چرا باید به بیت‌کوین اعتماد کرد؟

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - ۱۱:۵۳:۲۲
کد خبر: ۲۰۱۴۷۰
چرا باید به بیت‌کوین اعتماد کرد؟

شکست بانک سیلیکون ولی، بانک سیلورگیت و بانک سیگنچر باعث سقوط سهام بانک‌های ایالات متحده شده است. همچنین سهام چارلز شواب در معاملات صبح دوشنبه متوقف شد. در همین حال، بیت کوین و بقیه بازار ارزهای دیجیتال یک رالی دو رقمی را تجربه می‌کنند، که ممکن است نخستین بار باشد که بیت کوین در یک محیط پرخطر، در حال افزایش قیمت باشد. شاید این دقیقا همان لحظه‌ای باشد که بیت کوین برای آن ساخته شده است.

به گزارش فردای اقتصاد، بیت کوین به عنوان راه‌حلی به بحران بزرگ مالی در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد، در دوره‌ای که بسیاری از مردم سخت کوش احساس می‌کردند هم دولت و هم سیستم مالی علیه آنها کار می‌کنند. در واقع، نخستین بلوک بیت کوین استخراج شده بیت کوین با این نوشته همراه بود « در تاریخ سوم ژانویه ۲۰۰۹ درآستانه دومین کمک مالی برای بانک‌ها».

به دلیل سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو است اکنون قانون‌گذاران در حال آماده شدن برای متوقف کردن یک موسسه مالی متمرکز دیگر هستند. آنچه به نظر می‌رسد مدیریت ضعیف ریسک یا طمع است، که این موسسات را به ورطه سقوط کشانده است. شاید بهتر است در اینجا به پیام ساتوشی ناکاموتو توجه کنیم.

سال‌هاست که درباره «بازنشانی بزرگ» صحبت می‌کنم، مفهومی که از اعتماد به مؤسسات متمرکز در مورد چیزهایی که بیشترین اهمیت را دارند، حمایت می‌کند. به هر حال، این موسسات توسط افرادی اداره می‌شوند که لزوما بهتر یا باهوش تر از ما نیستند، اما آنها همه تصمیمات و اشتباهات را به جای ما می‌گیرند.

خطاهای انسانی سیستم‌های متمرکز

اگر به توالی رویدادهای هفته گذشته نگاه کنیم، به سرعت شروع به تشخیص خطاهای انسانی می‌کنیم. چهارشنبه گذشته، پاول، رئیس فدرال رزرو، رویکرد جدیدی را در مسیر سیاست‌گذاری فدرال رزرو تشریح کرد و نشان داد که نرخ بهره ممکن است برای مدت طولانی‌تر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، به افزایش خود ادامه دهد. انتظار نرخ‌های بهره بالاتر برای یک دوره زمانی طولانی تقریباً بلافاصله موجی را در بازار اوراق قرضه ایجاد کرد و باعث شد که قیمت اوراق به شدت کاهش یابد زیرا قیمت‌ها برخلاف بازده حرکت می‌کنند.

در همان زمان، بانک سیلیکون ولی مجبور شد برخی از اوراق قرضه ۱۰ ساله موجود در ترازنامه خود را با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی بفروشد تا به تعهدات خود در بحبوحه برداشت‌های مشتریان عمل کند. با انتشار شایعاتی مبنی بر کمبود نقدینگی، حجم بیشتر از برداشت‌ها را در پی داشت و رگولاتورها کار را به‌دست گرفتند. این باعث وحشت بیشتر شد.

طبق قوانین بانکداری، بیشتر این بانک‌ها تنها ۵ تا ۱۰ درصد از سرمایه را در ذخایر نگهداری می‌کنند. این موضوع هر بانکی را در برابر مدیریت بانک آسیب‌پذیر می‌کند.

این سوال واضح وجود داشت که چه کسی بخش مدیریت ریسک را رهبری کرد که تصمیم گرفت برای موسسه‌ای که تعهدات روزانه جریان نقدی به سپرده‌گذاران خود دارد، اوراق بهادار ۱۰ ساله بخرد.

زمانی که رکود اقتصادی فعلی در سال گذشته آغاز شد، بسیاری نگران بودند که شکست‌های کریپتو، مانند شکست‌های FTX، Three Arrows Capital و Terraform Labs، به امور مالی سنتی سرایت کند. اما دقیقا برعکس این اتفاق افتاد زیرا شکست بانک سیلیکون ولی به طور مستقیم بر بازار استیبل کوین تأثیر گذاشت.

