نفوذ اینترنت ثابت در کشور ۱۱,۶۴ درصد است

۱۳۹۹/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۸۸
نفوذ اینترنت ثابت در کشور ۱۱,۶۴ درصد است

آخرین گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت کشور به نفوذ ۱۰۴ درصدی اینترنت در جامعه حکایت دارد. در پایان ۳ ماهه سوم سال ۹۹ بیش از ۷۷ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۸۵ نفر مشترک اینترنت موبایل در کشور هستند و در این آمار سهم ۹۲.۴۷ درصدی به کاربران اینترنت موبایل رسیده و نفوذ اینترنت ثابت خانگی همچنان ۱۱ درصد است. این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنت سیار در ۳ ماهه دوم سال ۹۹ حدود ۹۱ درصد بوده و ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار نفر در کشور مشترک اینترنت موبایل بودند. طی سال‌های گذشته، اپراتورهای سیار با سرمایه‌گذاری‌های خود دسترسی پهن‌باند سیار را توسعه داده‌اند، به‌طوری‌که همه شهرهای کشور تحت پوشش نسل سوم و چهارم تلفن همراه قرار گرفته‌اند. نمی‌توان انکار کرد که در سال‌های اخیر، وضعیت ارتباطات در روستاها تغییر کرده و کمتر جایی را می‌توان یافت که از حداقل ارتباطات از جمله ارتباطات تلفن ثابت، تلفن همراه و پهن‌باند برخوردار نباشد. در مقابل، اینترنت ثابت حجمی نیست و معمولا در یک سرعت مشخص، با حجم بالا ارائه می‌شود. برای مثال شما می‌توانید سالانه از یک اپراتور، ۳۶۰۰ گیگ اینترنت دریافت کنید که خیلی بیشتر از بسته‌های حجمی موبایل است. بنابراین کاربر اگر کیفیت خوبی از شبکه ثابت بگیرد، ترجیح می‌دهد از اینترنت ثابت استفاده کند تا موبایل، چون قیمت بسته‌های موبایل زیاد است. با وجود این، به دلیل کیفیتی که اینترنت ثابت دارد و سرعتی که همچنان به پای اینترنت ثابت نمی‌رسد، از قافله عقب مانده و این بازار را به بخش سیار واگذار کرده است.

    نفوذ  اینترنت ثابت  در کشور

 ۱۱,۶۴ درصد است

گزارش رگولاتوری که سه ماهه سوم سال 

(تا پایان آذر ۹۹) را در برمی‌گیرد نشان دهنده این است که پروژه توسعه اینترنت ثابت به کمک فناوری‌هایی چون VDSL که در ابتدای سال وعده‌های مختلفی درباره آن داده شد، نتوانسته به ثمر برسد و نفوذ اینترنت ثابت در کشور ۱۱.۶۴ درصد است. پیش از این استدلال‌ها دال بر این بود که با پیش آمدن شرایطی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده و نیاز مردم (چه برای دانش‌آموزان و دانشجویان که افراد دورکار) بیشتر بشود اما به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ نداده و بیشتر کاربران همچنان از اینترنت سیار استفاده می‌کنند. برآوردهای رگولاتوری نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور ۱۱.۵۷ درصد است و این آمار نسبت به ۳ ماهه قبل از این، تغییر محسوسی نداشته است. هم اکنون ۹ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۴۳۹ نفر در کشور از فناوری‌های اینترنت ثابت استفاده می‌کنند و نسبت به ۳ ماهه دوم امسال تنها حدود ۳۰۰ هزار نفر به این آمار اضافه شده است. از آنسو تنها ظرف سه ماه گذشته یک میلیون کاربر به شبکه اینترنت سیار اضافه شده‌اند و هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت موبایل در کشور ۹۲.۴۹ درصد است. باید گفت حالا در پایان ۳ ماهه سوم سال ۹۹ بیش از ۷۷ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۸۵ نفر مشترک اینترنت موبایل در کشور هستند و آمار ۳ ماهه دوم امسال نیز خبر از ضریب ۹۱ درصدی می‌داد. به طور کلی باید گفت سال گذشته تعداد مشترکین اینترنت موبایل ۶۸ میلیون نفر اعلام شده و حالا این تعداد به بیش از ۷۷ میلیون نفر رسیده و احتمالا با انتشار آمار سه ماهه پایانی سال بیشتر هم بشود. این در حالیست که نفوذ اینترنت ثابت از سال گذشته تا به امروز نهایتا به یک درصد رسیده است.

