آب پاکی روی دست کسب‌وکارها

۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۰۱:۳۰:۵۷
کد خبر: ۱۹۵۴۶۹
آب پاکی روی دست کسب‌وکارها

پس از حدود سه ماه کشمکش و در حالی که بسیاری از کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بازارشان را روی پلتفرم‌های خارجی بنا کرده بودند، حالا وزارت ارتباطات اعلام کرده سیاست و وظیفه‌اش تأمین زیرساخت و حمایت از پلتفرم‌های داخلی است و هدف‌گذاری در این وزارتخانه این است که با حمایت‌هایی که قرار است شکل بگیرد، کسب‌وکارها وارد سکوهای داخلی ‌شوند و از این طریق بتوانند کسب‌وکار خود را به سرعت ایجاد و راه‌اندازی کنند.

از این رو به نظر می‌رسد کسب‌وکارها دیگر گزینه‌ای برای انتخاب ندارند یا باید فعالیت خود را در پلتفرم‌های خارجی فیلترشده ادامه دهند یا کوله‌بارشان را برای حضور در سکوهای داخلی ببندند.

وضعیت فعلی فضای مجازی کشور این شائبه را به وجود آورده که قرار است با مسدودسازی پلتفرم‌های بین‌المللی، مردم مجبور به استفاده از نسخه‌های داخلی شوند. این در‌حالی است که کسب‌وکارهای داخلی مخالف چنین اقدامی هستند؛ به‌طور مثال اپ‌استورهای ایرانی بارها با فیلتر گوگل‌پلی مخالفت کرده‌اند.

در این راستا مراسم رونمایی از پایگاه و مرکز تماس ۱۶۴۹ روز گذشته برگزار و جزییات جدیدی از اجرای آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های داخلی ارایه شد.

در این جلسه نمایندگانی از بخش خصوصی حضور داشتند و روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز تأکید کرد تعامل این وزارتخانه با بخش خصوصی و صنف‌های مرتبط ادامه دارد.

او همچنین بیان کرد سیاست و وظیفه‌ای که وزارت ارتباطات دارد و بارها آن را اعلام کردیم، تأمین زیرساخت و حمایت از پلتفرم‌های داخلی است و اینکه پلتفرم دیگری برایش محدودیت ایجاد می‌شود یا خیر، وظیفه آنها نیست.

وزارت ارتباطات: وظیفه ما حمایت از پلتفرم‌های بومی است

محمد‌احسان خرامید، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات در پاسخ به اینکه آیا سیاست وزارت ارتباطات فیلتر پلتفرم‌های خارجی است، اعلام کرد قرار نیست تمام ارتباطات بین‌المللی قطع شود: «سیاست و وظیفه‌ای که وزارت ارتباطات دارد و بارها آن را اعلام کردیم، تأمین زیرساخت و حمایت از پلتفرم‌های داخلی است. اینکه پلتفرم دیگری برایش محدودیت ایجاد می‌شود یا نمی‌شود، وظیفه ما نیست. این‌ حمایت‌ها هم مربوط به سه ماه اخیر نیست، چرا که کارگروه اقتصاد دیجیتال از ابتدای دولت سیزدهم تشکیل شده و به‌دنبال حمایت بوده است.»

وی تأکید دارد وزارت ارتباطات بایستی آن چیزی را که متولی آن است، به بهترین نحو پیش ببرد. باقی اتفاقاتی هم که می‌افتند، برای خود متولی داشته و دیگران مسوولش هستند.

با‌این‌حال چنین سوالی مطرح می‌شود که آیا با فیلتر و مسدود‌سازی پلتفرم‌های خارجی، می‌توان پیام‌رسان‌های داخلی را توسعه داد تا مردم از آنها استفاده کنند؟ این در حالی است که هیچ ساز‌و‌کار و آیین‌نامه مشخصی برای برخورد با محتواهای منتشر‌شده در پلتفرم‌های بومی وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد برخوردهای سلیقه‌ای رخ می‌دهد.

