بدترین تورم مواد غذایی متعلق به کدام کشورها است؟

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۱۷:۲۹:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۸۸۷
بدترین تورم مواد غذایی متعلق به کدام کشورها است؟

 بررسی قیمت‌ها در سراسر جهان حاکی از آن است که تورم مواد غذایی در کشورهای مختلف جهان همچنان بالاست.

به گزارش اکوایران، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تورم مواد غذایی در جهان که از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا به صورت پیوسته در حال افزایش بود، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، به بالاترین حد خود رسید. در ایران نیز قیمت مواد خوراکی طی چند سال اخیر همواره در حال افزایش بوده است و در واقع می‌توان گفت افزایش قیمت مواد غذایی به رویه‌ای پرتکرار در اقتصاد ایران تبدیل شده است. شیب صعودی قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از سال گذشته که دولت ابراهیم رئیسی تحت عنوان «جراحی اقتصادی» ارز ترجیحی را حذف کرد، با شتاب بیشتری ادامه یافت.

تورم

نرخ تورم موادغذایی در ایران در جهان چهارم شد

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای مواد خوراکی در ایران طی یک سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد بوده است. بر این اساس، ایران به یکی از پنج کشور با بدترین نرخ تورم غذایی در جهان تبدیل شده است. تورم مواد غذایی یعنی مردم نسبت به سال گذشته خود، هزینه بیشتری برای غذا پرداخته‌اند.

طبق داده‌های ماه آوریل سال 2023، تورم مواد غذایی ایران در کنار لبنان، آرژانتین و زیمباوه جزو بدترین نرخ‌های تورم مواد غذایی در جهان محسوب می‌شود. بالاترین نرخ تورم مواد غذایی در جهان با رقم 350 درصد به کشور لبنان اختصاص دارد. کشورهای آرژانتین و زیمباوه نیز دارای نرخ تورم غذایی بالای ۱۰۰ درصد هستند. ایران با تورم نقطه‌ای 78 درصد در مرتبه چهارم و ترکیه با نرخ تورم 53.9 درصد رتبه پنجم را در فهرست کشورهای دارای بالاترین تورم مواد غذایی به خود اختصاص داده‌‌اند.

کارشناسان موثرترین عوامل در تورم مواد غذایی را همه‌گیری کرونا و حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌دانند. در کشورهایی نظیر ایران، مصر، لبنان و برخی کشورهای دیگر خاورمیانه و شمال آفریقا نیز سطح بالای تورم مواد غذایی تا حد زیادی به‌دلیل وابستگی شدید تامین کالاهای اساسی از محل واردات است. تورم مواد غذایی از آن جهت اهمیت زیادی دارد که این افزایش قیمت، مانع اصلی در قدرت خرید و دسترسی آحاد جامعه به مواد غذایی و در نتیجه بروز ناامنی غذایی است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ایران، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ مواد غذایی به‌تدریج کالاهای خوراکی را از سفره مردم حذف کرده و کاهش سرانه مصرف گوشت، مرغ، لبنیات، برنج، میوه و سبزیجات نگران‌کننده شده است.

ارسال نظر