مسوولیت اجتماعی نفت یا دولت؟

۱۳۹۸/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۰۸

گروه انرژی|

حضور نفتی‌ها در مناطق جنوبی ایران و همزیستی کارکنان میادین نفتی با مردمان آن خطه بیش از 110 سال قدمت دارد. از زمان نخستین اکتشاف نفت در خاورمیانه تا به امروز، دو جنگ جهانی رقم خورد و در ایران دو انقلاب به پیروزی رسید، دو بار حکومت‌ها ساقط شدند و بارها دولت‌ها تغییر کردند، اما اکتشاف، حفاری و استخراج نفت و در نتیجه حضور پررنگ کارکنان و تأسیسات نفتی پایه‌ثابت زندگی مردم خوزستان بوده است. تا جایی که در برخی مواقع وزارت نفت عملا به جای دولت شناخته می‌شود و انتظارات از این وزارتخانه، به بیشتر از حیطه وظایف و اختیارات آن تسری پیدا می‌کند. این مساله زمانی تشدید می‌شود که سازمان‌های مسوول نیز از بار مسوولیت شانه خالی می‌کنند و از این رو پروژه‌های مسوولیت اجتماعی نفت اهمیت و جلوه بیشتری پیدا می‌کنند. دیروز مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در صفحه اینستاگرام خود بیان کرد که امسال ۷۹۱ پروژه در قالب مسوولیت‌های اجتماعی نفت تعریف شده که تعداد ۴۱۶ مورد آن مربوط به مناطق سیل‌زده است.

کرباسیان افزود: «بررسی تعداد ۷۹۱ پروژه گویای آن است که ۲۷۸ پروژه خدماتی، ۱۷۴ پروژه آموزشی، ۱۳۷ پروژه ورزشی، ۱۲۲ پروژه بهداشتی و ۸۰ پروژه در حوزه راه، تعریف شده است. میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن ۷۹۱ پروژه شرکت ملی نفت ایران در مناطق نفتخیز و سیل‌زده، بیش از هزار میلیارد تومان اعلام شده که تاکنون ۲۹۷ میلیارد تومان آن هزینه شده است.»

کرباسیان در یادداشت خود آورده است: «ساکنان مناطق نفتخیز مردمانی صبور، با وسعت نظری بلند و ستودنی هستند که سختی زیست در مناطق صنعتی نفتی را به جان خریده‌اند و برای آبادانی این سرزمین در صنعت نفت ایران با نهایت سخاوت حضور دارند. مناطق نفتخیز به سبب حضور گسترده تاسیسات نفتی از برخی مزیت‌های طبیعی و زیست محیطی محروم شده‌اند.»

به گزارش ایرنا، وی این را هم اضافه کرد که بخشی از پروژه‌های شرکت ملی نفت ایران در حوزه تأمین نیازهای رفاهی، آموزشی و فرهنگی ساکنان مناطق نفتخیز به ثمر نشسته و ابراز امیدواری کرد با همراهی تمام نهادهای مسوول هر چه زودتر آبادانی و بازسازی مناطق سیل‌زده تحقق یابد و همزمان امکاناتی در شأن مردم مناطق نفتخیز در اختیار آنها قرار گیرد.

همچنین در خبری مجزا، کیوان یاراحمدی، مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر نیز از تکمیل و راه‌اندازی پروژه انتقال آب رودخانه چنگوله با احداث آبگیر روی این رودخانه خبر داد که به گفته وی آثار زیست‎محیطی مطلوبی برای اکوسیستم منطقه میدان نفتی آذر به همراه خواهد داشت.

به گزارش شانا، یاراحمدی گفت: احداث آبگیر روی رودخانه چنگوله با توجه به پوشش گیاهی مناسب، سبب ایجاد یک زیستگاه و اکوسیستم طبیعی برای جانوران منطقه شده است که سالانه هزاران پرنده مهاجر فصلی را به خود جذب می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در ساخت سازه این آبگیر، سعی بر کاهش آثار منفی اکوسیستم آبی بوده، به‌طوری که با احداث نردبان ماهی (Fish ladder) از تخریب چرخه حیات در رودخانه چنگوله جلوگیری شده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر افزود: با احداث و تکمیل فعالیت‌های مربوط به سازه اصلی آبگیر و ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب حدفاصل آبگیر تا واحد فرآورش مرکزی (CPF) میدان آذر، برداشت و انتقال آب از ایستگاه پمپاژ احداثی جنب رودخانه چنگوله به مخزن احداث‌شده در مجاورت CPF فراهم شد و به این ترتیب، کل نیازهای آبی این میدان برای مصارف صنعتی واحد CPF و همچنین مصارف بهداشتی واحد CPF و اقامتگاه دایم بهره‌بردار تامین شده است.

بر اساس این گزارش، برای زیرسازی و تحکیم بستر سازه‌ آبگیر روی رودخانه چنگوله، ملات سنگ و بتن به میزان بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ مترمکعب مصرف و در ساخت سازه‌های آبگیر نیز بیش از ۹ هزار و ۱۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی و ۴۲۰ تن میلگرد اجرا شده است.

یاراحمدی اظهار کرد: برای انتقال آب از ایستگاه پمپاژ جنب آبگیر تا مخزن آب مجاور واحد CPF، یک خط لوله ۱۰ اینچی به طول ۴۰ کیلومتر احداث شده است.

 

ارسال نظر