که گروه 7 تعیین کرده بود رسانده است.

 کشورهایی که ارزش ارز آن‌ها پایین است و منابع مالی محدودی دارند هم از این افزایش قیمت آسیب می‌بینند، چون نفت با دلار آمریکا محاسبه می‌شود.

ارسال نظر