خرامید با بیان اینکه در رابطه با پلتفرم‌ها مسائل زیادی مطرح است: «بگذارید طعم شیرین فعلی آن برای کسب‌وکارها بماند و به جلو حرکت کنیم. باقی موارد را در جلسات متعددی که داریم می‌توان پیگیری کرد و روابط عمومی پیام‌رسان‌ها نیز پاسخگوی شما هستند.»

مردم باید بتوانند کسب‌وکارهای آسیب‌دیده خود را بازیابی کنند 

همچنین محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، در این مراسم اظهارکرد: همانطور که مستحضرید از اوایل مهرماه بر پایه تصمیمات مراجع ذی‌صلاح امنیتی، محدودیت‌هایی برای برخی سکوهای خارجی ایجاد شد که مشکلاتی را برای مردم و کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آورد.

وی افزود: در راستای کاهش این مشکلات، وزارت ارتباطات به عنوان مسوول کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت با همکاری اعضای این کارگروه، تلاش کرد تا در این شرایط با همکاری نزدیک با سکوها و پلتفرم‌ها و دستگاه‌های اجرایی که ظرفیت‌هایی بر پایه قانون دارند یک نوع همدلی شکل بگیرد و مردم بتوانند کسب‌وکارهای آسیب‌دیده خود را در فضای مجازی بازیابی کنند.

خوانساری ادامه داد: در همین راستا از مهرماه سال جاری تلاش زیادی در دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال و نمایندگان عضو این کارگروه شکل گرفت که منجر به تهیه آیین‌نامه‌ای با ۱۴ ماده و۳۰ نوع حمایت شد و این آیین‌نامه با توجه به تأکیدات رییس‌جمهوری با سرعتی زیاد و خارج از بروکراسی‌ها، مراحل اداری خود را طی و این آیین نامه پس از تایید رییس‌جمهوری نیمه آبان توسط معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ شد.

معاون وزیر ارتباطات بابیان اینکه به نمایندگی از وزیر ارتباطات، مسوولیت پیگیری این آیین‌نامه را برعهده گرفته‌ام و معمولا در طول هفته چندین جلسه با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این آیین‌نامه برگزار می‌کنیم، گفت: هدف‌گذاری ما این است که با حمایت‌هایی که قرار است شکل بگیرد، کسب‌وکار‌هایی که وارد سکوهای داخلی می‌شوند از این طریق بتوانند کسب‌وکار خود را به سرعت ایجاد و راه‌اندازی کند.

مردم به سکوهای داخلی اقبال خوبی نشان داد‌ه‌اند

خوانساری با بیان اینکه بر اساس گزارش مدیران سکوها، مردم خوشبختانه پس از محدودیت‌هایی که برای سکوهای خارجی به وجود آمد به سکوهای داخلی اقبال خوبی نشان داده‌اند، گفت: در ابتدای این مسیر نگرانی از جهت تأمین زیرساخت‌ها توسط سکوهای داخلی وجود داشت هرچند با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از یک سال پیش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم ما چندان نگرانی از بابت مسائل فنی و زیرساختی نداشتیم.

