مجلس در بودجه پیشنهادی دولت دست برده است؟

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ - ۰۸:۵۸:۴۷
کد خبر: ۲۰۰۰۷۸
مجلس در بودجه پیشنهادی دولت دست برده است؟

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه می‌گوید که مجلس و کمیسیون تلفیق این مقدار در لایحه دست برده‌اند. همه می‌دانیم که این رقم اگر به سقف بودجه اضافه شود چه اثری در رشد نقدینگی و کسری بودجه سال آینده و افزایش تورم دارد. اما قالیباف رئیس مجلس می‌گوید ما هم می‌دانیم که نباید به ناترازی دامن بزنیم و به توصیه رهبر انقلاب هم پای‌بند هستیم. لذا ما سقف را افزایش نداده و چنین کاری نکرده‌ایم اما مجبور نیستیم هر چه را دولت به ما داده تصویب کنیم … شاید این سوال ایجاد شود که پس ماجرا چیست؟ این ۴۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) مغایرت، اگر رشد رقم کلی بودجه نیست؛ پس چیست؟

به گزارش روزنامه اطلاعات، احتمالاً منظور جابه‌جایی ردیف‌هایی در بودجه است که با آنچه دولت ارائه داده مغایرت دارد. دراین‌باره البته بهتر بود هم رئیس سازمان برنامه و هم رئیس مجلس یا رئیس کمیسیون تلفیق توضیحات روشن‌تری می‌دادند، چرا که تاب‌آوری جامعه ایرانی در برابر نوسانات تورمی به مرزهای نگران‌کننده‌ای رسیده است و لذا جامعه و به طور کلی حوزه اقتصاد و فضای کسب و کار نسبت به آنچه به عنوان بودجه در پارلمان به تصویب می‌رسد و نقش اساسی را در جهت‌گیری اقتصاد سال بعد ایفا می‌کند، حساس است و هر اقدام و حرکتی در این مسیر تبعات خوشایند یا ناخوشایندی برجای می‌گذارد. ضمن آنکه ناتوانی دولت در کنترل تکانه‌های ارزی هفته‌های گذشته، دورنمای چندان امیدوارکننده‌ای را برای جامعه و حتی فعالان اقتصادی برای پرهیز از اقدامات هیجانی و هر حرکتی که خطر کاهش دارایی‌های آنان را کمتر کند از جمله سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیرمولد اقتصادی و تبدیل دارایی به کالاهای با ارزش‌تر پیش چشم نمی‌آورد و لذا دولت و مجلس برای ایجاد آرامش بیشتر جامعه و فضای کسب‌وکار به جای گفتار درمانی و دادن وعده‌های خوش بی‌فرجام یا تصمیمات و اقدامات کارشناسی نشده باید اقدامات عملی و ملموس صورت دهند تا جامعه بتواند ثبات و قرار بیابد. شوربختانه نگرانی جامعه این روزها از سال آینده بیش از امسال است، چرا که دیگر به انذارها و وعده‌های دولت به قدر کفایت اعتماد نمی‌کنند و نگرانند باتوجه به تأثیر افزایش قیمت افسار گسیخته ارز و اثر آن بر نرخ کالاها و خدمات که معمولاً مدتی پس از رشد قیمت آن نمودار می‌شود، نرخ تورم در سال آینده پس از عرضه محصولات تولیدی در ماه‌های بعدی همچنان بالا خواهد ماند؛ لذا هم مجلس و هم دولت برای جلوگیری از سونامی انتظارات تورمی باید با هوشیاری و تدبیر و عقلانیت به مراتب بیشتری عمل کنند.

مناقشه‌ای که حال درگرفته، اگر شفاف توضیح داده نشود و با همکاری دوطرف مدیریت نشود (حتی اگر به گفته رئیس مجلس موجب افزایش سقف بودجه هم نشود)، بر مسئولیت پذیری دولت در قبال تحولات و نوسانات اقتصادی در سال بعد اثر می‌گذارد؛ زیرا جای بهانه جویی را باز می‌گذارد و آن اینکه ما چیز دیگری نوشتیم و چیز دیگری تصویب شد لذا تقصیر ما نیست. یا اینکه در مقابل هر اعتراضی بگویند ما در بودجه آوردیم اما مجلس آن را عوض کرد. ما به این دادیم اما مجلس به آن یکی داد و… لذا همانطور که در صدر مقال گفته آمد چهارصد همت (هزار میلیارد تومان) رقم کمی نیست.

اگر سازمان برنامه ادعای نادرستی کرده، اصلاح کنند و اگر این میزان جابجایی بی‌آنکه از سقف تجاوز شود و ناترازی ایجاد کند، صورت گرفته مجلس توضیح دهد در کجاها و چرا و تبعاتی دارد یا خیر؟ نکته دیگر اینکه رئیس سازمان برنامه از ۵۰ همت افزایش فروش اوراق سخن به میان آورده که هم اثرات مخرب آینده فروشی را که محل نقد جدی دولت و مجلس هم بوده می‌دانیم و هم اثر آن را بر کسری بودجه و رشد نقدینگی و تورم.

به هر حال هر چه که هست، شفاف و روشن و دقیق با مردم در میان گذاشته شود و اثرات آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

ارسال نظر