دنیای فناوری

۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۰۵:۲۱:۰۵
کد خبر: ۱۸۵۵۰۲

٨٠   میلیارد دلار ثروت غول‌های فناوری چین دود شد

شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان می‌دهد ۱۰ نفر از پولدارترین چهره‌های دنیای فناوری چین در سال ۲۰۲۱ جمعا ۸۰ میلیارد دلار از ثروتشان را از دست دادند. به گزارش ایسنا، این کاهش ثروت که معادل یک چهارم از ثروت آنها بوده است، بزرگ‌ترین کاهش سالانه ثروت از سال ۲۰۱۲ به شمار می‌‌رود. کالین هوانگ، موسس شرکت پین دوئودوئو ۴۲.۹ میلیارد دلار معادل دو سوم از ثروتش را در سال ۲۰۲۱ به دنبال سقوط ۷۰ درصدی ارزش سهام این پلتفرم تجارت الکترونیکی از دست داد. ثروت جک ما، موسس علی بابا که به دنبال اقدام مقامات چین برای کنترل امپراتوری تجاری وی چندان در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود، حدود ۱۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. وضعیت چِنگ وی، موسس شرکت دی‌دی گلوبال هم تماشایی بود. در هفته‌های پیش از عرضه سهام شرکت دی دی در امریکا، سرمایه‌گذاران به خرید سهام این شرکت در معاملات بازار ثانویه پرداختند و ارزش این شرکت تاکسی اینترنتی را به ۹۵ میلیارد دلار و ارزش سهم چِنگ را به ۶.۷ میلیارد دلار رساندند. اما این دوران شکوفایی و رونق کوتاه بود. پس از اینکه مقامات چینی تحقیقاتی را درباره این شرکت اعلام کردند و از این شرکت خواستند از بازار سهام نیویورک خارج شود، ارزش سهامش بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و ثروت چِنگ را به ۱.۷ میلیارد دلار تقلیل داد. افزایش تحقیقات ضد انحصارطلبی رگولاتورهای چینی از زمان توقف غیرمنتظره عرضه سهام گروه مالی آنت در سال ۲۰۲۰، به شکل فزاینده‌ای متداول شده است. شرکت های فناوری از جمله علی بابا، تنسنت هولدینگز، می‌توان و پین دوئودوئو شاهد افت ارزش سهامشان پس از جریمه شدن به دلایل مختلفی چون شیوه‌های انحصارگرایانه، مختل کردن نظم بازار و عدم اعلام قراردادها بوده‌اند. ژانگ ییمینگ، موسس بایت دنس یکی از موارد نادر در میان چهره‌های فناوری برجسته چین است که ثروتش امسال رشد کرده و بر اساس ارزش سهام سافت بانک، ۱۹.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. شاید تاحدودی به این علت باشد که شمار سهامداران بایت‌دنس را محدود نگه داشت و به این ترتیب این شرکت از مشکلات بازار در امان ماند.

سقوط ۳۰ درصدی  درآمد سالانه هواوی

هواوی به دلیل تحریم‌های امریکا انتظار دارد درآمدش در سال ۲۰۲۱ به میزان حدود ۳۰ درصد کاهش داشته باشد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، گوئو پینگ، رییس هیات‌مدیره هواوی در نامه سال نو به کارمندان این شرکت اعلام کرد: انتظار می‌‌رود درآمد سال ۲۰۲۱ به ۶۳۴ میلیارد یوان (۹۹.۴۸ میلیارد دلار) برسد که ۲۸.۹ درصد کاهش در مقایسه با درآمد ۸۹۱.۴ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. او گفت سال آینده چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت اما وی از عملکرد تجاری هواوی در سال ۲۰۲۱ رضایت داشته است. در این نامه که در وب‌سایت هواوی منتشر شد، آمده است: فضای کسب و کار غیرقابل پیش‌بینی، سیاسی شدن فناوری و رشد جنبش‌های ضد جهانی‌سازی، همگی چالش‌های جدی محسوب می‌شوند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور وقت امریکا در سال ۲۰۱۹ با اشاره به نگرانی‌های امنیتی ملی، هواوی را هدف تحریم تجاری قرار دارد که علاوه بر فناوری‌های دیگر، دسترسی این شرکت به اندروید آلفابت را برای تلفن‌های هوشمند جدید ممنوع کرد. تحریم‌های امریکا به همراه مصرف داخلی ضعیف‌تر به دلیل شیوع پاندمی بر کسب و کار هواوی تاثیر منفی گذاشتند.

کارخانه آیفون در هند به دلیل اعتراضات کارگران تعطیل شد

اپل اعلام کرد فعالیت یک کارخانه تولید آیفون متعلق به شرکت فاکسکان در هند را به حالت مشروط درآورده زیرا هر دو شرکت متوجه شدند شرایط خوابگاه‌ها و غذاخوری کارگران استاندارد نیست. به گزارش مهر به نقل از رویترز، اقدام اپل در حالی انجام می‌شود که در ماه جاری پس از آنکه بیش از ۲۵۰ زن کارگر کارخانه فاکسکان که در خوابگاه‌های آنجا زندگی می‌کردند با مسمومیت غذایی روبرو شدند. همچنین طبق گزارش‌ها بیش از ۱۵۰ نفر در نتیجه این رویداد در بیمارستان بستری شدند. پس از آن کارگران به‌طور گسترده نسبت به وضعیت خود اعتراض کردند. این کارخانه مدل‌های آیفون ۱۲ می‌‌سازد و تولید آزمایشی آیفون ۱۳ نیز در آن آغاز شده است. پیش‌بینی می‌شود تاثیر تعطیلی آن بر اپل اندک باشد اما این واحد در برنامه‌های بلندمدت کارخانه نقش استراتژیکی دارد زیرا شرکت امریکایی سعی دارد اتکای خود به کارخانه‌های چینی را کاهش دهد. 

 

ارسال نظر