تفاوت بحران انرژی در ایران و اروپا

۱۴۰۱/۱۱/۲۳ - ۰۰:۳۰:۱۳
کد خبر: ۱۹۸۴۲۳
تفاوت بحران انرژی در ایران و اروپا

تلاش برای بزرگ‌نمایی مشکل کمبود گاز در ایران و کوچک شمردن بحران انرژی گسترده در اروپا و زمستان سخت و طاقت‌فرسای کشورهای این قاره، انکار‌کنندگان این بحران را دچار خطایی کرده که خواسته یا ناخواسته دو موضوع بی‌ربط را به هم مرتبط می‌کنند. 

به گزارش خبرنگار «تعادل» آنان از مشکل ناترازی گاز در کشورمان تحت عنوان زمستان سخت ایران یاد می‌کنند و آن را با بحران انرژی در اروپا که بر اثر قطع صادرات گاز ارزان روسیه بروز کرده است، ربط می‌دهند. واقعیت این است که ما به عنوان کشوری که رتبه نخست ذخایر نفت و گاز را در جهان داریم، به صورت گسترده و با قیمتی پایین این ذخایر را در دسترس عموم قرار داده‌ایم و همین موضوع باعث مصرف بیش از حد و در نتیجه کمبود گاز در برخی از نقاط کشور شده است.

بر اساس این گزارش، این مشکل با بحران انرژی اروپا که بر اثر عدم دسترسی به منابع پایدار انرژی بروز کرده است، تفاوت دارد. اروپایی‌ها بعد از قطع صادرات گاز روسیه به این قاره با مشکلات عمیقی مواجه شدند. به‌طور مثال، مدیر آرسلور میتال یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلزی آلمان اعلام کرد از اواخر سپتامبر تولید کوره بلند شماره سه این شرکت در برمن با ظرفیت تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن چدن متوقف خواهد شد.

 قیمت برق و گاز در آلمان بدون گاز ارزان روسیه، تولید را برای این شرکت غیر اقتصادی کرده است و با توجه به تأمین ۲۵ درصد نیاز این کشور از محل واردات، این صنعت با مشکلات جدی روبرو است. در ارتباط با مشکلاتی که قطع صادرات گاز روسیه به اروپا برای کشورهای اروپایی به وجود آورده است با جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگویی ترتیب دادیم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.

قادری با اشاره به این موضوع که قطع صادرات گاز روسیه به اروپا شرایط را برای مردم اروپا سخت کرده است، به خبرنگار «تعادل» تصریح کرد: تأمین انرژی موردنیاز اروپایی‌ها از هیزم و سایر روش‌ها قطعاً نمی‌تواند سطح رفاهی گذشته را برای آنان به ارمغان بیاورد. از سوی دیگر، برق اروپا در حدی نیست که بتواند جایگزین گاز شود و تمام نیازهای خانوارها را حل کند. به این ترتیب، دولت‌های اروپایی و 

مردم شان شرایط دشواری را سپری می‌کنند و گرفتار زمستان سختی هستند.  وی در ادامه گفت: صنایع انرژی بر اروپا نیز با مشکلات جدی مواجه است و شاهد کاهش تولید برخی محصولات همچون کود، آمونیاک، چدن و فولاد هستیم. طبیعی است وقتی صنایع کشوری به گاز کشور دیگری وابسته است و برای استفاده از آن برنامه‌ریزی شده است، با قطع جریان انرژی مشکلات جدی‌ای به وجود می‌آید. اعتراضات مردمی و افزایش هزینه‌های زندگی شهروندان از جمله مشکلاتی است که در اروپا شاهد هستیم. عدم دسترسی به گاز ارزان روسیه طبعاً بر رشد اقتصادی اروپا اثر منفی خواهد گذاشت. عدم دسترسی به انرژی در صنایع اروپا به کاهش تولید ناخالص ملی کشورهای این قاره منجر می‌شود و آنها را در درازمدت با مشکلات جدی مواجه می‌کند. از دست دادن بازارهای صادراتی از جمله مشکلاتی است که برای اروپا رخ خواهد داد. این وضعیت به افزایش بیکاری در اروپا می‌انجامد و به اعتراضات اجتماعی دامن خواهد زد. 

این نماینده مجلس ادامه داد: جنگ اوکراین و عدم صادرات گاز روسیه به اروپا فرصتی را برای کشورهایی مانند ما که دارای منابع هستیم، به وجود آورده است تا به افزایش صادرات خود مبادرت کنند. با توجه به تحریم ایران، کشورهای اروپایی نمی‌توانند از ما گاز یا نفت بخرند. اما امکان توسعه صادرات دیگر محصولات ایران همچون فولاد و فرآورده‌های نفتی و گازی وجود دارد. باید برای بهره‌برداری از این فرصت برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم تا بتوانیم به نحو احسنت از آن استفاده کنیم و به گسترش 

صادرات مان بپردازیم. 

وی گفت: ما الان در وضعیت تحریمی قرار داریم و نمی‌توانیم از تمام ظرفیت‌های خود در زمینه نفت و گاز بهره ببریم. به همین دلیل مشکلاتی در حوزه انرژی برایمان بروز کرده است که مصرف بالای داخلی و عدم مدیریت مصرف نیز در آن دخیل بوده است. با اعمال سیاست‌هایی همچون تعرفه‌گذاری پلکانی و بهینه‌سازی مصرف می‌توانیم این مشکلات را به حداقل برسانیم.

وی درپایان بیان داشت: تفاوت ناترازی مقطعی گاز در کشور ما با بحران انرژی و صنعت زدایی اروپا بسیار متفاوت است؛ اروپا با عدم دسترسی به منابع انرژی روبرو است و جنس مشکلات کشورهای این قاره با ما فرق دارد. با مدیریت‌هایی که دولت انجام داده است، تا الان قطع گاز و برق بخش خانگی را نداشته‌ایم و صنایع نیز با سوخت جایگزین به کارشان ادامه می‌دهند. اما مردم در اروپا به لحاظ دسترسی به انرژی در مضیقه هستند و صنایع اروپا نیز دچار کاهش شدید تولید شده‌اند.

 

ارسال نظر