    انواع سرویس‌های اینترنت ثابت

 کدام است؟

در حال حاضر، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. یکی از انواع اینترنت پرسرعت، اینترنت ثابت است که اینترنت‌هایADSL  و VDSL و FTTX را شامل می‌شود؛ این دسته به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص یا بستر فیزیکی محدود هستند و خارج از این محدوده‌ی مشخص، امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد. اینترنت ADSL  جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است که با استفاده از خطوط تلفن ثابت و بدون ایجاد مزاحمت برای تماس‌های صوتی (اتفاقی که در دایال‌آپ رخ می‌داد)، اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم می‌آورد. اتصال اینترنت ADSL را می‌توان روی خطوط تلفن ثابت ایجاد کرد و نیازی به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید ندارد. اینترنت‌ADSL ، ارزان و نسبت به انواع دیگر اینترنت پهن‌باند در دسترس‌ و راه‌اندازی سریع و ساده‌تری دارد؛ با وجود این، محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از ۲۴ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌روست. اما اینترنت VDSL  روی بسترهای کابل‌های شبکه است. بنابراین برخلاف ADSL از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کند و نیاز به کابل‌کشی دارد. فناوری VDSL از نزدیک‌ترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) به مشترک سرویس‌ می‌دهد و سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود ADSL است و سرعت آپلود آن نیز ۱۰ برابر ADSL است. اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی بر کابل‌های فیبر نوری است و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد. فیبر نوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت ارائه دهد. یکی دیگر از انواع اینترنت پرسرعت، سرویس‌های ثابت بی‌سیم است که انواع

  ADSL ،TD-LTE وایمکس و اینترنت نقطه‌به‌نقطه بی‌سیم را شامل می‌شود؛ این دسته از سرویس‌ها همان اینترنت پرسرعت ثابت هستند، با این تفاوت که در همان حوزه مکانی قابلیت اتصال بی‌سیم را دارند و هم‌چنین امکان اتصال چند دستگاه، به‌صورت همزمان را فراهم می‌کنند. اینترنت TD-LTE حداکثر سرعت آزمایشگاهی ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه را دارد و حداکثر سرعت عملیاتی آن هم، ۴۰ مگابیت بر ثانیه برآورد شده است. محدودیت این سرویس قطع سرویس در صورت جابجایی بین آنتن‌ها، کاهش کیفیت سرویس با افزایش فاصله کاربر از آنتن و یا وجود اختلال‌های رادیویی، تعرفه بالاتر به دلیل نوع سرویس، هزینه نصب و نگهداری بالا و استفاده اختصاصی از فرکانس رادیویی است.

    ضریب نفوذ  اینترنت  در کشور

 ۱۰۴.۰۶ درصد است

ارزیابی رگولاتوری بر مبنای فناوری‌هایی مانند‌XDSL ، FTTX ، وای‌فای و TDLTE در حوزه پهن باند ثابت و نیز فناوری نسل سوم و چهارم اینترنت سیار منتشر شده است. این آمار نشان می‌دهد که در مجموع، ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۱۰۴.۰۶ درصد است و ۸۷ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۲۴ نفر مشترک اینترنت پهن باند هستند. بر اساس آماری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اعلام کرده است ۸۸.۸۸ درصد مردم از اینترنت نسل سه و چهار موبایل استفاده می‌کنند و سهم اینترنت خانگی ADSL نیز حدود ۹ درصد است. بیش از یک درصد مردم نیز مشترک اینترنت TD-LTE هستند؛ آماری که بنا به نظر عده‌ای از فعالین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت قابل توجه نیست و بهتر است که با جمع آوری پهنای باند اختصاص یافته به این سرویس، به فناوری 5G و توسعه آن کمک شود. چندی پیش یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، از اینترنت ثابت 5G خود رونمایی کرد و خبر عرضه عمومی آن در خرداد ۱۴۰۰ را داد. وزارت ارتباطات قصد دارد حالا که نتوانسته VDSL را آنطور که باید در کشور توسعه ببخشد، به سمت رشد و ایجاد 5G ثابت با کمک سایر FCPها برود.

 

ارسال نظر