گروسی دلار را ارزان می‌کند یا گران؟

۱۴۰۱/۱۲/۱۳ - ۱۰:۳۱:۳۴
کد خبر: ۲۰۰۲۲۸
گروسی دلار را ارزان می‌کند یا گران؟

هفته قبل  بازار ارز  روند اصلاحی پیش‌ گرفت و پس از مدت‌ها کاهش قابل توجهی را تجربه کرد.

به گزارش اکوایران، کاهش شدید و یکباره ارز باعث شده تا دلایل مختلفی توسط تحلیلگران و معامله‌گران برای این کاهش ذکر شود، ولی برخی از معامله‌گران معتقد هستند احتمالا بانک مرکزی دست به ارزپاشی زده و همین مسأله اصلاح قابل توجه دلار را رقم زده و آن را در محدوده‌های پایین نگه داشته است.

افزایش نرخ بهره بانکی، محدود کردن تقاضای ارز و افزایش عرضه از ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل تورم و نرخ ارز است.

بانک مرکزی با عرضه ارز، این بازار را کنترل می‌کند و ارزپاشی تنها مختص ایران و شرایط ارزی ایران نیست. سال قبل وقتی دلار بی‌محابا در اثر سیاست‌های انقباضی  فدرال رزرو  می‌تاخت، قیمت سایر ارزها در برابر دلار کاهش یافت که در شرایط تورمی کار را برای کنترل قیمت برای کشورهای درگیر تورم سخت‌تر کرد. در چنین شرایطی رئیس بانک مرکزی کانادا و مسئولان ژاپنی از ارزپاشی در بازار ارز پرده برداشتند و اعلام کردند که برای کنترل  ارزش پول ملی  خود در برابر دلار و کنترل تورم عرضه پول را افزایش خواهند داد.

ترکیه یکی از همسایگان ایران است که برای کنترل بازار ارز با توجه به کاهش نرخ بهره ارزپاشی را مورد توجه قرار داده است. لیر ترکیه پس از قرارگیری این کشور در لیست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف در سال ۲۰۲۱ سقوط کرد ولی این کشور با تزریق ارز در بازار ارز و ارزپاشی گسترده در ماه پایانی سال، بازار ارز را مهار کرد و لیر در برابر دلار تقویت شد.

در زمان پاندمی کرونا در شرایطی که درآمد ترکیه از توریسم کاهش پیدا کرده بود قرارگیری در لیست خاکستری FATF نگرانی‌ها از آینده اقتصادی این کشور را که بدهی خارجی بالایی دارد، افزایش داد و به همین دلیل لیر سقوط کرد ولی بانک‌ مرکزی با ارزپاشی گسترده در پایان سال نرخ دلار را تعدیل کرد و به لطف همین اتفاق نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی وضعیت ‌بهتری را نسبت به سال ۲۰۲۰ تجربه کرد. ترکیه جمعیتی نزدیک به ایران دارد که با وجود تورم بالا در سال ۲۰۲۲ عرضه ارز توسط بانک مرکزی مانع از رشد بیشتر دلار شد‌. هرچند لیر در سال قبل عملکرد قابل تحسینی نداشته ولی بر اساس گزارش  بلومبرگ  احتمالا ۱۰۸ میلیارد دلار ارزپاشی برای کنترل ارز انجام داده است.

این مسأله نشان می‌دهد که بانک مرکزی ایران با توجه به فشارهای سیاسی اگر بخواهد  بازار آزاد  را بین ببرد و کنترل قیمت در بازار ارز را در دست بگیرد باید مقدار قابل توجهی ارزپاشی انجام دهد.

سطوح مهم حباب سکه

سفر رافائل گروسی به ایران و گزارش او از این سفر، همان چیزی است که بازار ارز و طلا به عنوان یک عامل سیاسی به آن چشم دوخته است. اگر نتیجه این سفر مثبت باشد دلار می‌تواند تا کانال ۵۱ هزار تومانی عقب‌نشینی کند و در غیر اینصورت اگر نتیجه مطلوب بازار نبود دلار می‌تواند با مقاومت ۵۶ هزار تومانی دیدار کند.

حباب  سکه امامی  در روز پنجشنبه به محدوده ۲۲ درصد رسید که پایین‌تر از سطح میانگین هفتگی و ماهانه  حباب سکه  بود. کمترین میزان حباب در دو ماه گذشته حدود ۱۳ درصد بوده که نشان می‌دهد سطح ریسک‌های سیاسی بالا مانع از کاهش بیشتر حباب در این مدت شده است.

 

ارسال نظر