مورد عجیب ایلان ماسک/ قول‌های توییتری که به آنها عمل نشد

۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۷:۳۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۱۲۶
مورد عجیب ایلان ماسک/ قول‌های توییتری که به آنها عمل نشد

حدود یک سال پیش بود که معلوم شد ایلان ماسک، میلیاردر دمدمی مزاج، بزرگترین سهامدار توییتر شده است. چند هفته پس از این افشاگری، ماسک اعلام کرد که با یک قرارداد خرید ۴۴ میلیارد دلاری، توییتر را خصوصی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، از آن زمان، ماسک تغییرات ناگهانی و وعده‌هایی را در رابطه با توییتر داده است؛ بعضی از این وعده‌ها مربوط به قابلیت‌های جدید درخشانی بوده که قرار بوده در این پلتفرم عرضه شوند. بعضی دیگر مربوط به مدیریت توییتر توسط او بوده و وعده‌های دیگری هم بوده که به کارمندان این شرکت شبکه اجتماعی داده بود.

تحت مالکیت غیرقابل پیش بینی ماسک، توییتر به سرعت شاهد از بین رفتن ثروتش بوده است. تبلیغ‌کنندگان به‌طور دسته‌ جمعی از این پلتفرم خارج شدند. توییتر با قطعی‌های مکرری روبرو شده،  نفرت پراکنی افزایش پیدا کرده است و هزاران کارمند مجبور به ترک این شرکت شده‌اند.

 ماسک به سبک خود، وعده‌های زیادی داده که پیگیری آنها دشوار است و با توجه به این که نتوانسته است به وعده‌های مذکور عمل کند، این امر، به نفع او بوده است. با نزدیک شدن به یک سال ورود ماسک به توییتر، سی ان ان در گزارشی، شماری از وعده‌های توییتری که ایلان ماسک داده و نتوانسته است به آنها عمل کند  را مرور کرده است:

۱- تصمیم‌گیری بر اساس نظرسنجی

پس از اینکه ماسک به دلیل ممنوعیت لینک‌دهی به سایر پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، با انتقادهای گسترده روبرو شد، وعده داد در آینده، برای تغییرات عمده در سیاست‌ها، رای‌گیری خواهد شد. او گفت: عذرخواهی می‌کنم. دیگر تکرار نخواهد شد. ایلان ماسک از آن زمان، شماری از تغییرات سیاستی را بدون دریافت بازخورد کاربران، پیاده کرده است.

۲- استعفا

ماسک در یک نظرسنجی در دسامبر، از کاربران پرسید که آیا باید از سمت مدیر عاملی توییتر کناره گیری کند و قول داد که به نتایج نظرسنجی عمل می‌کند. کاربران به کناره گیری ماسک از ریاست توییتر رای دادند. اما او در حال حاضر از کناره گیری خودداری کرده و بر این باور است که هیچ کس دیگری نمی‌تواند به شکل مناسب این شرکت را اداره کند.

۳- آزادی بیان حداکثری

ماسک بارها در مورد این که توییتر را به مکانی برای آزادی بیان تبدیل می‌کند، صحبت کرده است. اما در موارد متعددی، پست‌ها را وقیحانه در این پلتفرم سانسور کرده است. ماسک اواخر سال میلادی گذشته، چند خبرنگار برجسته را ممنوع کرد. البته او بعدا در پی انتقادهای شدید از این اقدام، مجبور شد حساب‌های این خبرنگاران را برگرداند اما آنها را مجبور کرد توییت‌هایی را که دوستشان نداشت، حذف کنند. همچنین پس از درخواست دولت هند، محتوای ارسال شده توسط بی‌بی‌سی را حذف کرد. ماسک همچنین ممنوعیت الکس جونز را حفظ کرده و کانیه وست را به دلیل نقض قوانین از این پلتفرم اخراج کرده است که به نظر نمی رسد واقعا با روح آزادی بیان حداکثری که ادعا می‌کرد از آن حمایت می‌کند، همخوانی داشته باشد.

۴- میدان شهر دیجیتالی

هنگامی که ماسک توییتر را خریداری کرد،  اعلام کرد این پلتفرم، میدان شهر دیجیتالی است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرند. اما ماسک هفته جاری اعلام کرد که کاربرانی که پول پرداخت نمی‌کنند نمی‌توانند در نظرسنجی‌های توییتر رای دهند و صدایشان به حداقل می‌رسد. ماسک همچنین گفت فقط توییت‌های کاربرانی که به او پول پرداخت می‌کنند، تبلیغ (پروموت) خواهد شد.

۵- احراز هویت

ماسک گفت به عنوان مالک توییتر روی احراز هویت همه افراد در این پلتفرم کار خواهد کرد. اما ماسک با حذف تیک آبی چهره‌های معروفی که حاضر نشدند برای احراز هویت خود، پول پرداخت کنند، خلاف این گفته عمل کرد و همزمان، هویت کاربرانی که به جعل هویت دیگران پرداختند را تایید کرد.

۶- الگوریتم کد باز

ماسک مکررا قول داده است که الگوریتم توییتر را کد باز خواهد کرد. او این قول را زمانی داد که خرید این شرکت را اعلام کرد. و در ۲۱ فوریه، ماسک گفت که هفته آینده، این اتفاق خواهد افتاد اما هنوز چنین اتفاقی روی نداده است. ماسک اکنون ادعا می کند که این کار در ۳۱ مارس انجام خواهد شد.

۷- شورای نظارتی

هنگامی که ماسک، مالکیت توییتر را به دست گرفت، اعلام کرد یک شورای نظارتی را منصوب خواهد کرد که در مورد همه تصمیمات، مشاوره خواهند داد. این شورا هرگز تعیین نشد و ماسک بعدها اعلام کرد که چنین شورایی را ایجاد نخواهد کرد.

۸- قابلیت شادوبن یا اعمال محدودیت برای کاربر (Shadow ban)

ماسک در دسامبر وعده داد که قابلیتی را عرضه خواهد کرد که به کاربران نشان می‌دهد که آیا "شادوبن" شده‌اند یا خیر. با گذشت ماه‌ها، چنین قابلیتی هنوز عرضه نشده است.

۹- پاداش خاتمه خدمت

ماسک مدعی بود به کارمندان اخراج شده توییتر سه ماه به اندازه سه ماه حقوق می‌دهد که بسیار بیشتر از میزان قانونی است. با گذشت ماه‌ها از اخراج، به بسیاری از این کارمندان، تنها یک ماه حقوق در قبال موافقت با شرایط و ضوابط مختلف، پیشنهاد شده است.

 

ارسال نظر