دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۶۷

 هند هم به جمع شاکیان اپل پیوست

یک سازمان غیرانتفاعی در هند از اپل شکایت کرده است. اپل متهم است با دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی به رقابت، به توسعه‌دهندگان برنامه و مشتریان خسارت می‌زند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، اپل به اتهام سوءاستفاده از موقعیت برتر خود در بازار اپ و اجبار کردن توسعه‌دهندگان به استفاده از سیستم پرداخت در اپ مخصوص خود، با یک چالش آنتی‌تراست در هند روبرو است. یک سازمان غیرانتفاعی که چندان شناخته‌شده نیست، شکایت علیه اپل در هند را ثبت کرده است. در این شکایت ادعا شده کمیسیون ۳۰ درصدی که این شرکت دریافت می‌کند با افزایش هزینه‌ها برای توسعه‌دهندگان و مشتریان به رقابت خسارت می‌زند و همچنین به عنوان مانعی برای ورود به بازار به حساب می‌آید. در بخشی از شکایتنامه آمده است: «دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی بدان معنا است که برخی توسعه‌دهندگان اپل هیچگاه وارد این بازار نمی‌شوند. چنین روندی به مشتریان ضرر می‌زند.» در هند جزییات شکایاتی که توسط کمیسیون رقابت این کشور (CCI) بررسی می‌شوند، به‌طور عمومی بیان نمی‌شوند. در این میان اپل و سازمان مربوطه اظهارنظری در این باره نکرده‌اند. البته اپل با اتهامات مشابهی در یک پرونده آنتی‌تراست در اتحادیه اروپا نیز روبرو است. سال گذشته رگولاتورهای این منطقه تحقیقاتی درباره محدودیت‌ها و کمیسیون ۳۰ درصدی آغاز کردند که اپل بر توسعه‌دهندگان برنامه تحمیل می‌کند. به گفته یک منبع آگاه، کمیسیون رقابت هند در هفته‌های آینده این پرونده را بررسی می‌کند و ممکن است دستور دهد تحقیقات گسترده‌تری در این باره انجام شود یا آن را رد کند. او در این باره افزود: احتمال زیادی وجود دارد تحقیقات گسترده‌تری در این باره انجام شود زیرا اتحادیه اروپا نیز مشغول بررسی عملکرد اپل است.

واتس‌اپ ۲۲۵ میلیون یورو جریمه شد

ایرلند در پی اعمال فشار دیده‌بان حریم خصوصی اتحادیه اروپا، واتس‌اپ را به دلیل نقض حریم خصوصی ۲۲۵ میلیون یورو (۲۶۶ میلیون دلار) جریمه کرد. به گزارش ایسنا، واتس‌اپ اعلام کرد این جریمه کاملا مایوس‌کننده بوده و این شرکت درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. با این حال این جریمه ایرلندی به میزان قابل توجهی کمتر از ۸۸۶.۶ میلیون یورو جریمه‌ای است که از سوی سازمان حریم خصوصی لوکزامبورگ در جولای علیه آمازون صادر شد. کمیسیونر حریم خصوصی دیتای ایرلند که رگولاتور حریم خصوصی ناظر بر فیس‌بوک – شرکت مادر واتس‌اپ – در اتحادیه اروپاست، اعلام کرد این مسائل مربوط به این بودند که آیا واتس‌اپ در سال ۲۰۱۸ به مقررات دیتای اتحادیه اروپا در خصوص شفافیت عمل کرده است یا خیر. سخنگوی واتس‌اپ در بیانیه‌ای اعلام کرد مسائل مطرح، مربوط به سیاست‌های سال ۲۰۱۸ بودند. واتس‌اپ متعهد است سرویس مطمئن و محرمانه را فراهم کند. ما تلاش کرده‌ایم تضمین کنیم اطلاعاتی که فراهم می‌کنیم شفاف و جامع بوده و همچنان همین‌طور خواهد ماند. این شرکت نسبت به تصمیم امروز در خصوص شفافیتی که ما در سال ۲۰۱۸ برای کاربران فراهم کردیم، مخالف بوده و این جریمه کاملا مایوس‌کننده است. دیده‌بان حریم خصوصی اتحادیه اروپا اعلام کرد در ژوئیه چندین اشاره به سازمان دیده‌بان حریم خصوصی ایرلند داشته تا به انتقادات همتایانش در خصوص تاخیر در تصمیم‌گیری در پرونده‌های مربوط به غول‌های فناوری و عدم صدور جریمه مناسب برای هر گونه تخلفی رسیدگی کند. این سازمان اعلام کرد در جریمه واتس‌اپ باید گردش مالی فیس‌بوک به حساب آورده شود و به این شرکت به جای شش ماه، باید سه ماه فرصت داده شود. بر اساس گزارش رویترز، رگولاتور ایرلند تا پایان سال گذشته ۱۴ تحقیق مهم را در خصوص فیس‌بوک و زیرمجموعه‌هایش شامل واتس‌اپ و اینستاگرام گشود.

دولت تایلند از شرکت‌های فناوری خارجی مالیات می‌گیرد

دولت تایلند از شرکت‌های فناوری خارجی ۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده جمع‌آوری می‌کند. شرکت‌هایی مانند گوگل، اپل، تیک‌تاک، فیس‌بوک و نتفلیکس شامل این مالیات می‌شوند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، دولت تایلند جمع‌آوری مالیات بر ارزش افزوده (VAT) از شرکت‌های فناوری خارجی را آغاز کرده است. تخمین زده می‌شود با جمع‌آوری این مالیات درآمد دولت (۱۵۴.۷۰ میلیون دلار) افزایش یابد. قانون اصلاح درآمد تایلند که مسیر را برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های فناوری خارجی هموار می‌کرد، در ۱۰ فوریه منتشر و از دیروز اجرا شده است. به گفته یک مقام ارشد دولتی پلتفرم‌های خارجی ارایه‌دهنده سرویس‌های الکترونیکی در تایلند باید برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند. تاکنون از ۱۰۰ شرکت فناوری مورد نظر دولت، ۶۹ موسسه ثبت‌نام کرده‌اند. به نوشته بانکوک تایمز، طبق اعلام وزارت اقتصاد تایلند سرویس‌های الکترونیکی پلتفرم‌های تجارت آنلاین، تبلیغات آنلاین، رزرو اقامت آنلاین، پخش موسیقی و فیلم آنلاین، بازی‌های آنلاین و اپلیکیشن‌ها شامل این قانون می‌شوند. به این ترتیب تعداد زیادی از پلتفرم‌های دیجیتال از جمله گوگل، اپل، فیس بوک، نتفلکیس، لاین، یوتیوب و تیک تاک باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. شرکت‌هایی که درآمد آنها بیش از ۱.۸ میلیون بات است، باید ماهانه ۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

 

ارسال نظر