توزیع مستقیم پارچه از کارخانجات به دست تولیدکنندگان

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۰۲:۵۸:۴۰
کد خبر: ۱۸۴۳۵۶
توزیع مستقیم پارچه از کارخانجات به دست تولیدکنندگان

پس از برگزاری نمایشگاه تهران مدکس، در ۳۰ آبان ماه نشستی در خصوص بازتاب نمایشگاه در محل اتحادیه پوشاک تهارن برگزار شد که طی این نشست ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک از مبارزه با قاچاق پوشاک و بازار ملتهب پارچه، نخ و پنبه صحبت نمود. وی اظهار داشت قرار است با ارسال پیامک به تولیدکنندگان تهرانی از توزیع حدود ۳۰۰ هزار متر پارچه جین و کتان با قیمت مناسب در ۲ آذر ماه خبر دهد. بسیاری از تولیدکنندگان امید دارند با دسترسی به مواد اولیه و پارچه، میزان تولید خود را بالا برده و در نهایت راه صادرات را در پیش بگیرند. کمبود مواداولیه باعث می‌شود بازار در انحصار برخی افراد که آزادانه روی قیمت‌ها تأثیرگذار هستند، قرار گیرد. وقتی تولیدکننده پارچه را توسط واسطه‌های متعدد به دست تولیدکننده پوشاک می‌رساند باعث می‌شود پارچه بسیار گران‌تر از قیمت معمول کارخانه به دست تولیدکننده برسد. از این رو اتحادیه پوشاک تهران طی جلسات متعدد با کارخانجات نساجی تصمیم بر این گرفت  توزیع مستقیم پارچه با تفاوت قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار آشفته پارچه را به دست مصرف کننده برساند تا قیمت‌ها شکسته و در ادامه منجر به ثابت ماندن قیمت‌ها شود. خوشبختانه این رویکرد اتحادیه پوشاک با استقبال بسیاری از تولیدکنندگان روبرو شد. انتظار می‌رود توزیع‌ها در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. 

    هدف این است که از بالا رفتن قیمت‌ها  جلوگیری کنیم 

مصطفی پروانه نماینده اتحادیه پوشاک تهران از توزیع مستقیم پارچه به دست مصرف کننده گفت: طی دو سال گذشته با همت ریاست اتحادیه و حمایت اتاق اصناف و سازمان صمت استان تهران از اتحادیه‌های همگن پوشاک برای تأمین مواد اولیه همچون نخ، پنبه و ملزومات پوشاک دعوت شد تا ضمن حضور و همچنین همفکری با یکدیگر قیمت در بازار را تنظیم کنند. پروانه افزود: هدف ما این است با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از بالا رفتن قیمت‌ها جلوگیری کنیم. زیرا با حذف واسطه‌ها پارچه را از کارخانه گرفته و مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم. 

پروانه تصریح کرد: اگر مواد اولیه وارد بازار شود و بتواند از یکه‌تازی کارخانه‌های داخلی جلوگیری و قیمت‌ها کاهش پیدا کند، بسیاری از مشکلات تولید حل می‌شود.  معظمی عضو هیات امنای بازار تهران از پیگیری اتحادیه پوشاک جهت کاهش قیمت گفت: این طرح قبلاً هم اجرا شده بود. امروز در بازار قیمت پارچه بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. چنانچه جنس مستقیم از کارخانه به دست مصرف کننده برسد از نظر روانی در بازار تاثیر به سزایی می‌گذارد و قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

او در خصوص نگاه مصرف‌کننده بر بازار پارچه ادامه داد: باید تنوع بیشتری را در بازار مشاهده کنیم. اگر اقتصاد ما آزاد بود عرضه و تقاضا بازار را تنظیم می‌کرد. در غیر این صورت ما باید ابزار لازم را داشته باشیم و از کارخانجات و شرکت‌ها دعوت کرده تا نه تنها پارچه بلکه برای ملزومات دوخت هم فکری اساسی شود تا ازین رو بتوانیم تاثیر مثبت آن را به زودی شاهد باشیم.

در پایان صمیمی نماینده اداره قاچاق استان تهران نیز از همکاری نهادهای امنیتی و پلیس آگاهی تهران بر کنترل مبادی ورود کالا از بنادر و مرزها در سطح عرضه چون بازار تهران خبر داد.


 

ارسال نظر