بار دیگر، سقوط بیت‌کوین

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۳۴۸
بار دیگر، سقوط بیت‌کوین

بیت‌کوین پس از آنکه موفق نشد از مقاومت ۴۸,۵۰۰ دلاری عبور کند، با سقوط به زیر ۴۷ هزار دلار رسید و روز گذشته حتی در ساعاتی، محدوده کمتر از ۴۳ هزار دلار را هم تجربه کرد و در نهایت، در محدوده ۴۳ هزار دلار، در نوسان ماند. ارزهای دیجیتال دیگر هم مثل بیت‌کوین با کاهش قیمت مواجه شدند. در این میان اتریوم حمایت ۳,۳۰۰ دلاری خود را شکست و کاردانو با ۹ درصد کاهش به زیر ۲.۲ دلار رسید.

قیمت بیت‌کوین موفق به عبور از سد ۴۸ هزار دلاری نشد و همین مساله جرقه کاهش شدید قیمت بود. پس از آن، ابتدا شاهد شکسته‌شدن حمایت ۴۷,۲۰۰ دلار و سپس ۴۷ هزار دلار بودیم. با سقوط به زیر این ناحیه، فعالیت فروشندگان در بازار بیشتر شد و بیت‌کوین به زیر ۴۶ هزار دلار رسید. درحالی که پس از آن، ۴۵,۲۰۰ دلار، حمایت پیش روی بیت‌کوین بود، است و با شکستن این حمایت، بیت‌کوین تا 900، 42 هم پیش رفت. در صورت احیای قیمت، ۴۶,۲۰۰ دلار یکی از مقاومت‌هاست. ۴۷,۲۰۰ دلار هم که مقاومت هفتگی است، این ناحیه پیش‌تر به عنوان یک حمایت عمل کرده است.

      وضعیت آلت‌کوین‌ها  در بازار قرمز ارزهای دیجیتال

قیمت کاردانو موفق به تثبیت قیمت در بالای حمایت ۲.۴ دلار نشد و همین موضوع سبب شد تا قیمت این ارز دیجیتال سقوط کند. در نهایت روز گذشته، کاردانو با کاهشی ۷ درصدی به زیر ۲.۲ دلار رسید. ۲.۰۵ دلار اصلی‌ترین حمایت کاردانو است و در صورت شکسته‌شدن آن، باید انتظار سقوط بیشتر را داشت. قیمت لایت‌کوین هم که در ماه‌های گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است، نتوانست به بالای ۲۰۰ دلار برسد. شکست این ارز دیجیتال در عبور از این مقاومت سبب شد تا به زیر سطوح حمایتی ۱۸۰ و ۱۷۲ دلار برسد. روز گذشته، هر واحد لایت‌کوین در محدوده ۱۶۷ دلار معامله می‌شد و نسبت به ۲۴ ساعت ۷ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. ۱۵۵ دلار حمایت پراهمیت این ارز دیجیتال به شمار می‌آید و شکسته‌شدن آن راه را برای سقوط بیشتر باز می‌کند. دوج‌کوین هم از جمله ارزهایی بود که سقوطی ۷ درصدی را تجربه کرد. پس از این سقوط، قیمت به زیر حمایت ۰.۲۳۲ دلار رسید. خریداران به‌دنبال دفاع از حمایت ۰.۲۲ دلاری هستند. شکسته‌شدن این سطح ممکن است باعث تقویت روند نزولی شود. از سوی دیگر، احتمال اصلاح صعودی قیمت دوج‌کوین و عبور از ۰.۲۳۵ دلار در کوتاه‌مدت وجود دارد. قیمت ریپل، به عنوان ارز دیجیتال شماره شش بازار، در ۲۴ ساعت روز گذشته سقوطی ۸ درصدی داشت و در محدوده ۰.۹۹ دلار معامله می‌شد. شکسته‌شدن حمایت کلیدی ۱ دلار نشانه‌ای نزولی برای بازار است. ۰.۹۵ دلار حمایت کلیدی بعدی پیشروی قیمت ریپل است و عبور از این ناحیه می‌تواند باعث سقوط تا ۰.۸۸ دلار شود. لونا، ایاس، هدرا هش گراف، سولانا، بیت‌کوین اس‌وی و آیوتا از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که طی ۲۴ روز ساعت گذشته بیش از ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند. از بین این ارزها، لونا با ۱۴ درصد سقوط، یکی از شدیدترین سقوط‌ها را داشته است. این در حالی است که CELO با رشدی ۱۲ درصدی یک بار دیگر از ۶ دلار عبور کرده است.

