پیش‌بینی عجیب معامله‌گران از قیمت طلا

۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۰۷:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۱۳۱
پیش‌بینی عجیب معامله‌گران از قیمت طلا

طلای جهانی سال ۲۰۲۳ را با صعود به بیشترین قیمت شش ماه گذشته شروع کرد. معامله‌گران در سودای صعود اونس به بالای ۲ هزار دلار هستند.

بازار طلا سال جدید میلادی را با قدرت آغاز کرد و قیمت اونس طلای جهانی در روز سه‌شنبه به بالاترین حد خود در بیش از شش ماه گذشته رسید.

روی خوش طلای جهانی به ۲۰۲۳

قیمت طلای جهانی که سال پرنوسان ۲۰۲۲ را در نهایت با تغییر ناچیز به پایان رسانده بود، در نخستین جلسه معاملاتی سال جدید با بیش از یک درصد افزایش به ۱۸۴۵ دلار در هر اونس رسید که بیشترین سطح از قیمت ۱۸۵۰ دلاری ۱۷ ژوئن است.

رویترز به نقل از جیووانی استونوو تحلیلگر UBS نوشت: «سال جدید با جریان‌های ورودی جدید به تمام بازارهای دارایی همراه شده است.» اما وی افزود که انتظار می‌رود افزایش نرخ‌های بهره و کاهش تورم امریکا، تا پایان افزایش نرخ‌های فدرال رزرو و احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۳ همچنان بر قیمت طلا فشار آورد.

به گزارش فردای اقتصاد تمرکز بازار طلای جهانی اکنون بر روی صورتجلسه نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در دسامبر که قرار است در روز چهارشنبه برگزار شود و سایر داده‌های اقتصادی مورد انتظار در این هفته، قرار دارد. ریکاردو اوانجلیستا تحلیلگر ارشد ActivTrades می‌گوید اگر در صورتجلسه مشخص شود که فدرال رزرو در حال بررسی آهسته‌تر کردن سرعت افزایش نرخ بهره و پایین آوردن سقف نرخ است «فرصتی برای افزایش بیشتر قیمت طلا وجود خواهد داشت».

در حالی که طلا به عنوان پوششی در برابر عدم قطعیت اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، اما جذابیت آن در محیطی با نرخ بهره بالا کاهش می‌یابد. اونس در سال ۲۰۲۲ در مقیاس سالانه اندکی افت کرد زیرا سیاست انقباضی فدرال رزرو باعث تقویت دلار امریکا شد که نقش طلای جهانی را به عنوان یک پناهگاه امن به چالش کشید. از نظر تکنیکال، ساکسوبانک مقاومت پیش روی طلای جهانی را ابتدا در سطح ۱۸۵۰ دلار و سپس ۱۸۷۸ دلار ارزیابی می‌کند.

پیش‌بینی معامله‌گران خرد از قیمت طلا

افزایش اخیر قیمت طلا باعث ایجاد علاقه جدیدی در بین سرمایه‌گذاران خرد شده است. اواخر دسامبر کیتکونیوز نظرسنجی سالانه خود درباره چشم‌انداز بازار طلا را برگزار کرد و از خوانندگان پرسید که قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ به کجا ختم می‌شود. نتایج نشان داد سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند طلای جهانی قاطعانه به رکوردهای جدیدی بالای مرز ۲ هزار دلار خواهد رسید. در این نظرسنجی ۱۲۱۳ پاسخ‌دهنده در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کردند. قیمت هدف در میان شرکت‌کنندگان به‌طور میانگین ۲۲۷۹ دلار در هر اونس بود. این در حالی است که تنها ۱۱۱ نفر، یعنی تقریبا ۹ درصد از پاسخ‌دهندگان کاهش قیمت طلا به زیر ۱۸۰۰ دلار در هر اونس در سال آینده را پیش‌بینی کرده بودند.

اما تمایل به طلا بین سرمایه‌گذاران خرد به‌طور قابل توجهی نسبت به بسیاری از تحلیلگران و موسسات مالی وال استریت بیشتر است. بانک امریکا یکی از خوشبین‌ترین‌ها در زمینه طلا است و در چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ خود اعلام کرده است که فلز زرد امکان رسیدن به ۲ هزار دلار بر اونس در سال آینده را دارد. مایکل ویدمر، استراتژیست کالای بانک امریکا در پیش‌بینی خود گفت: زمانی که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف کند، بازار طلا باید داغ شود

کاهش دلار تهران با سیگنال روسی

قیمت دلار در بازار معاملات تهران، روند کاهشی داشت. این ارز از ابتدای هفته تاکنون حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان‌ شد و روز گذشته محدوده ۴۰ هزار تومانی قیمت دلار شکست. قیمت دلار در بازار معاملات تهران از ابتدای هفته جاری تاروز گذشته حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افت قیمت داشت. بنابراین گمانه‌زنی‌های برخی فعالان بازار در خصوص کف‌سازی در محدوده ۴۰ هزار تومانی را فعلا نقض شده است. فضای بازار معاملات همچنان انتظامی بود و این روند نزولی قیمت، معامله‌گران خرد را برای فروش به بازار کشاند. سیگنال‌هایی مانند تمایل شدید ایران برای پیش‌قدم شدن در مذاکرات هسته‌ای برجام با طرف غربی و ارایه راهکارهای ۸ و ۱۰‌بندی از سوی کانون صرافان ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس به قوت سیگنال‌های کاهشی قیمت دلار بازار معاملات تهران دامن زده است.

