سقوط 465 میلیارد دلاری بورس های جهانی

۱۴۰۱/۱۲/۲۴ - ۰۴:۰۱:۴۷
کد خبر: ۲۰۱۱۶۸

در پی ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی امریکا، سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از موسسات مالی خارج کرده‌اند که باعث افت ارزش بورس جهانی به ارزش ۴۶۵ میلیارد دلار شده است.   به نوشته بلومبرگ، روز گذشته زیان بازار افزایش یافته و شاخص مالی آسیا- اقیانوسیه MSCI با کاهش ۲.۷ درصدی، به کمترین میزان خود از ۲۹ نوامبر رسید. گروه مالی UFJ میتسوبیشی ژاپن نیز ۸.۳ درصد افت کرد.

همچنین ارزش گروه مالی هانا در کره جنوبی ۴.۷ درصد کاهش یافت. هلدینگ ANZ استرالیا هم ۲.۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. به گزارش «اکوایران»، نگرانی‌هایی وجود دارد که دارایی‌ها و اوراق موسسات مالی تحت تاثیر بحران بانک سیلیکون‌ولی قرار بگیرند. در پی انتظارات از توقف رشد نرخ سود توسط فدرال رزرو به خاطر بحران سیستم بانکی، سود اوراق خزانه‌داری نیز کاهش یافت. جان وودز، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری بخش آسیا و اقیانوسیه شرکت کردیت سوزی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: بازارهای مالی در میدان مین هستند. باید بفهمیم که این چه تاثیری بر بازارهای جهانی دیگر دارد.

به نظرم از آنجایی که این مساله با نقدینگی در ارتباط است، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف کند. از روز جمعه، ارزش بازارهای مندرج در شاخص MSCI جهانی و شاخص MSCI بازارهای در حال رشد، ۴۶۵ میلیارد دلار ریزش داشت. در روز دوشنبه، بانک‌های منطقه‌ای امریکا بیشترین ضرر را دیدند. شاخص KBW با ۷.۷ درصد کاهش، بزرگ‌ترین افت ارزش را از ژوئن ۲۰۲۰ شاهد بود. سهم بانک «فرست ریپابلیک» در سه روز کاری حدود ۷۳ درصد کاهش داشت که بزرگ‌ترین متضرر بین موسسات مالی MSCI در این دوره بود. موسسه اعتباری مودی نیز ریسک وام‌های بلندمدت خود را تحت ارزیابی قرار داده است. همچنین در روز دوشنبه سهام بانک‌های اروپایی و بیمه‌ها شاهد افت ارزش بود. سهام شرکت کردیت سوزی به علت سرایت هراس بانک سیلیکون‌ولی، کاهش بی‌سابقه ۹.۶ درصدی را تجربه کرد.

این شرکت در روز سه‌شنبه گزارش داد که در گزارش قبلی خود تعدادی ضعف پیدا کرده و درصدد اقدامی برای حل آن است. «فرانسیس چان»،  تحلیلگر بلومبرگ در یادداشتی اشاره کرد که به دلیل سپرده‌های مستحکم، تنوع دارایی‌ها و نقدینگی خوب، بانک‌های بزرگ آسیایی تنها با ریسک حداقلی هجوم ناگهانی مشترکین برای تخلیه سپرده‌ها روبه‌رو شدند. وی افزود: ممکن است وام‌دهنده‌های کوچک‌تر با ریسک کمبود نقدینگی و اعتبار مواجه باشند که جای نگرانی زیادی ندارد. در پی نشانه‌هایی از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن، از ماه دسامبر، بازار مالی این کشور رشد خوبی داشت، اما اکنون بیشترین ضربه را در منطقه آسیا متحمل شد.

 

ارسال نظر