خوانساری افزود: خوشبختانه با همراهی و همکاری سکوهای داخلی توانستیم خیال مردم را از جهت استفاده از این سکوها راحت و این اطمینان را ایجاد کنیم که می‌توانند بر بستر سکوهای داخلی فعالیت‌های امن و پایداری داشته باشند. در شرایط کنونی خوشبختانه هم سکوها به بلوغ رسیده‌اند و هم ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده توانسته از جنبه اطمینان بخشی موثر واقع شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه سکوهای خدمت‌رسان به کسب‌وکارها باید بسته‌های خوشامدگویی مناسبی را تهیه کنند گفت: کسب‌وکارها زمانی که وارد سکوها می‌شوند باید بدانند قرار است دقیقاً از چه نوع حمایت و مشوق‌هایی در سکوهای داخلی برخوردار شوند. بنابراین سکوها باید روی مبحث مزیت بخشی تأمل ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ گفت: این سامانه قرار است که از یک‌سو بیان‌گر ظرفیت‌های موجود در سکوهای داخلی باشد و از سوی دیگر منعکس‌کننده بازخورد کسب‌وکارها از دستگاه‌ها و سکوها و رفع چالش در قالب پنجره واحد. امیدواریم با ظرفیتی که ایجاد شده و با ارتباط نزدیکی که بین دستگاه‌های اجرایی، سکوها و کسب‌وکارهای حوزه فضای مجازی ایجاد می‌شود، فضا برای مردم و کسب کارها حوزه اقتصاد دیجیتال آسان‌تر و امیدبخش‌تر شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به راه‌اندازی سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ گفت: این سامانه قرار است که از یک‌سو بیانگر ظرفیت‌های موجود در سکوهای داخلی و از سوی دیگر منعکس‌کننده بازخورد کسب‌وکارها از دستگاه‌ها و سکوها و رفع چالش در قالب پنجره واحد باشد تا فضا برای مردم و کسب کارها حوزه اقتصاد دیجیتال آسان‌تر و امیدبخش‌تر شود.

۵ پلتفرم مشمول طرح حمایت از کسب‌و‌کارهای دیجیتال شدند

در این مراسم همچنین معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت: ۵ پلتفرم از میان ۲۴ درخواست حایز شرایط حمایت براساس آیین نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال شدند.

حامد منکرسی به ارایه گزارش‌هایی در این زمینه پرداخت و گفت: آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال مشتمل بر ۱۴ ماده است که در مورد هرکدام وزارت ارتباطات وظایفی را برعهده دارد؛ اولین گام برای تصویب این مصوبه بحث حمایت از کسب و کارها با هدف ایجاد شرایط حداقلی برای آنهاست.

وی افزود: شرایط و وظایف بسته به میزان حضور کاربران، میزان اعتبار و میزان آمادگی‌های نرم افزاری و زیرساختی برای کسب و کارها تقسیم‌بندی می‌شود معاونت سیاست‌گذاری اعتباربخشی سازمان فناوری ادامه داد: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده ۲۴ درخواست و ۵ سکو حائز این شرایط لازم شدند.

وی اظهار کرد: از مواردی که وزارت ارتباطات در این خصوص مقرر شده انجام دهد حمایتی است که تخفیف در بسته‌های پیامکی و بسته‌های تبلیغاتی را شامل می‌شود. خدمات لجستیکی یکی دیگر از موضوعاتی است که وزارت ارتباطات درباره آن اقدامات لازم را انجام خواهد داد که علاوه بر پست در این زمینه رایزنی‌هایی هم با سایر کاربرهای پستی انجام شده است.

منکرسی تاکید کرد: خدمات زیرساختی نیازمند تقویت زیرساخت‌ها برای این تعداد از کاربران است. یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی انجام شده بحث تسهیلات است که ماده ۷ را شامل می‌شود که در این باره منابعی را وزارت اقتصاد تامین خواهد شد.

وی گفت: موضوع بعدی نشانه هویت است با توجه به اینکه بخشی از این کسب و کارها خانگی هستند، وزارت ارتباطات هماهنگی‌هایی را انجام داده تا این کسب و کار‌ها بتوانند نشانه قابل تاییدی را دریافت کرده و به کسب و کار خود ارتباط دهند که این اعتبار احتمالاً با تیک سبز مشخص می‌شود.

معاون اعتباربخشی سازمان فناوری بیان کرد: موضوع بعدی ارایه خدمات دولت هوشمند است که انجام شده است و نظارت بر حسن اجرای حمایت‌های مصوب با هدف رفع چالش‌های احتمالی در این زمینه است.

 

ارسال نظر