لباس فروشی‌ها آتش به مال خود زدند!

۱۴۰۱/۱۱/۲۳ - ۱۵:۵۸:۱۱
کد خبر: ۱۹۸۴۹۹
لباس فروشی‌ها آتش به مال خود زدند!

با نزدیک شدن به شب عید بازار پوشاک التهاب بیشتری می‌گیرد. مغازه‌ها لباس‌های زمستانی خود را با ۵۰ درصد تخفیف گذاشته‌اند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند. حراج لباس‌های زمستانی از اوایل بهمن شروع می‌شود و تا نزدیک عید خودنمایی می‌کند، هر چند که با وجود هزینه‌های تولید قیمت‌ها آن‌چنان نیز ارزان نیست اما دیگر خبری از قیمت‌های نجومی نیست. خانواده‌ها اغلب سعی دارند خرید زمستان سال بعد خود را از بازار شب عید تهیه کنند تا با قیمت مناسب تری خرید خود را داشته باشند. به طور مثال پالتویی که در زمستان نزدیک به ۲ میلیون بود با ۹۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

به گزارش فرارو، اما تخفیف پوشاک و مغازه ها تنها برای بازار شب عید خلاصه نمی شود و برخی فروشگاه ها عادت کردند تا برچسب تخفیفشان همیشه بر سر در مغازه باشد تا مشتریان را جذب کنند. این تخفیف‌ها گاهی برای تغییر فصل و گاهی تغییر شغل است. نشانه‌های حراج به حدی جذاب است که شما را برای لحظه‌ای به داخل مغازه می‌کشاند.

پیرامون این موضوع با مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات وشاک ایران توضیحاتی داد.

بازار پوشاک ارزان‌تر از همه جا

مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران با اشاره به وضعیت نامناسب بازار گفت: در ابتدای سال با آزادسازی قیمت‌ها پوشاک از اولویت‌ها خانواده‌ها خارج شد. وضعیت بازار پوشاک مدت‌ها است که چنگی به دل نمی‌زند و تقریباً در بیشتر مواقع حراج هستند، یعنی اجناس خود را معمولاً زیر نرخ تمام شده برای فروش می‌گذارند.

حراج لباس در تمامی فصول

افتخاری پیرامون نظارت بر حراج کالاها خاطرنشان کرد: پوشاک کالای فصلی و مد محور است. در نتیجه هنگامی که در فصل پاییز و دی که هیچ بازاری برای فروش این کالاها وجود نداشته و بسیاری از مراکز تجاری به دلایل مختلف فرصت‌های فروش از دست می‌دهند، فروشنده چاره‌ای جز حراج کردن کالاهای خود را ندارد. این در حالی است که اکنون نیز در حراج به سر می‌بریم و کالاها از نرخ پارسال ارزان‌تر است. برای همین به نظر من اگر به طور کلی بسنجیم با توجه به افزایش هزینه‌ها، تورم در بخش پوشاک عجیب‌وغریب نبوده است.

بازار شب عید

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار شب عید ادامه داد: اگر میزان تقاضا نسبت به سال گذشته بهتر شود، باز با این مسئله مواجه هستیم که خیلی از مغازه‌ها کالاها را به نرخ تمام شده و زیر نرخ تمام شده عرضه می‌کنند. از سوی دیگر میزان تولید برای شب عید امسال نسبت به سال گذاشته بسیار کمتر شده است.

عدم تناسب عرضه و تقاضا

افتخاری ضمن تأکید بر اینکه گران‌فروشی در بازار پوشاک وجود ندارد، اظهار کرد: عرضه و تقاضا در بازار پوشاک تناسب ندارد. از سوی دیگر در ابتدای سال شاهد افزایش دستمزدها بودیم و افزایش شدید نرخ ارز بودیم. در نتیجه نسبت به تورم در بخش‌های دیگر، پوشاک کمترین افزایش نرخ را داشته است.

حراج های واقعی در انتظار مردم

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران در پایان ضمن تأکید بر اینکه این حراج‌ها ۱۰۰ درصد واقعی است، افزود: فروشندگان کالا به‌ویژه در بخش زنانه ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر نرخ تمام شده پوشاک را می‌فروشند. با وجود هزینه‌های سنگین، فروشنده نمی‌تواند تعهدات خود را قبول نکند و مجبور است اجاره‌بها مغازه و حقوق کارمندان خود را بدهد. از طرف دیگر، چند روز دیگر فصل تمام می‌شود و مشتری‌ها سال آینده دیگر این کالا را نمی‌خرند، بنابراین فروشنده مجبور است کالای خود را زیر بهای تمام شده بفروشد.

سخن پایانی

وضعیت نامناسب اقتصادی باعث شده است مردم در انتظار این شب‌ها برای خرید خود باشند و بر این باورند که وقتی می‌شود کالایی را ارزان خرید چرا باید دست رد به آن زد؟ در نتیجه این حراج‌ها مشتریان پروپا قرصی دارند که حسابی جبران مافات می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از اصناف نیز با برگزاری حراج‌های مختلف تلاش می‌کنند تا بازار کساد خود را جبران کنند و چاره‌ای جز این کار ندارند. البته لازم به ذکر است که برگزاری حراج‌های فصلی و شکست قیمت‌ها به طرز عجیبی بیشتر در سایر کشورها رخ می‌دهد. به هر حال امیدواریم با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۲ و بازار شب عید مسئولان مربوطه نظارت‌های لازم را بر برگزاری حراج‌ها داشته باشند تا با نظم‌وقانون اجرا شوند.

ارسال نظر