اخبار آی‌تی

۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - ۰۹:۳۰:۵۷
کد خبر: ۱۹۵۷۶۸

استفاده ۶۴ درصد بزرگسالان از پرداخت‌های دیجیتالی

اتحادیه بین‌المللی مخابرات اعلام کرد ۶۴ درصد از افراد بالای ۱۵ سال از پرداخت‌های دیجیتالی در سال ۲۰۲۱ استفاده کردند و بیش از ۱.۳۵ میلیارد حساب موبایلی ثبت شد؛ رقمی که نشان‌دهنده رشد ۱۰ برابری نسبت به ۱۳۴ میلیون حساب در ۲۰۱۲ است.

به گزارش اتحادیه جهانی مخابرات، سرعت استفاده از امور مالی و پرداخت دیجیتالی در جهان از سال ۲۰۱۷ و بعدتر به‌ دلیل کووید-۱۹ افزایش چشمگیری پیدا کرد.

در گزارش «تسریع پهن‌باند برای تحقق واقعیت‌های جدید» که نتیجه کار مشترک اتحادیه جهانی مخابرات و یونسکو است و با همکاری گروه‌های مختلف از جمله نوکیا، جی‌اس‌ام‌ای، هواوی، ورایزن، ودافون و غیره تهیه شده است، اهداف مختلف در زمینه پهن‌باند و سطح رسیدن به این اهداف بررسی شده است.

 

افزایش استفاده از خدمات مالی و پرداخت دیجیتالی 

امکان پرداخت با تلفن همراه، اسکن کردن کد QR و استفاده از کارت‌های اعتباری و نقدی در قالب پرداخت‌های بی‌تماس، بهره‌مندی از خدمات دولتی و مالی و همچنین خرید را تسهیل می‌سازد. تراکنش‌های دیجیتالی علاوه بر اینکه راحت‌تر از حمل پول نقد هستند، تماس نزدیک را کاهش می‌دهند؛ نکته‌ای که در دوره همه‌گیری در کانون توجه قرار گرفت.

به گزارش جدیدترین تحقیق بانک جهانی به نقل از اتحادیه بین‌المللی مخابرات، ۶۴ درصد از افراد بالای ۱۵ سال از پرداخت‌های دیجیتالی در جهان (۲۰۲۱) استفاده کردند. سرعت استفاده از امور مالی دیجیتالی از سال ۲۰۱۷ و بعدتر به‌ دلیل کووید-۱۹ افزایش چشمگیری پیدا کرد. همه‌گیری کرونا استفاده از خدمات مالی دیجیتالی را به اوج رساند، چهار نفر از هر ۱۰ نفر در اقتصادهای در حال توسعه (به‌ استثنای چین) برای اولین‌بار در دوره همه‌گیری به روش دیجیتالی، پرداخت پول را انجام دادند.

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد افزایش استفاده از خدمات مالی دیجیتالی به دلیل رشد تجارت الکترونیکی و استقبال مردم از خریدهای آنلاین در دوره همه‌گیری کرونا بوده است. در اصل تجارت الکترونیکی (E-commerce) به مشتریان کمک کرد پرداخت‌هایشان را آنلاین انجام دهند.

در این میان، پرداخت نقدی که در کشورهای درحال‌توسعه روش محبوبی بود به دلیل هراس از انتشار ویروس، کاهش یافت. عامل دیگر پرداخت مزایا و وام‌های دوره کرونا از سوی دولت‌ها به حساب‌های دیجیتالی بود. تقریباً ۶۰ دولت در بین کشورهای با درآمد متوسط و پایین، برای کمک به شهروندان خود در دوران همه‌گیری، یارانه یا هزینه مشخصی را به صورت دیجیتالی پرداخت می‌کردند؛ مثلاً در پاراگوئه حدود ۳۰۰ هزار نفر یارانه‌های اورژانسی را از دولت و از طریق پلتفرم‌های پولی متعلق به شرکت‌های مخابراتی این کشور دریافت کردند.

 

ارسال نظر