دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۰۲:۰۷:۴۶
کد خبر: ۱۹۳۰۳۳

جزییات قانون صادرات تراشه هوش مصنوعی امریکا به زودی منتشر می‌شود

یک مقام کاخ سفید گفت: دولت بایدن به زودی قانون جدیدی برای تعیین تکلیف صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی با کارایی بالا به کشورهایی مانند چین وضع خواهد کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، تارون چابرا، یکی از اعضای شورای امنیت ملی امریکا که بر مسائل فناوری تمرکز دارد، گفت که نامه‌هایی از وزارت بازرگانی ایالات متحده برای شرکت‌های ان ویدیا و‌ای‌ام دی ارسال شده و از آنها خواسته شده صادرات چنین تراشه‌هایی را به چین متوقف کنند؛ تراشه‌هایی که می‌توانند برای انجام اموری مانند پردازش زبان‌های طبیعی و تحقیقات در مورد تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرند. او در یک سخنرانی در مراسمی که توسط موسسه بروکینگز برگزار شد، توضیح نداد این مقررات ممکن است چه شکل و ماهیتی داشته باشد. رویترز در اوایل این ماه گزارش داد ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای اعمال محدودیت‌هایی برای صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین است که ممکن است در ماه اکتبر اعمال شود. یک ماه پیش اعلام شد شرکت‌های تراشه‌ساز نامه‌هایی برای عدم صادرات تراشه‌های پیشرفته از دولت امریکا دریافت کرده‌اند، پس از افشای این نامه‌ها که به معنای کاهش بالقوه ۴۰۰ میلیون دلاری درآمد ان ویدیا در سه ماهه مالی جاری بود، سهام این شرکت به میزان چشمگیری سقوط کرد.

سرویس ترجمه گوگل در چین غیرفعال شد

به نظر می‌رسد گوگل دسترسی به سرویس ترجمه گوگل را در بخش‌هایی از چین متوقف کرده و کاربران را به دامنه هنگ کنگی خود هدایت می‌کند که در سرزمین اصلی چین قابل دسترس نیست. به گزارش ایسنا، این تغییر روی استفاده از قابلیت‌های ترجمه اپلیکیشن‌هایی مانند KOReader که ابزار مشاهده سند است و همچنین قابلیت ترجمه درون مرورگر کروم، برای کاربران مقیم چین تاثیر گذاشته است. گوگل همواره رابطه پیچیده‌ای با دولت چین داشته است. این شرکت در سال ۲۰۰۶ با نسخه‌ای از موتور جست‌وجوی خود که هدف مقررات سانسور دولت چین قرار گرفت، وارد بازار این کشور شد. اما در واکنش به حملات هک تحت حمایت دولت و دستور پکن برای مسدود شدن سرویس‌های گوگل در واکنش به انتشار ویدئویی از رفتار قهرآلود نیروهای امنیتی چین با تبتی‌ها در یوتیوب، گوگل سرویس جست‌وجوی خود را در سرزمین اصلی چین تعطیل کرد و درخواست‌های جست‌وجو را به دامنه هنگ‌کنگی سانسورنشده خود هدایت کرد. گوگل در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ راه‌اندازی مجدد سرویس جست‌وجو در چین که نتایج جست‌وجو را سانسور نمی‌کرد را بررسی کرد اما این برنامه‌ها پس از اختلافات در تیم حریم خصوصی گوگل، بی‌نتیجه ماند. این شرکت در سال ۲۰۲۰ پس از اجرای یک قانون امنیت ملی در هنگ کنگ که به مقامات محلی قدرت تجسس بیشتری می‌بخشید، اعلام کرد به درخواست مقامات اجرایی هنگ‌کنگ برای دریافت اطلاعات کاربران، مستقیما پاسخ نخواهد داد و از آنها خواهد خواست از طریق پیمان همکاری قانونی دوجانبه با امریکا اقدام کنند. بر اساس گزارش وب سایت تِک کرانچ، گوگل در این باره اظهارنظر نکرده است. با فرض اینکه غیرفعال شدن سرویس ترجمه گوگل، یک مشکل فنی نیست، غیرفعال شدن این سرویس در بخش‌های زیادی از سرزمین اصلی چین، ممکن است با کنگره ملی حزب کمونیست چین در ۱۶ اکتبر مرتبط باشد. دولت چین پیش از این قبل از برگزاری رویدادهای مهم سیاسی و سالگردهای سیاسی مهم، سرویس‌های گوگل را مسدود کرده است.

هکرها ۶ ترابایت داده محرمانه دولت مکزیک را سرقت کردند

طی یک عملیات هک بزرگ اطلاعات محرمانه دولتی در مکزیک فاش شده است و هکرها ۶ ترابایت داده را سرقت کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این اطلاعات شامل هزاران ایمیل از نیروهای مسلح است که نقاط ضعف کشور در برابر حملات سایبری را به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و آمادگی ضعیف فناورانه در مقابل حملات سایبری نشان می‌دهد. آندرس مانوئل لوپز اورادور روز گذشته تایید کرد وزرات دفاع کشور با عملیات هک روبرو شده و جزییاتی درباره این وضعیت را فاش کرد. به گفته او اطلاعاتی در مورد جنایتکاران، جزییات ارتباطات و نظارت سفیر ایالات متحده در مکزیک را نشان می‌دهد. گروهی از هکرها به نام Guacamaya مسوولیت این هک را بر عهده گرفته و در  وب سایت شان اعلام کرده‌اند به ۶ ترابایت داده دسترسی یافته‌اند. به گفته فرانسیسکو سولانو یکی از مدیران ارشد سرویس‌های فناوری اطلاعات و شرکت لوجیکال، گستردگی این هک نشان‌دهنده برنامه‌ریزی‌های دقیق برای انجام حمله است. او در این باره می‌گوید: این رویداد به‌طور اتفاقی نیفتاده است. به گفته سولانو و دیگر تحلیلگران هکرها از شکاف امنیتی به نام ProxyShell استفاده کردند که سال گذشته در سرور مایکروسافت ردیابی شده بود. هرچند راه‌حل‌ها برای حل این مشکل مهیا بودند اما دولت باید آپدیت‌هایی انجام می‌داد. سولانو در این باره می‌افزاید: پادزهر وجود داشت اما هیچ کس از آن استفاده نکرده است. به نظر می‌رسد منابع مالی برای حل این مشکل وجود نداشته است.

 

ارسال نظر