وزارت نفت باید برای توسعه زیرساخت‌ها به دریافت بودجه دولتی اکتفا نکند

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - ۰۲:۰۸:۴۷
کد خبر: ۲۰۰۵۱۹

نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت نفت باید برای توسعه زیرساخت‌های نفتی، گازی و پتروشیمی به دریافت بودجه دولتی اکتفا نکرده و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جذب کند.

کمال علی‌پور خنکداری در گفت‌وگو با خانه ملت به راهکارهای تامین مالی برای توسعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: وزارت نفت نباید در تامین مالی مجموعه خودش مشکلی داشته باشد چراکه 14 و نیم درصد از فروش نفت به هر قیمتی، به وزارت نفت برای توسعه زیرساخت‌ها تعلق می‌گیرد، ضمن آنکه وزارت نفت باید به دریافت بودجه دولتی برای توسعه این زیرساخت‌ها اکتفا نکرده و سرمایه‌گذار جذب کند. نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای که مانند ایران منابع عظیم نفتی و گازی دارند از طریق «قراردادهای بیع متقابل» شرکت‌های خارجی را دعوت به همکاری می‌کنند، بدین صورت که شرکت‌های خارجی در قبال زیرساخت‌های ایجاد کرده از تولیدات نفتی و گازی آنها طی چند سال استفاده می‌کنند، همچنین وزارت نفت می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذار از طریق فایناس نیز اقدام کند.

وی با بیان اینکه وزارت نفت سال گذشته در بحث اوراق مالی مشارکت ضعیف عمل کرد، افزود: همچنین وزارت نفت برای توسعه زیرساخت‌های نفتی، گازی و پتروشیمی می‌‎تواند از روش‌های دیگر تامین مالی و مرسوم در جهان همچون بی‌اوتی (BOT)، قرارداد BOO، B.L.T  و... استفاده کند. علی‌پور خنکداری به موانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اشاره کرد و توضیح داد: موانع و مشکلات اقتصادی همچون گسترش بیش از حد بخش دولتی، نوسانات ارزی و نبود ثبات اقتصادی، مالیات‌ها، و خدمات پس از سرمایه‌گذاری ازجمله این موانع به شمار می‌آیند. 

 

ارسال نظر