      خریداران به‌دنبال جبران ضررها هستند

در این میان اتریوم که نتوانست از مقاومت کلیدی ۳,۵۰۰ دلاری عبور کند، حرکت نزولی جدیدی را زیر حمایت ۳,۴۰۰ دلاری آغاز کرد. برای جلوگیری از سقوط عمیق‌تر در میان‌مدت، خریداران باید قیمت را بالای حمایت ۳,۱۵۰ دلاری حفظ کنند. اتریوم ابتدا به زیر حمایت‌های ۳,۳۲۰ و ۳,۲۵۰ دلاری رسید و در ادامه از حمایت ۳,۲۰۰ دلاری هم پایین‌تر آمد، با این حال خریداران در محدوده ۳,۱۵۰ دلار فعال بودند و قیمت را حمایت کردند. البته در ساعاتی از روز گذشته، اتریوم به محدوده ۳۰۰۰ دلار هم رسید. اولین مقاومت پیش روی قیمت در محدوده ۳,۲۳۰ دلار و در نزدیکی سطح ۲۳.۶ درصد اصلاحی فیبوناچی قرار دارد. در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت نزولی اخیر اتریوم از ۳,۴۵۶ دلار تا کف ۳,۱۵۶ دلاری تنظیم شده‌ است. سطح ۵۰ درصد اصلاحی فیبوناچی با در نظر گرفتن سقوط اخیر از ۳,۴۵۶ دلار تا کف ۳,۱۵۶ دلاری، هم در محدوده ۳,۳۲۰ دلار قرار گرفته است. علاوه بر این، در نمای ۱ ساعته بازار «اتریوم/ دلار» یکی خط روند نزولی کلیدی مقاومتی را در سطح ۳,۳۶۰ دلار شکل داده است. شکست و عبور از سطح ۳,۴۰۰ دلار می‌تواند با افزایش بیشتر قیمت همراه باشد و در ادامه ۳,۵۰۰ دلار به عنوان مقاومت کلیدی بعدی قیمت عمل خواهد کرد. اگر اتریوم در ادامه نتواند خود را به بالای مقاومت‌های ۳,۲۵۰ و ۳,۳۲۰ دلاری برساند، ممکن است حرکت نزولی دیگر در بازار آغاز شود. در صورت نزولی‌شدن بازار نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت در سطح ۳,۱۸۰ دلار است. به نظر می‌رسد که حمایت کلیدی بعدی در سطح ۳,۱۵۰ دلار شکل گرفته است و شکسته‌شدن این سطح می‌تواند با سقوط عمیق‌تر قیمت همراه باشد. حمایت کلیدی بعدی در سطح ۳ هزار دلار است و حرکت به زیر این سطح می‌تواند قیمت را در میان‌مدت به محدوده حمایتی ۲,۸۸۰ دلار برساند. شاخص مکدی، آهسته‌آهسته از محدوده نزولی خارج می‌شود. ۳,۱۵۰ دلار حمایت کلیدی اتریوم است و سطح ۳,۳۲۰ دلار به عنوان مقاومت‌ پیش روی قیمت عمل  می‌کند.

