نرخ بهره بانکی آمریکا جهش کرد

۱۴۰۱/۱۲/۰۶ - ۰۸:۵۵:۴۰
کد خبر: ۱۹۹۵۵۳
نرخ بهره بانکی آمریکا جهش کرد

صورتجلسه نشست اخیر مقامات بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد علائم کاهش تورم در این کشور وجود دارد اما به اندازه‌ای نیست که به این بانک اجازه دهد سیاست‌های سخت پولی را کاهش دهد.

به گزارش تسنیم، بر اساس این سند، نرخ تورم آمریکا "بسیار بالاتر از" هدف 2 درصدی فدرال رزرو باقی مانده و بازار کار این کشور با مشکلات بسیاری مواجه است و این امر همچنان به افزایش دستمزدها و قیمت‌ها کمک می کند.

در صورت جلسه این نشست آمده است: شرکت‌کنندگان خاطرنشان کردند که داده‌های تورمی که در سه ماه گذشته دریافت شده است، نشان‌دهنده کاهش خوشایند سرعت ماهانه افزایش قیمت‌ها بود، اما تاکید کردند که شواهد بیشتری برای تثبیت (روند نزولی) در طیف وسیع‌تری از قیمت‌ها لازم است تا اطمینان حاصل شود که تورم رو به کاهش است.

به گفته این بانک، افزایش نرخ‌های بانکی ضروری خواهد بود. در این نشست، فدرال رزرو با افزایش مجدد 25 واحدی موافقت کرد و این نرخ را به محدوده هدف 4.5 تا 4.75 درصد رساند.

میزان افزایش نرخ های آتی مشخص نشده است و صورتجلسه ها نشان می دهد که مسئولان در این موضوع اختلاف نظر دارند.

با این حال، جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، در مصاحبه ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، پیشنهاد کرد که افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی به این تنظیم کننده فرصت بهتری برای مهار تورم می‌دهد.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم در ایالات متحده در ماه ژانویه تا حدودی کاهش یافت و با نرخ سالانه 6.4 درصدی افزایش یافت و نسبت به دسامبر 0.5 درصد رشد کرد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که یک چهارم واحد افزایش نرخ بهره بانکی در ماه مارس و دو مورد افزایش دیگر در اواخر سال رخ خواهد داد تا این شاخص به اوج خود یعنی 5.25 تا 5.5 درصد برسد.

با این حال، کارشناسان بازار هشدار می‌دهند که اگر این تنظیم‌کننده در افزایش نرخ‌ها عجله کند یا نرخ را خیلی بالا بیاورد، اقتصاد ممکن است وارد رکود شود.

ارسال نظر