اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۰۳:۰۰:۳۲
کد خبر: ۱۸۴۳۵۷

توقف فروش آنلاین محصولات اپل در ترکیه

در پی تشدید بحران اقتصادی در کشور ترکیه، اپل فروش تقریبا همه محصولات خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت هنوز بیانیه رسمی در این باره صادر نکرده، اما گزارش‌ها از توقف فروش آنلاین محصولات اپل به خاطر بحران اقتصادی خبر می‌دهند. با وجود اینکه وب‌سایت اپل ترکیه هنوز در دسترس قرار دارد و محصولات مختلف این شرکت را نشان می‌دهد، اما مشتریان نمی‌توانند این محصولات را به سبد خرید خود اضافه کنند. این شرایط تقریبا برای همه دستگاه‌های اپل دیده می‌شود و خرید آنها برای کاربران ناممکن است. نرخ تورم در ترکیه به حدود ۲۰ درصد رسیده و ارزش لیر دیروز ۱۵ درصد سقوط کرد. «رجب طیب اردوغان» دو روز پیش اعلام کرده بود که هنوز طرفدار کاهش نرخ بهره بانکی است. با این حال، ارزش لیر در برابر دلار امریکا به ۱۳.۴۴ لیر در برابر هر دلار رسید. لیر از ابتدای سال ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و ۲۲ درصد از این رقم فقط در هفته گذشته افت پیدا کرده است. در حال حاضر مشخص نیست که اپل می‌خواهد تا چه مدتی فروش محصولات خود را در ترکیه محدود کند. اما با توجه به شرایط حاضر به نظر نمی‌رسد که فروش مجدد کالاها دوباره به همین زودی به حالت عادی برگردد. فعلا باید منتظر باشیم تا بیانیه رسمی اپل در این باره منتشر شود. قیمت هر دلار امریکا دو سال پیش ۵.۶ لیر بود ولی در این چند وقت سقوط ملایمی را تجربه کرده است. کارشناسان از جمله علل این اتفاق را درگیری‌های سیاسی جغرافیایی، کاهش سطح ارز رزرو و افزایش بدهی‌ها می‌دانند. ولی شاید مهم‌ترین علت همان ممانعت از افزایش نرخ بهره بانکی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم بوده باشد. اردوغان امیدوار است که با این استراتژی بتواند به افزایش صادرات، جذب سرمایه‌گذاری و افزایش مشاغل هم کمک کند.

شکایت اپل از گروه NSO  به خاطر جاسوسی از کاربران آیفون

اپل شکایتی را علیه گروه NSO به اتهام جاسوسی از کاربران با استفاده از بدافزار پگاسوس تنظیم کرده است. در این شکایت، اپل اطلاعاتی در مورد نحوه نفوذ NSO Group به گوشی‌های آیفون و نحوه استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس برای انجام این کار را مطرح کرده است. این غول فناوری در تلاش است تا استفاده از جاسوس افزارهای توسعه یافته توسط این گروه را ممنوع کند تا از سوءاستفاده بیشتر از داده‌های کاربران این شرکت جلوگیری شود. کریگ فدریگی، معاون ارشد مهندسی نرم افزار اپل در ارتباط با این موضوع گفت: «گروه NSO میلیون‌ها دلار صرف فناوری‌هایی می‌کند که نظارتی روی آنها وجود ندارد و این وضعیت باید تغییر کند. دستگاه‌های اپل از نظر امنیت جزو برترین محصولات بازار هستند، اما شرکت‌های خصوصی که نرم افزارهای جاسوسی را تحت حمایت دولت توسعه می‌دهند، شرایط ناامنی را ایجاد می‌کنند. اگرچه چنین تهدیدهایی تنها تعداد کمی از کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما باید مورد توجه قرار بگیرند. ما به صورت جدی در حال تقویت امنیت و حفاظت از حریم خصوصی کاربران خود هستیم.» اپل می‌گوید شواهدی مبنی بر حمله‌های سایبری موفقیت‌آمیز از راه دور علیه کاربرانی که iOS 15 و به‌روزرسانی‌های بعدی را اجرا می‌کنند، هنوز مشاهده نکرده است، اما می‌گوید همه کاربران باید موبایل‌های خود را بروزرسانی کرده و آخرین نسخه را دریافت کنند. ایوان کرستیچ، مدیر بخش امنیت اپل می‌گوید این شکایت نشان می‌دهد اپل در مقابل استفاده از نرم افزارهای جاسوسی سکوت نمی‌کند. وی با اشاره به این موضوع که اپل از کاربران خود در برابر پیچیده‌ترین حملات سایبری دفاع می‌کند، اضافه کرد که این شرکت گام‌های بلندی برای حفظ امنیت کاربران خود برمی‌دارد و چنین رویکردی پیام روشنی دارد: «در جامعه آزاد، استفاده از  نرم افزارهای جاسوسی تحت حمایت دولت‌ها، غیرقابل قبول است.» علاوه بر طرح دعوی قضایی علیه NSO Group، اپل قصد دارد ۱۰ میلیون دلار به سازمان‌هایی که به دنبال تحقیقات و حمایت از نظارت سایبری هستند، کمک کند.

تعیین نماینده در روسیه  از سوی ۱۳ شرکت فناوری خارجی 

روسیه از ۱۳شرکت خارجی خواسته تا پایان ۲۰۲۱ نمایندگانی رسمی در خاک روسیه تعیین کنند در غیر این صورت با محدودیت یا مسدودیت روبرو می‌شوند. بیشتر این شرکت‌ها امریکایی  در حوزه فناوری فعال هستند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، درخواست مذکور از سوی راسکامنادزر (سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه) اعلام شد و جزییات اندکی درباره اقداماتی که شرکت‌ها باید انجام دهند در آن وجود دارد. همچنین این درخواست برخی شرکت‌ها را هدف گرفته که در حال حاضر در خاک روسیه نماینده دارند. بر اساس قانونی که از یکم جولای ۲۰۲۱ در روسیه اجرا شده، شبکه‌های اجتماعی خارجی که روزانه بیش از ۵۰۰ هزار کاربر دارند باید دفتری در این کشور بازگشایی کنند. در فهرستی که روز دوشنبه منتشر شده برای نخستین‌بار نام این شرکت‌ها آمده است. در فهرست مذکور نام گوگل، فیس‌بوک، توییتر، تیک‌تاک و تلگرام دیده می‌شود. همه این شرکت‌ها در سال جاری میلادی به دلیل عدم حذف محتوای غیرقانونی در روسیه جریمه شده‌اند. اپل که قبلاً به دلیل سوءاستفاده از سلطه بر بازار اپلیکیشن‌ها با اتهاماتی روبرو بوده نیز در این فهرست قرار دارد. راسکامنادزر اعلام کرد شرکت‌هایی که قانون را رعایت نکنند با محدودیت‌هایی برای تبلیغات، جمع‌آوری داده‌ها و انتقال پول یا مسدودیت روبرو خواهند شد.

 

ارسال نظر