کاهش قیمت نفت ملایم شد

۱۴۰۱/۱۲/۰۱ - ۱۱:۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۹۹۱۰۵
کاهش قیمت نفت ملایم شد

بهای معاملات نفت برنت با ۹ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۸۲ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس، با شش سنت افزایش، به ۷۴ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. معاملات آوریل این شاخص با ۹ سنت کاهش، ۷۶ دلار و ۴۶ سنت بود.

به گزارش ایسنا، هر دو قیمت پایه، هفته گذشته در پی انتشار آماری که رشد چشمگیر ذخایر نفت و همچنین افزایش ذخایر بنزین آمریکا را نشان داد، حدود چهار درصد کاهش هفتگی پیدا کردند.

تحلیلگران شرکت "انرژی اسپکتس" در یادداشتی نوشتند: واشنگتن، برنامه فروش ۲۶ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک را اعلام کرده که ممکن است ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات وست تگزاس اینترمدیت است را بالا ببرد.

انتظارات بالایی برای ادامه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا وجود دارد که ممکن است رشد دلار را قوت بخشیده و قیمت نفت را محدود کند. دلار قویتر، معاملات نفت که به این ارز قیمت گذاری می شوند را برای خریداران غیرآمریکایی، گرانتر کرده و تقاضا را کاهش می دهد.

در سیگنال دیگری از بهبود عرضه، قزاقستان اعلام کرد در مارس، ۱۰۰ هزار تن نفت از طریق خط لوله دروژبای روسیه به آلمان و برای پالایشگاه شودت فراهم خواهد کرد.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" اظهار کرد: سرمایه‌گذاران در آسیا به تصمیم بانک خلق چین درخصوص نرخ بهره وام مسکن برای حمایت از احیای بخش املاک و اقتصاد این کشور، چشم دوخته اند. چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است.

تحلیلگران انتظار دارند واردات چین در سال ۲۰۲۳ به دلیل تقاضای بالاتر برای سوخت حمل و نقل و آغاز فعالیت پالایشگاه‌های جدید، به رکورد بالای جدیدی صعود کند. چین به همراه هند، به بزرگترین مشتریان نفت روسیه پس از تحریم اتحادیه اروپا علیه مسکو، تبدیل شده اند.

بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت روسیه به هند در ژانویه، به رکورد ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسید.

ارسال نظر