دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۰۰:۳۴:۳۹
کد خبر: ۱۹۲۷۱۷

ورود وزارت دادگستری امریکا به شکایت اپیک‌گیمز علیه اپل

براساس اسناد دادگاه مقامات وزارت دادگستری امریکا خواستار آن شده‌اند تا ماه آینده در بحث شفاهی مربوط به درخواست تجدیدنظر رای دادگاه اپیک گیمز (خالق بازیFortnite) علیه اپل شرکت کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، شرکت اپیک در سال ۲۰۲۰ میلادی از اپل شکایت و ادعا کرد قوانین اپ استور این شرکت قانون آنتی تراست را نقض می‌کند. طبق قوانین اپ استور اپل توسعه‌دهندگان اپ باید برای هر «خرید در اپ» کمیسیونی ۳۰ درصدی بپردازند. نتیجه این شکایت تا حد زیادی به نفع اپل بود و اجازه می‌داد کمیسیون این شرکت پابرجا بماند. در زمان برگزاری دادگاه کارشناسان آنتی تراست اعلام کردند باخت اپیک گیمز احتمالا مسیرهای حقوقی وزارت دادگستری را محدود‌تر می‌کند. این در حالی است که وزارتخانه مذکور از ۲۰۱۹ میلادی مشغول تحقیق درباره اپل است تا شکایت آنتی تراستی علیه آن ثبت کند. اپیک گیمز خواستار تجدیدنظر در حکم دادگاه شد و درهمین راستا قرار است بحث و گفت‌وگویی شفاهی در ۲۱ اکتبر در دادگاه تجدیدنظر حوزه نهم امریکا برگزار شود. در این جلسه اپل و اپیک گیمز هرکدام ۲۰ دقیقه فرصت دارند توجیهات خود را بیان کنند.

شهری در هلند خواستار حذف نظریه‌های توطئه در توییتر شد

یک شهر کوچک در هلند از توییتر شکایت کرده و خواهان حذف تمام پیام‌هایی است که در آنها ادعا می‌شود حلقه کودک آزان شیطان پرستی از دهه ۱۹۸۰ میلادی در این شهر فعالیت می‌کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، شهر بودگراف-ریوک با ۳۵ هزار سکنه در مرکز هلند قرار دارد و از ۲۰۲۰ میلادی هدف نظریه‌های توطئه قرار گرفته است. در ۲۰۲۰ میلادی ۳ مرد شایعاتی بی‌پایه و اساس درباره سوءاستفاده و قتل کودکان در دهه ۱۹۸۰ میلادی در این شهر منتشر کردند. کاربری که این شایعات را منتشر کرده مدعی است از دوران کودکی خود خاطراتی از مشاهده آزار و اذیت گروهی از مردم در بودگراف-ریوک به یاد دارد. این شایعات به بروز ناآرامی‌هایی در شهر منجر شده و عده‌ای از فالورهای این ۳ کاربر در قبرستان محلی جمع شدند و به‌طور تصادفی روی مزار کودکان فوت شده‌ای که ادعا می‌شد قربانی گروه شیطان‌پرستان شده‌اند، گل و دستنوشته‌هایی قرار دادند.

شبکه‌های اجتماعی حق نظارت بر محتوای کاربران را ندارند

یک دادگاه تجدید نظر در امریکا، قانون تگزاس مبنی بر ممنوعیت شبکه اجتماعی درخصوص سانسور یا حذف دیدگاه‌های کاربران را تایید کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این اقدام شکست بزرگی برای گروه‌های پشتیبان صنعت فناوری به حساب می‌آید که معتقدند چنین اقدامی پلتفرم‌ها را به محلی برای انتشار محتوای خطرناک تبدیل می‌کند. از سوی دیگر محافظه‌کاران و حامیان راستگرا بارها اعلام کرده‌اند باید از سرکوب دیدگاه‌هایشان توسط شرکت‌های بزرگ فناوری اجتناب شود. قانون تگزاس توسط مجلس این ایالت که اکثریت آن جمهوری‌خواه است تأیید شده و فرماندار نیز آن را امضا کرده بود. شکایت درباره این قانون نیز توسط گروه‌های حامی فناوری از جمله «نت چویس»، «انجمن صنعت کامپیوتر و کامونیکیشنز» (نماینده فیس بوک، توییتر، یوتیوب و غیره) ثبت شده بود. شرکت‌های فناوری به دنبال راهی برای قانونمندسازی محتوای کاربران در زمانی هستند که احتمالاً به خشونت منجر می‌شود. همچنین پلتفرم‌های قانونمند نشده به گروه‌های افراطی مانند حامیان نازی‌ها، تروریست‌ها و دولت‌های متخاصم خارجی اجازه فعالیت می‌دهد.

امیدواری ماکرون به تأسیس متاورس اروپایی

در شرایطی که بسیاری از صاحبان مشاغل، سرمایه‌گذاران و افراد مستعد به دنبال حضور در متاورس هستند، رییس‌جمهور فرانسه نیز می‌خواهد متاورس اروپایی تأسیس کند. به گزارش مهر به نقل از نکست وب، شرکت‌های فناوری امریکایی متاورس را به محل تاخت و تاز خود مبدل کرده‌اند و قصد دارند به تنهایی آینده اینترنت را شکل دهند. این امر موجب شده تا برخی کشورهای اروپایی برای عقب نماندن از تحولات جدید دنیای فناوری اطلاعات برای ایجاد نسخه اروپایی متاورس تلاش کنند که از جمله این افراد می‌توان به امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه اشاره کرد. امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه می‌خواهد «یک متاورس اروپایی» بسازد تا غول‌های فناوری امریکا و چین را به چالش بکشد. در همین حال، مارگرت وستاگر، رییس حوزه دیجیتال اتحادیه اروپا، در حال بررسی مقررات ضدانحصار جدید است تا شرکت‌های امریکایی، متاورس را تحت کنترل مطلق خود درنیاورند. اما جاه طلبی‌های آنها تا تحقق یافتن فاصله زیادی دارد. رولف ایلنبرگر، بنیانگذار یو آر دایرکت در مونیخ، که یک پلتفرم واقعیت مجازی برای شرکت‌هاست، می‌گوید: «واقعیت این است که هیچ بازیگر بزرگ فناوری اروپایی در این آینده فراجهانی وجود ندارد. متاورس توسط بازیکنان امریکایی و آسیایی تعریف شده است. این دو قاره مناطقی هستند که این فناوری قرار است در آن توسعه یابد.» در ایالات متحده، غول‌های فناوری مانند متا، مایکروسافت و اپل برای ایفای نقش‌های اصلی در نظر گرفته شده‌اند، در حالی که Roblox  و Decentraland در حال حاضر پلتفرم‌های محبوب متاورس را ارایه می‌کنند.

ارسال نظر