چرا دلار به جای کاهش قیمت دوباره گران شد؟

۱۴۰۱/۱۲/۲۸ - ۰۹:۰۳:۴۴
کد خبر: ۲۰۱۵۵۹
چرا دلار به جای کاهش قیمت دوباره گران شد؟

در روزهای پایانی سال قیمت دلار و سکه با وجود پیش‌بینی‌ها و وعده‌هایی که برای کاهش اسکناس آمریکایی تا کانال ۳۰ هزار تومانی داده شد، تا نیمه دوم کانال ۴۰ هزار تومانی رشد کرد.

به گزارش اکوایران، کاهش تنش‌های سیاسی، برقراری ارتباط با قدرت‌های منطقه‌ای و درگیری اسراییل به مسائل داخلی مواردی است که انتظار می‌رفت بتواند دلار را به کانال‌های پایین‌تر هدایت کند ولی چرا دلار به جای ورود به کانال ۳۰ هزار تومانی به نیمه دوم کانال چهل هزار تومانی سرک کشید؟

تقاضای شب عید به بازار ارز هم رسیده است بازار ارز و سکه فارغ از نوسانات و مسائل سیاسی هر سال شب عید با افزایش تقاضا مواجه می‌شود. در چنین شرایطی قطعات کوچکتر سکه مانند ربع سکه و اسکناس‌های یک دلاری تقاضای بیشتری دارند، چرا که از اسکناس‌های یک دلاری برای پرداخت عیدی استفاده می‌کنند.

اما علاوه بر بازار شب عید سه مورد دیگر نیز خریداران را در بازار جسورتر کرد. اول وقتی گفته شد که مذاکرات برجام از سر گرفته خواهد شد ولی در نهایت طرف آمریکایی اعلام کرد که برجام در دستور کار نیست و مذاکرات برجامی تکرار نخواهد شد خریداران بار دیگر به بازار برگشتند.‌ اخبار برجامی که مدت‌هاست جهت حرکت بازار ارز را تعیین می‌کند در این شرایط نیز بهانه را به دست معامله‌گران افزایشی داد و قیمت اسکناس آمریکایی افزایش یافته است.

بازار دلار آزاد دقیقا از ساعات پایانی معاملات در یکشنبه هفته قبل افزایشی شد بر اساس یک توییت قرار بود در آن روز درهم امارات در بازار سرازیر شود و قیمت ها را پایین بکشد ولی وقتی این اتفاق نیفتاد معامله‌گران افزایشی دوباره به بازار برگشتند. از نظر تکنیکالی هم کدهای به وجود آمده در سقوط شتابزده بازار ارز باعث شده تا نمودار در جهت پر کردن گپ‌ها حرکت کند‌.

روز قبل درهم در بازار مبادلات ارزی به مقدار زیادی عرضه شد ولی قیمت دلار و سکه را کاهش نداد. حال برای هفته دوم فروردین برخی از معامله گران انتظار ادامه افزایش قیمت ها پس از تعطیلات نوروز را دارند تصوری که در نقطه مقابل تحلیلگران و معامله گران کاهشی قرار دارد، به عقیده معامله گران کاهشی ، قیمت دلار در نیمه دوم تعطیلات با تکیه بر اخبار مثبت سیاسی، عقب‌نشینی تقاضای شب عید و کاهش تقاضا در شرایط نیمه تعطیل بازار کاهش خواهد یافت.

محدوده ناپایدار حباب سکه

جلسه فدرال رزرو در دوم فروردین ماه شرایط را برای بازار جهانی علی الخصوص اونس روشن می‌کند. معامله‌گران اونس جهانی طلا تصور می کنند که فدرال رزرو در جلسه آتی نرخ بهره را فقط ۲۵ صدم درصد افزایش دهد، از طرفی بحران بانکی آمریکا و احتمال سرایت آن به سایر کشورها که می تواند مشکلات رکود و تورم را تشدید کند باعث شده تا اونس طلا به عنوان دارایی امن با افزایش تقاضا روبه رو شود. افزایش ارزش اونس و خوش بینی معامله گران به آینده طلا تقاضای داخلی سکه را برانگیخته و معامله گران افزایشی را در جبهه خرید جسورتر کرده است.

حباب سکه امامی به بالای ۲۸ درصد رسیده و حباب ربع سکه در بالای محدوده پنجاه درصدی قرار داشته است. بررسی میزان حباب ها در تاریخچه معاملات نشان میدهد که سطوح کنونی حباب در بازار تا به حال ناپایدار بوده و بازار در ادامه در جهت کاهش حباب حرکت کرده است.

اقبال به سهام ریالی افزایش می یابد

حال سهامداران در بازار سهام روز قبل خوب بود و بازار سهام در معاملات روز قبل با افزایش تقاضا رو به رو شد. روز قبل نرخ تسعیر ارز بانک ها مشخص شد و اعلام میزان افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها به سال بعد موکول شد. اما برخلاف همیشه در این دور افزایشی سهام پالایشگاهی ممکن است عقب تر از سهام ریالی حرکت کند، کاهش قیمت ارز و سقوط قیمت جهانی نفت آتی می تواند معامله گران گروه پالایشگاهی را عقب تر از سهام ریالی قرار دهد.

 

ارسال نظر