مافیا به درون دولت نفوذ کرده است

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ - ۱۵:۲۹:۱۹
کد خبر: ۲۰۰۱۱۷
مافیا به درون دولت نفوذ کرده است

مصطفی رضاحسینی‌ قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و چالش‌هایی که می‌تواند به تبع آن برای کشور ایجاد شود، گفت: امروز بزرگترین خطری که کشور، انقلاب و ارزش‌ها را تهدید می‌کند، دشمن بیرونی نیست، بلکه تصمیمات نادرست، بی‌برنامگی و عدم‌ مدیریت و تسلط به کار از سوی دولتمردان است.

به گزارش اقتصاد 24، وی افزود: کسانی که برای دولت تصمیم می‌گیرند و دولتی که می‌خواهد برای مردم تصمیم بگیرد، هیچ‌کدام از قابلیت لازم برخوردار نیستند. مهمترین اصل اینجاست که دولت متخصص در اداره امور کشور نیست. وقتی قرار است ساختمانی ساخته شود، کار به بنا و مهندس واگذار می‌شود و قرار نیست هر کسی که از راه رسید بتواند ساختمان را بسازد. از طرفی، خودروساز، کشاورز و... هر کدام باید در کار خودشان تخصص کافی را داشته باشند و الا محصول و کالای درستی تولید نمی‌شود.

نماینده شهربابک تصریح کرد: متاسفانه دولت در یک فضای سیاسی و احساساتی سر کار آمد و همه امیدوار بودیم که به قشر محروم جامعه رسیدگی کند، اما ما امروز جز شعار، چیزی ندیدیم و عدم‌ استفاده از متخصصین فن و باتجربه‌ها، باعث شده که شاهد این باشیم که هر روز دولت یک چیز جدید می‌گوید و هیچ‌کدام هم عملی نمی‌شود.

رضا حسینی‌ قطب‌آبادی اظهار داشت: وقتی بانک مرکزی با مشکلاتی مواجه شد، سریع با عوض‌ کردن رییس بانک مرکزی فکر می‌کردند مشکل حل می‌شود. کما اینکه الان اگر هر وزیری را هم عوض کنند باز مشکلات سر جای خودشان هستند، چون تصمیمات از جای دیگری گرفته می‌شود. با عوض‌ کردن‌ها فقط ممکن است به صورت مسکن‌وار به جامعه، احساسی تلقین شود، ولی اثرات سوء آن بیشتر است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان یادآور شد: رییس بانک مرکزی عوض شد که مدیریت بازار ارز را کنترل کند، ولی اوضاع بدتر شد به دلیل اینکه رییس جدید بانک مرکزی که دارای تجربه بانکی هم بوده و در دولت‌های قبلی هم کار کرده بود، روی احساسات و عدم‌توجه علمی و تصمیم‌گیری‌های ناصحیح یا بنا به دستوری که به ایشان داده شده بود، رفتارهای اشتباهی داشت که زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار داد. متاسفانه آقای فرزین شب قبل از اینکه بخواهد به کرسی ریاست بنشیند، در رسانه ملی حاضر می‌شود و حرف‌هایی را در مورد بحث ارز و کنترل بازار ارز و مسائل بانکی مطرح کرد که خود این حرف‌ها ایجاد بحران شدیدتری در جامعه داشت.

این نماینده مجلس تصریح کرد: وقتی رییس بانک مرکزی در هر کشوری از دنیا حرف می‌زند، باعث می‌شود که مسائل اقتصادی در یک کشور به میزان زیادی بالا و پایین شود. آقای فرزین حرف‌هایی زد و ادعاهایی کرد و طرح‌هایی را عنوان کرد که در عمل نتوانست به هیچ‌کدام از آن‌ها عمل کند و این رویکردها، آشفتگی را در بازار بیشتر کرد. پس یک بحث مهم در ناکارآمدی و ناتوانی و ضعف دولت، تعویض افراد و نیاوردن آدم‌های متخصص بر سر پست‌ها است.

وی گفت: موضوع دوم، بحث مافیای پشت پرده است که این افراد از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. این اشخاص در دولت نفوذ کرده و نمی‌گذارند کارها به جلو پیش برود. این‌ها ذینفع در مسائل اقتصادی و به طور مثال، خودرو و... هستند و باید دنبال این نفوذی‌ها گشت. شاید دولت این‌ها را نمی‌شناسد که نمی‌تواند دست‌شان را کوتاه کند، یعنی شاید این‌ها پنهان باشند. شاید هم می‌شناسد، ولی آگاهانه جلوی‌شان را نمی‌گیرد. در هر صورت این افراد می‌خواهند کشور را به سراشیبی سقوط ببرند. این‌ها نهادهای قدرت پشت پرده هستند و در همه ممالک دنیا هم وجود دارند. این مافیای قدرتمند، ثروت دارند و این ثروت برایشان قدرت تولید کرده است و آتش‌بیار معرکه شده‌اند. شاید قانونی کردن طرح تعارض منافع بتواند تا حدودی تاثیر این افراد را کمرنگ کند.

