کابوس ارزهای دیجیتال محقق شد

۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - ۰۱:۵۰:۲۱
کد خبر: ۲۰۰۷۷۸
کابوس ارزهای دیجیتال محقق شد

قیمت ‌‌‌‌بیت‌کوین پس از انتشار آخرین برنامه بودجه جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده و بحبوحه سقوط بانک ارز دیجیتال سیلورگیت، برای اولین‌بار در نزدیک به دو ماه گذشته به زیر سطح ۲۰‌‌‌‌هزار دلار سقوط کرد. قیمت ‌‌‌‌بیت‌کوین در تاریخ 10 مارس در مدت کوتاهی به زیر 19 هزار و 800 دلار رسید، اگرچه پس از آن توانست باز هم خود را به بالای سطح ۲۰ هزار دلار برساند.

در شروع سال 2023، بازار ارز دیجیتال یکی از قوی‌ترین شروع‌های خود را در تاریخ 14 ساله خود تجربه کرد. به‌طوری که برخی از حجم ضررهای ناشی از سقوط صرافی FTX را جبران کرد. ‌‌‌‌بیت‌کوین پس از شروع سال در حدود 16600 دلار قرار داشت و پس از رالی صعودی به بالای سطح 25 هزار دلار رسید. کاهش اخیر قیمت با افزایش نگرانی‌ها در مورد ثبات بانک Silvergate، یک شریک بانکی برای شرکت‌های دارایی دیجیتال صورت گرفته است.

پس از متحمل شدن زیان‌های هنگفت و کاهش سپرده‌ها، این بانک عصر چهارشنبه اعلام کرد که دارایی‌های خود را به صورت داوطلبانه نقد کرده و فعالیت‌های خود را تعطیل می‌کند. درواقع بیت‌کوین تا سال 2023 شروع بسیار خوبی داشت، اما در تاریخ 3 مارس، در بحبوحه ابهامات مربوط به سیلورگیت، طی یک ساعت تا 5 درصد سقوط کرد. به نظر نمی‌رسد قیمت از آن زمان تا به حال افزایشی را تجربه کند. 

اعلام این خبر که بانک سیلورگیت، یکی از بانک‌های کلیدی در ایالات متحده که به شرکت‌های ارز دیجیتال خدمات ارایه می‌داد، در 8 مارس وارد پروسه انحلال داوطلبانه شده است، به عنوان یک موج نزولی به صنعت ارز دیجیتال و ‌‌‌‌بیت‌کوین ضربه وارد کرد. در همین حال، یک مقاله توضیحی درباره بودجه در 9 مارس منتشر شد، که در این مقاله ماینرهای رمز ارز در ایالات متحده، مشمول مالیات 30 درصدی بر هزینه برق، تحت پیشنهاد بودجه بایدن می‌شوند. هدف از این مساله کاهش فعالیت ماینینگ در امریکا است. 

اعلام این خبر نیز روند نزولی ‌‌‌‌بیت‌کوین را تشدید کرد و باعث شد تا این رمز ارز برای مدتی به زیر سطح 20 هزار دلار سقوط کند. گفتنی است، شاخص‌های سنتیمنت بازار، شرایط مناسبی را در بین معامله‌گران نشان نمی‌دهند. پس از اعلام آخرین جزییات بودجه جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده و سقوط کریپتو بانک سیلورگیت، برای اولین‌بار در دو ماه اخیر، ‌‌‌‌بیت‌کوین در مدت کوتاهی به زیر 20 هزار دلار سقوط کرد. بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، قیمت ‌‌‌‌بیت‌کوین در 10 مارس به 19945 دلار کاهش یافت و پس از مدت کوتاهی، دوباره به بالای سطح 20000 دلار بازگشت. ‌‌‌‌

بیش از 300 میلیون دلار ضرر  در بحبوحه سقوط بازار

با سقوط بیت‌کوین، معامله‌گران ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت حدود ۳۰۷ میلیون دلار لیکویید را متحمل شدند، داده‌های  Coinglass نشان می‌دهد، بازارهای ارزهای دیجیتال روز پنجشنبه به دلیل اخبار مربوط به تعطیلی بانک سیلورگیت کپیتال (SI) با مشکل مواجه شدند.

معامله‌گران بایننس، 104 میلیون دلار ضرر داشتند که بیشترین حجم را در میان صرافی‌ها داشت؛ پس از آن 79 میلیون دلار زیان در OKX و 45 میلیون دلار در Huobi مشاهده شد. در میان ارزهای دیجیتال، معامله‌گران ‌‌‌‌بیت‌کوین بیشترین ضرر را متحمل شدند. حجم لیکویید معاملات در ‌‌‌‌بیت‌کوین حدود 112 میلیون دلار و در اتریوم از سطح 73 میلیون دلار گذشت. این حجم از لیکویید بزرگ‌تر از بالاترین حجم پوزیشن روزانه در سال جاری است. 

لیکوییدهای بلندمدت نشان می‌دهد که افت ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده است.