      با افت ناگهانی بازار  ۶۲۰ میلیون دلار قرارداد آتی لیکویید شد

سقوط قیمت ارزهای دیجیتال در صبح دوشنبه سبب شد حجم سنگینی از قراردادهای آتی به ارزش ۶۲۰ میلیون دلار لیکویید شود. بیشترین خسارت با ۲۲۰ میلیون دلار مربوط به بیت‌کوین بود و اتریوم با ۱۲۶ میلیون ضرر در جایگاه بعد قرار داشت. گفتنی است ۹۱ درصد از معامله‌گران زیان‌دیده وارد موقعیت‌های لانگ (خرید) شده بودند. ارزش قراردادهای لیکویید شده شورت (فروش) ۵۲ میلیون دلار بوده است. با وجود این، با سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر ناحیه ۴۵ هزار دلار، دولت السالوادور فرصت را غنیمت شمرد و دوباره بیت‌کوین خریداری کرد. نائب بوکله، رییس‌جمهور السالوادور، بعد از این افت قیمت اعلام کرد دولتش ۱۵۰‌کوین دیگر به ارزش تقریبی ۶.۸ میلیون دلار تهیه کرده است. بوکله همچنین به فالوئرهای خود در توییتر توصیه کرد در کف قیمتی بیت‌کوین خریداری کنند. به گفته وی، السالوادور هم‌اینک ۷۰۰ واحد بیت‌کوین در اختیار دارد.

      ترکیه در حال جنگ با ارزهای دیجیتال  است

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، گفته است که این کشور با ارزهای دیجیتال مقابله می‌کند و در ادامه با تکیه بر ارز ملی خود پیش خواهد رفت. اردوغان در جریان دیدار با دانش‌آموزان ۸۱ استان ترکیه که در شهر مرسین برگزار شد، اعلام کرد که این کشور در حال جنگ با ارزهای دیجیتال است. بانک مرکزی ترکیه پیش‌تر در اواسط ماه مه (اردیبهشت) پرداخت‌های مبتنی بر ارز دیجیتال را ممنوع اعلام کرده بود. این نهاد دولتی گفته بود که شرکت‌های ترکیه‌ای اجازه ندارند از تراکنش‌های ارز دیجیتال استفاده کنند. مشخص‌نبودن وضعیت قانونی، نوسان شدید قیمت و استفاده از ارزهای دیجیتال در جرایم مالی، از جمله مواردی بود که بانک مرکزی ترکیه به عنوان دلایل تصمیم خود مطرح کرد. اردوغان گفته است که این کشور هیچ مشکلی با گسترش ارزهای دیجیتال ندارد. او می‌گوید ترکیه با تکیه بر ارز رسمی خود که بخشی از هویت ملی مردم این کشور است، پیش خواهد رفت. اردوغان در حالی این مسائل را مطرح می‌کند که بانک مرکزی ترکیه اوایل سپتامبر (شهریور) اعلام کرد پلتفرمی را برای آزمایش و تحقیق درباره نسخه دیجیتال لیر (واحد پول ترکیه) راه‌اندازی کرده است. قرار است در مرحله اول این پروژه به‌صورت محدود مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که قابلیت ادامه فعالیت آن وجود دارد یا خیر. نتایج مرحله آزمایشی سال آینده اعلام خواهد شد. گفتنی است که پیگیری عرضه ارز دیجیتال ملی ترکیه جزو برنامه‌های سال ۲۰۱۹ اردوغان بود. اقتصاد ترکیه در سال‌های اخیر با تورمی غیرقابل‌کنترل و تنزل ارزش پول ملی مواجه شده و این در حالی است که همواره از ترکیه به عنوان یکی از برترین کشورهای جهان در پذیرش ارزهای دیجیتال یاد می‌شود. در اواخر ماه مارس (اسفند) پس از آنکه ارزش لیر ترکیه در یک روز ۱۷ درصد سقوط کرد و اردوغان رییس بانک مرکزی این کشور را از سمت خود برکنار کرد، میزان جست‌وجوی کلمه «Bitcoin» در گوگل از سوی کاربران ترکیه‌ای بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافت. با اینکه اردوغان کنترلی بر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز ندارد، قصد دارد مردم ترکیه را از اختصاص پس‌اندازشان به این دارایی‌ها منصرف کند.

 

ارسال نظر