مرکز مبادله جایگزین بازار می‌شود

۱۴۰۱/۱۲/۰۲ - ۱۱:۳۲:۵۰
کد خبر: ۱۹۹۱۹۶
مرکز مبادله جایگزین بازار می‌شود

محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و‌ طلای ایران، در تشریح سیاست‌های جدید ارزی این نهاد اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما راه‌اندازی مرکز مبادله بود که کمی با تاخیر انجام شد و دلیل آن هم بحث‌های نرم‌افزاری بود و می‌خواستیم کار را با قدرت شروع کنیم.

به گزارش اکو ایران، وی افزود: در سال‌های قبل بخش عمده‌ای از ارز حواله‌ای در نیما عرضه می‌شد و این سیاست ادامه داشت و در 50 روزی که من مسئولیت بانک را گرفتم بیش از 6.5 میلیارد دلار ارز به واردات کالا اختصاص دادیم که 40 درصد بیشتر از سال قبل است. در نیما نیز نرخ ارز تخصیص داده شده 17 درصد بیشتر شد ولی اثرات را در کالا نمی‌بینیم و نرخ‌ها بیشتر از 17 درصد افزایش یافتند.

بر اساس گزارش تسنیم، فرزین گفت: نرخ الان بازار به دلیل انتظارات تورمی و عوامل مختلفی افزایش دایمی داشته است که بیشتر از سایت‌هایی با اهداف خاص دامن می‌گیرد. باید جایی را درست می‌کردیم که جایگزین بازار آزاد شود و به همین دلیل مرکز مبادله را راه‌اندازی کردیم.

وی فرایند تعیین قیمت در مرکز مبادله را بصورت کشف قیمت روزانه اعلام کرد و گفت: از لحاظ منابع ارزی و تراز تجاری وضعیت خیلی خوبی داریم ولی چیزی که بازار را به‌هم‌ ریخته، تورمِ انتظاری است که کنترلش برای ما سخت است و ما باید از یک جایی به بعد آن را کنترل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین اظهار کرد: نرخ بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. امروز رشد قابل توجهی در آمار ارز تخصیصی خواهیم داشت.

ارسال نظر