چرا استیبل کوین‌ها قابل اعتماد نیستند  

USDC، دومین استیبل کوین بزرگ ایالات متحده پس از USDT، توسط Circle اداره می‌شود. مدل Circle ساده است - پول شما را می‌گیرد و یک کوپن دیجیتال به نام USDC به شما می‌دهد. سپس پول شما را می‌گیرد و در اوراق قرضه سه ماهه خزانه داری ایالات متحده سرمایه‌گذاری می‌کند (درحال‌حاضر ۴.۸۷ درصد بازدهی دارند). چه چیزی می‌تواند امن تر باشد؟

Circle به طور منطقی تصمیم گرفت که مقداری پول نقد در اختیار داشته باشد و آن را در شش شریک مختلف بانکی توزیع کند، یکی از آنها بانک سیلیکون ولی بود. زمانی که SVB سقوط کرد، Circle اعلام کرد که ۳.۳ میلیارد دلار در SVB سپرده‌گذاری کرده است و حفره‌ای بیش از ۵ درصد در ترازنامه خود ایجاد شده است.

وحشت ناشی از خبر باعث کاهش قیمت این استیبل کوبن به زیر ۸۷ سنت در روز شنبه شد. معامله گران به سرعت به تتر، بزرگترین استیبل کوین آمریکا روی آوردند، هرچند که سوالاتی در مورد شیوه‌های تجاری و ذخایر این استیبل کوین نیز مطرح است. در همین زمان بسیاری دیگر از افراد ترجیح دادند که بخش بزرگی از دارایی‌هایشان را به بیت کوین تبدیل کنند.

دی‌پگ شدن USDC قابل توجه است زیرا شرکت سرکل که یک تجارت بسیار منظم و ایمن در نظر گرفته می‌شود، آماده عرضه عمومی به عنوان یک نهاد جداگانه بود. این رویداد زنگ خطری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد و نشان داد که «نه کلیدهای شما، نه سکه‌های شما» نه تنها برای بانک‌ها، بلکه برای همه نهادهای متمرکز، حتی آنهایی که استیبل کوین‌های ما را اداره می‌کنند، امن نیستند.

سرکل با اعلام اینکه از منابع شرکتی خود برای پوشش هر گونه کسری استفاده می‌کند، تلاش کرد تا اعتماد را بازگرداند، که باعث شد تا بازار استیبل کوین تا عصر یکشنبه دوباره به حالت اول بازگردد. در نتیجه USDC و DAI (که دارای ذخایر قابل توجه USDC است) به قیمت دلاری خود بازگشته‌اند و انتظار می‌رود که USDC پس از جبران خسارت برای سپرده‌گذاران SVB اکنون با قیمت برابر معامله شود. اما آیا این کافی است؟

به چه کسی اعتماد کنیم؟

دارایی‌های ما ممکن است به عقب برگردند، اما شوک به سیستم عصبی ما همچنان باقی است. چگونه می‌توانیم به هر چیزی متمرکز اعتماد کنیم؟ چگونه می‌توانیم پول خود را در بانک‌ها بالاتر از سقف ۲۵۰۰۰۰ دلاری بیمه شده FDIC نگه داریم؟ آیا بیمه ممکن است شکست بخورد؟ چگونه می‌توانیم پول خود را در استیبل کوین‌هایی که از شرکای بانکی مشابهی استفاده می‌کنند نگهداری کنیم؟

بیت کوین آخرین راه حل است

زیبایی بیت کوین در توانایی آن برای ذخیره ارزش به شیوه‌ای غیرمتمرکز با پشتوانه ریاضی است، بدون اینکه نیازی به تایید یا پشتیبانی انسان از آن باشد. هیچ کس ۹۰ درصد از سپرده‌های شما را برای کسب سود وام نمی‌دهد، هیچ امکانی برای بانکداری وجود ندارد و هیچ کس با پولی که به سختی به‌دست آورده‌اید در اوراق قرضه قمار نمی‌کند.

بیت کوین برای این لحظه ساخته شده است و به نظر می‌رسد بازار موافق است. چگونگی تنظیم عملکرد بیت کوین آینده‌ای را فرض می‌کند که بیت کوین با ارزش‌ترین دارایی و معیار نهایی ارزش است. این چیزی است که ما برای ذخیره ثروت خود استفاده می‌کنیم، شاید قطعات کوچک را برای استیبل کوین بفروشیم تا هزینه‌های روزانه خود را بپردازیم، اما با این وجود فقط به این ذخیره ارزش غیرمتمرکز اعتماد داریم.

با این حال، مفهوم تمرکززدایی در سایر زمینه‌ها نیز صدق می‌کند، از جمله اینکه چگونه جوامع خود را اداره می‌کنیم، منابع را تخصیص می‌دهیم و تصمیم می‌گیریم که دولت ما چه چیزی را باید کنترل کند یا نه. یک تغییر قابل توجه در حال انجام است و افراد بیشتری از سیستم سنتی خارج می‌شوند.

مشخص نیست این فرآیند چقدر طول بکشد، اما تنظیم مجدد بزرگ در حال انجام است و به احتمال خیلی زیاد بیت کوین ارز انتخابی آن خواهد بود.

ارسال نظر