چین بازار گاز اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ - ۰۰:۴۴:۴۵
کد خبر: ۲۰۰۰۳۴

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد که بهبود اقتصادی چین باعث رقابت شدید در بازارهای جهانی انرژی می‌شود و می‌تواند منجر به بازگشت قیمت گاز طبیعی به سطوح «ناپایدار» در اتحادیه اروپا شود. به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، هشدار داد که بهبود اقتصادی چین باعث رقابت شدید در بازارهای جهانی انرژی می‌شود و می‌تواند منجر به بازگشت قیمت گاز طبیعی به سطوح «ناپایدار» در اتحادیه اروپا شود.

بر اساس تحقیقات این آژانس، سال گذشته میلادی مصرف گاز چین به دلیل کاهش فعالیت‌های صنعتی و رشد ضعیف اقتصاد در بحبوحه محدودیت‌های کرونایی و افزایش قیمت انرژی شاهد کاهش بود. در عین حال، آب و هوای معتدل در اروپا طی فصل زمستان به همراه اقدامات انجام شده توسط مقامات اتحادیه اروپا برای صرفه جویی در مصرف انرژی، جریان بی‌سابقه گاز طبیعی مایع (LNG) و ذخایر کافی گاز به اروپا کمک کرد تا زمستان را پشت سر بگذارد.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها منجر به کاهش 13 درصدی تقاضای گاز در اروپا شد چرا که دولت‌ها به سرعت با سیاست‌های اضطراری واکنش نشان دادند، صنایع تولید خود را کاهش دادند و مصرف‌کنندگان دمای محیط را پایین آوردند. ال‌ان‌جی جایگزین اصلی گاز روسیه در اتحادیه اروپا پس از کاهش عرضه این کشور به دلیل تحریم‌های غرب شد. بر اساس این گزارش، ارزش تجارت جهانی ال ان جی در سال 2022 به بالاترین رقم خود رسید و در مقایسه با سال قبل به 450 میلیارد دلار رسید.

بلوک اروپا با رشد 63 درصدی محموله‌ها در سال گذشته میلادی، محرک اصلی افزایش تقاضای LNG بود. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین هشدار می‌دهد که اگرچه قیمت گاز طبیعی در ماه‌های اخیر پس از افزایش سرسام‌آور در سال گذشته کاهش یافته است، اما با افزایش تقاضای ال‌ان‌جی در آسیا، یعنی چین، پس از لغو محدودیت‌های کرونایی توسط پکن، ممکن است این وضعیت در سال 2023 تغییر کند. محققان تخمین می‌زنند که تقاضای LNG چین می‌تواند در سال جاری 10 درصد افزایش یابد، اما تاکید می‌کنند که پیش بینی‌های فعلی بسیار نامشخص است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش مجدد تقاضا در این کشور آسیایی در صورت ادامه کاهش قیمت‌ها و بهبود سریع فعالیت‌های اقتصادی به 35 درصد می‌رسد.

 

ارسال نظر