بیت کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، بیش از 6 درصد در 24 ساعت گذشته سقوط کرده است و اوایل روز به پایین‌ترین سطح خود در هفت هفته گذشته در حدود 20 هزار و 50 دلار رسیده است.

نهنگ‌ها به انباشت ادامه می‌دهند

با وجوداین، نهنگ‌ها اولین گروهی هستند که با سقوط ‌‌‌‌بیت‌کوین به زیر ۲۰هزار دلار شروع به انباشت کرده‌اند. داده‌های شاخص امتیاز روند انباشت نشان می‌دهد که نهنگ‌ها، آدرس‌هایی با موجودی ۱۰۰۰ ‌‌‌‌بیت‌کوین یا بیشتر، برای اولین‌بار از اواسط نوامبر (اواخر آبان) شروع به خرید این دارایی کرده‌اند. از زمان سقوط صرافی FTX تاکنون، تمام گروه‌های این شاخص آن‌چین، عمدتاً به‌دلیل نگاهی نزولی به بازار در فاز فروش بودند. اگر قیمت بیت‌کوین به سقوط زیر سطح ۲۰‌‌‌‌هزار دلاری ادامه دهد، انتظار می‌رود که روند انباشت به‌شکل قابل‌توجهی در همه گروه‌ها ادامه یابد. در عین حال داده‌های موجود نشان می‌دهد که در روز گذشته، خالص جابه‌جایی سرمایه در صرافی‌های ارز دیجیتال شدیداً منفی بوده و حدود ۱۰,۰۰۰ ‌‌‌‌بیت‌کوین از پلتفرم‌های معاملاتی خارج شده است. چنین روندی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سرمایه‌گذاران در حال انباشت ‌‌‌‌بیت‌کوین هستند و نسبت به قیمت این دارایی نگاهی صعودی دارند.

از آنجایی که این این شاخص بر مبنای داده‌ها صرافی‌های اسپات و مشتقه محاسبه می‌شود و سرمایه‌گذاران از معاملات اسپات برای خریدوفروش استفاده می‌کنند، این جریان خروجی لزوماً به معنای انباشت نیست. اما با بازگشت بیت‌کوین به زیر ۲۰ هزار دلار، ۴۹ هزار اکانت به ارزش ۱۵۹ میلیون دلار لیکویید شدند. این میزان تنها شامل بیت‌کوین نیست و تمامی بازار ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود. بزرگ‌ترین اکانتی که لیکویید شده است مربوط به صرافی بیت‌مکس و در معامله XBTUSD به مبلغ ۶.۴۹ میلیون دلار بوده است.

سیلورگیت با ارزهای دیجیتال چه کرد؟

سیلورگیت که از آن به عنوان یکی از سنگ بناهای دنیای کریپتو یاد می‌شود، اعلام کرد که قصد دارد تمام عملیات‌های خود را متوقف کند و برای انحلال کامل آماده شود. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که به دلیل «تحولات اخیر صنعت» تصمیم به تعطیلی بانک خود گرفته است. در مورد گام‌های بعدی بانک سیلورگیت نیز اعلام شده که «به‌شیوه‌ای منظم و مطابق با فرآیندهای نظارتی قابل‌اجرا» درحال انحلال است و درحال بررسی «بهترین روش برای حل و فصل مطالبه‌ها و حفظ ارزش باقی‌مانده دارایی‌های خود، از جمله فناوری‌های اختصاصی و دارایی‌های مالیاتی است.» 

علاوه‌براین، شبکه صرافی سیلورگیت که به صرافی‌های کریپتو مانند کوین‌بیس و Gemini اجازه می‌دهد تا معاملات بین خود و مشتریانشان را انجام دهند نیز تعطیل شده است. برای مدتی مشخص شده بود که این شرکت همراه با برخی از مشتریان برجسته خود مانند FTX و Genesis با مشکل مواجه شده است.

در ماه ژانویه، گزارش درآمد سیلورگیت نشان داد که پس از برداشت 8.1 میلیارد دلاری مشتریانش، در طول یک سه ماهه 1 میلیارد دلار از دست داده است. سپس در اوایل ماه مارس سندی ارایه شد که نشان می‌داد وضعیت مالی این شرکت حتی بدتر از چیزی است که انتظار می‌رود. فروپاشی سیلورگیت مطمئناً توسط قانونگذاران نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. «سناتور شرود براون» که رییس کمیته بانکداری، مسکن و امور شهری سناست، گفت: «امروزه می‌بینیم که وقتی یک بانک بیش از اندازه به بخش پرریسک و نوسانی مانند رمزارزها متکی باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد. همیشه نگران این موضوع بوده‌ام که وقتی بانک‌ها با رمزارز درگیر می‌شوند، خطرات آن را باید در سراسر سیستم مالی پخش کنند و این مالیات‌دهندگان و مصرف‌کنندگان هستند که باید هزینه بپردازند.»

 

ارسال نظر