نفت ۸۲ دلار و ۸۵ سنت شد

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۹:۰۵:۳۳
کد خبر: ۱۹۹۷۵۵
نفت ۸۲ دلار و ۸۵ سنت شد

بالا رفتن ارزش دلار و ترس از رکود اقتصاد دنیا تأثیر طرح روسیه برای کاهش عرضه نفت را خنثی کرده و باعث پایین آمدن قیمت نفت در معاملات بی‌ثبات روز دوشنبه شده‌است.

به گزارش تسنیم، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 31 سنت معادل 0.37 درصد کاهش به 82 دلار و 85 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 25 سنت معادل 0.33 درصد کاهش 76 دلار و 7 سنت معامله می‌شود.

 هر دوی این شاخص‌های نفتی بیش‌از 90 سنت در روز جمعه افزایش قیمت داشتند.

 ارزش دلار به بالاترین رقم طی 7 هفته گذشته رسیده است و دلیل آن اطلاعات اقتصادی آمریکاست که نشان می‌دهد بانک فدرال رزرو مجبور است نرخ بهره را باز هم افزایش دهد.

 بالا رفتن ارزش دلار خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند.

 ترس از ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال رزرو پس‌از آن شدت گرفت که اعلام شد شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی در آمریکا 0.6 درصد در ژانویه افزایش داشته است. این شاخص معیار اصلی بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره است.

 یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت نفت افزایش ذخایر نفت خام آمریکاست که طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی این کشور به بالاترین رقم از ماه مه 2021 رسیده است.

 از نظر عرضه، روسیه قصد دارد صادرات نفت از بنادر غربی خود را تا 25 درصد در ماه مارس نسبت‌به ماه جاری کاهش دهد. روسیه قبلاً اعلام کرده بود تولید نفت خود را در ماه آینده میلادی 5 درصد پایین می‌آورد.

 قیمت نفت حدود یک ششم طی یک‌سالی که از آغاز جنگ اوکراین گذشته کاهش یافته است. روسیه عرضه نفت به لهستان از طریق خط لوله دروژبا را متوقف کرد. این اقدام یک روز پس‌از آن صورت گرفت که لهستان اولین تانک‌های خود را به اوکراین فرستاد.

 از طرف دیگر سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات مربوط به تولید در چین در هفته جاری هستند که می‌تواند مسیر تقاضای نفت در این کشور را مشخص کند.

ارسال نظر