نماینده شهربابک افزود: حقیقتاً من اراده‌ای نمی‌بینم که قرار باشد جلوی این افراد سودجو و فرصت‌طلب گرفته شود و الا کمیسیون اصل نود، پرونده‌های زیادی در ارتباط با مسائل مختلف که در کشور ایجاد مشکل کرده‌اند دارد و باید حوزه قضایی وارد کار شود. مثلاً چطور در اتفاقات و آشوب‌هایی که رخ داد، تعداد زیادی تحت عنوان امنیتی و سیاسی بازداشت شدند؟ و چطور کسانی که به نوامیس و جان مردم سوء قصد کردند سریعاً مجازات شدند؟ چطور در اینجا همه را سریعاً شناسایی می‌کنیم، ولی در مسائل اقتصادی این‌طور نیست؟ چطور دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما با ماموریت‌‎هایی که به آن‌ها داده می‌شود به راحتی گروهک‌های منافقین و دشمن را در هر جای دنیا، کت بسته دستگیر و حتی نقشه‌های تروریستی آن‌ها را خنثی می‌کنند و یا در اغتشاشات، سران آشوب سریعاً بازداشت می‌شوند و بعضی‌ها بنا به تشخیص مرجع قضایی، اعدام می‌شوند؟ ولی برای حوزه اقتصادی با ۴۴ سال سابقه و تجربیات مختلفی که در این دولت‌ها کسب کرده‌ایم، این رویه به منصه ظهور نمی‌رسد؟ پس معلوم است که اگر بخواهیم این شناسایی را انجام بدهیم می‌توانیم، ولی بعضی افراد نمی‌خواهند که این اتفاق بیفتد.

رضاحسینی‌قطب‌آبادی تصریح کرد: من چگونه برای مردم کوچه و بازار و کسانی که پایه‌های این نظام هستند، مرغ کیلویی ۷۰ هزار تومان و تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومان را توجیه کنم؟ این جوان ایرانی مسلمان چگونه به دنبال طرحی که آقایان برای فرزندآوری مطرح می‌کنند، برود؟ یقیناً این طرح‌ها جواب نمی‌دهد و کسانی که بیرون نشسته و برای ما برنامه‌ریزی کرده و تصمیم می‌گیرند از همان سوراخ نقاط ضعف ما وارد می‌شوند.

وی افزود: با رعایت این دو موضوع، یعنی استفاده از افراد متخصص و مبارزه با مافیا و قدرت‌های نفوذی، فضا بسیار تغییر خواهد کرد. مردم زمانی با مسئولان همراهی می‌کنند که صداقت و همراهی را از ما ببینند، ولی متاسفانه می‌بینند شعار چیز دیگر و خروجی چیز دیگری است. من نماینده، با ۲۹ سال سابقه کار و یک حقوق مختصر، انتظاری که خانواده‌ام از من به عنوان یک مقام کشوری دارند را نمی‌توانم برآورده کنم و در سطح متوسط جامعه در حال زندگی هستم. از آن طرف، جوان‌های من و بقیه می‌بینند خانواده‌هایی که هیچ نقشی ندارند به صورت مافیایی و دلالی، شبانه‌روز پول‌های کشور را پارو می‌کنند. حال من چگونه می‌توانم این جوانان را توجیه کنم؟ جوانان امروز ما نیاز به صداقت‌یابی و شناسایی واقعیت‌های جامعه دارند، ولی ما آسیب‌شناسی اجتماعی نکردیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: ممکن است صحبت‌های من، تبعات داشته باشد و در بحث تخریب‌ها و صلاحیت‌ها، اتفاقات ناخوشایندی برایم بیفتد، ولی من به عنوان نماینده سوگند یاد کردم که از حقوق مردم دفاع داشته باشم و یکی از آن‌ها همین است که واقعیت‌ها را بیان کنم. رهبر انقلاب در دیدار اول سال با نماینده‌ها به ما گفتند شفاف‌سازی کنید و به مردم واقعیت‌ها را بگویید و من این کار را از سر دلسوزی انجام می‌دهم. حال باید بگویم که‌ ای دولت ما گفتیم و تو گوش نکردی.‌ ای دولت محترم با تمام ادعاهایی که دارید، راهی که می‌روید اشتباه است و باید از افراد متخصص و اهل فن استفاده کنید و نگاه به رنگ و نژاد سیاسی فرد نکنید و این موارد را کنار بگذارید.‌ ای دولت نباید درها را به روی جهان ببندید و بگویید همه بد هستند و فقط ما خوبیم. باید دایره تنگ انقلابی‌گری را باز کنید و کسانی که این کارها را نمی‌کنند برای کشور خطرناک هستند. اصلاً چه معنی دارد که دولت بسیاری از نیروها را تحت عنوان غیرانقلابی حذف کند؟

نماینده شهربابک در پایان خاطرنشان کرد: در همین مجلس افراد زیادی داریم که صاحب تجربه و فن هستند، ولی از مشورت این‌ها استفاده نمی‌شود، چون دایره را تنگ کرده‌اند و فقط از یکسری افراد خاص که خود را همه کاره مردم می‌دانند، استفاده می‌کنند و بقیه باید به تاریخ بپیوندند.

ارسال نظر