کاهش دلار با سیگنال روسی

روز دوشنبه رافائل گروسی، دبیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از لغو سفر اعضای هیات به تهران خبر داد. به عقیده برخی از فعالان ارزی این موضوع می‌توانست به عنوان سیگنال منفی در بازار دیروز باشد، اما روند معکوس شد و دیروز بازار با سیگنال روسی ریخت.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در یک توییت نوشت: «اخیراً ایران چندین بار آمادگی خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین درخصوص بازگرداندن برجام تایید و به درستی اعلام کرد که توپ در زمین غرب است.»

به اعتقاد معامله‌گران بازار، خبردرمانی از نوع برجام دوباره برای کنترل بازار به جریان افتاده است. برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که مردم تجربیات گذشته بازار و نهاد پولی کشور را پشت‌سر گذاشته‌اند و دست بازار برای آنها رو شده است.  برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که قیمت دلار با تورم همراه نیست و تنها سیگنالی که می‌تواند این اسکناس امریکایی را به‌طور واقعی کاهش دهد، رفع تحریم‌هاست. بازارساز اما فعلا با قدرت در بازار در حال عرضه ارز است. از سوی دیگر بازار نیز به خوبی به سنت تغییر مدیریت نهاد پولی کشور پاسخ داد و روند نزولی را در پیش گرفت.

دلار بازارهای موازی ریخت

دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی فرزین و راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی از قوی‌ترین سیگنال‌های بانک مرکزی برای بازار ارز است. قیمت دلار بازار متشکل ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان از سوی نهاد پولی کشور اعلام شد و محدوده ۳۷ هزار تومانی روزهای گذشته را شکست. قیمت دلار در بازارهای موازی نیز آلارم کاهش قیمت دلار را به تهران داد. دلار سلیمانیه نیز در محدوده قیمتی دلار تهران قرار دارد. دلار هرات که روز گذشته در کف کانال ۴۰ هزار تومانی باز شد، در پایان روز به قیمت ۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

درهم امارات که در هفته گذشته به قیمت ۱۳ هزار تومانی نیز رسیده بود، از ابتدای این هفته روند کاهشی داشت با قیمت ۱۰ هزار و ۹۷۰ تومان در بازار معامله شد.

کاهش ٣٠٠ هزار تومانی قیمت سکه

رییس هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران از ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که از ابتدای هفته و به‌دنبال کاهش نرخ ارز آغاز شد، خبر داد و اعلام کرد در بازارسکه نسبت به روز دوشنبه ٣٠٠ هزار تومان و هر گرم طلای ١٨ عیار حدود ٧٠ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون وضعیت فعلی بازار سکه و طلا، اظهار کرد: از ابتدای هفته در بازارهای داخلی باتوجه به نوسان کاهشی نرخ ارز، شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز بوده‌ایم؛ این روند همچنان دنبال شده است؛ به گونه‌ای که قیمت‌ها در بازار دیروز  سه‌شنبه نسبت به روز قبل هم کاهش داشت.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی سکه و طلا درحالی است که در بازارهای جهانی نیز نوسان قیمت اونس جهانی طلا وجود داشت اما چندان قابل توجه نبوده و به حدود هشت دلار افزایش محدود شده است.

وی در رابطه با تغییرات قیمت‌ها نسبت به روز گذشته، گفت: هر مثقال طلا ٣٣٢ هزار تومان و هر گرم طلای ١٨ عیار با ٧٧ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته (دوشنبه) در بازار دیده شد. بذرافشان ادامه داد: در بازار سکه نیز سکه تمام طرح جدید ٣٠٠ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ٢٠٠ هزار تومان، نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های گرمی نیز هریک ١٠٠ هزار تومان نسبت به دیروز ارزان‌تر بوده است.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر اونس طلا ١٨٣٢ دلار است، گفت: هر مثقال طلا ١٧ عیار هفت میلیون و ٨٣٠ هزار تومان و هر گرم طلای ١٨ عیار یک میلیون و ٨٠٨ هزار تومان دادوستد شد.  طبق اعلام این مقام صنفی، در بازار، سکه تمام طرح جدید ١٩ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ١٨ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان، نیم سکه ١١ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان، ربع سکه هشت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی، چهار میلیون و ٧٠٠ هزار تومان قیمت داشته است.

وی افزود: حباب سکه نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشته اما نسبت به ابتدای هفته بخشی از آن تخلیه شده و در حال حاضر در محدوده یک میلیون و ۶۵٠ هزار تومان قرار دارد.

بذرافشان در پایان تصریح کرد: میزان تقاضا نیز از ابتدای هفته کمتر شده و بازار به ثبات نسبی خوبی رسیده است؛ از همین روی، مردم می‌توانند مبادلات خود در بازار سکه و طلا با اطمینان خاطر را انجام دهند.

 

ارسال نظر