کسب‌وکارهای فعال در حوزه وَس باید خلاقیت به خرج دهند

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۱۸
کسب‌وکارهای فعال در حوزه وَس باید خلاقیت به خرج دهند

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی معتقد است کاربران از مصوبه موسوم به پایان وس استقبال کردند، چون با هزینه‌های زیادی مواجه شدند که ناخواسته و بدون اطلاعشان از آنها دریافت می‌شد، درصورتی که کسب‌وکارها می‌توانستند روش صحیحی را در پیش بگیرند و از طرفی حالا هم کسب‌وکارهای این حوزه باید خلاقیت به خرج دهند و در بخش‌های دیگر فعال شوند.

وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات در یک سال گذشته و به‌خصوص چند ماه اخیر، برای مقابله با کلاهبرداری‌های حوزه خدمات ارزش افزوده، عزم خود را جزم کردند. ازطرفی برخی از شرکت‌ها و کسب‌وکارها ادعا می‌کنند که در این حوزه درآمد زیادی داشتند. در این راستا رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: «سرویس‌های ارزش افزوده روزانه برای گرفتن فال و اعلام اطلاع‌رسانی‌های مختلف که روزانه هزار تومان از اعتبار شما کم می‌کرد و برای شما واریز می‌کرد در صورتی‌که خود کاربر ممکن بود خبر نداشته باشد یا اصلا فراموش کرده باشد. غالب این‌ سرویس‌ها طوری نبود که این شرکت‌ها با رضایت کامل، خدمات را برای کاربر فعال کنند و به همین دلیل بحث بالا گرفت و نهایتا به این اتفاقات منجر شد. وزیر ارتباطات در این مدت، موضوع کلاهبرداری‌های ارزش افزوده را به‌جدیت پیگیری کرد و اعتقاد داشت که بخش زیادی از خدمات ارزش افزوده بدون اجازه کاربر، سرویس‌شان را فعال می‌کنند و هزینه‌های هنگفتی را از کاربران کم می‌کنند که واقعا هم این اتفاق بعضا افتاده و نگران‌کننده شده بود.» وی در پاسخ به اینکه کسب‌وکارها برای اینکه مسیر خود را از کلاهبرداری‌ها جدا کنند و بتوانند مسیر شفاف و سالمی را ادامه دهند چه کار می‌توانند کنند؟ گفت: برخی از کسب‌وکارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کردند، اعلام کردند که ما الان نمی‌دانیم چه کار کنیم و باید تعدیل نیرو کنیم و با مشکل مواجه شدند. الان هم کسب‌وکارهای این حوزه باید خلاقیت به خرج دهند و در بخش‌های دیگر فعال شوند. شاید خدمات ارزش افزوده به نوعی در کشور به‌صورت کامل تعطیل شود و این احتمال هم وجود دارد. اما در نهایت باید یک تغییر اساسی در روند فعالیتی و مدل کسب‌وکارها صورت گیرد و اینکه انتظار داشته باشند قوانین تغییر کند و به سمتی برود که به همان شکل قبلی ادامه داشته باشد، تصور اشتباهی است. وزارت ارتباطات هم به این کسب‌‌وکارها بارها تذکر داده است و البته باید دید آیا وزارتخانه برای این شرکت‌ها راه جایگزینی دارد؟ اینکه با تعطیلی خدمات ارزش افزوده، چه اتفاقی برای این شرکت‌ها می‌افتد و اینها با این تعداد پرسنل و درآمدی که از دست رفته باید تعطیل کنند یا ادامه دهند.»

  استقبال کاربران از مصوبه پایان وس

مصوبه 300 تحت عنوان پایان وس، خدمات ارزش افزوده را به‌طور کلی تمام نکرده، بلکه می‌گوید مشترک می‌تواند یک اعتبار مشخص را نزد اپراتور برای خدمات ارزش افزوده نگه دارد که از‌ آن اعتبار برای ارزش افزوده پرداخته شود برای اینکه منجر به قبوض بالا و شارژخوری نشود. الفت‌نسب با اشاره به این مصوبه بیان کرد: «مردم از این مصوبه استقبال کردند چون همان زمان هم می‌گفتند ما این سرویس‌ها را نمی‌خواستیم و بدون آگاهی ما فعال شده بود. اما این سرویس‌ها خیلی بهتر از این می‌توانست ارایه شود، در حالی که به‌درستی ارایه نشد و درآمدهای هنگفتی هم که برخی از این شرکت‌ها به دست آوردند و اصطلاحا زیر زبانشان شیرین آمد، الان برایشان سخت است که از آن درآمدهای میلیاردی چشم‌پوشی کنند. میلیون‌ها آدم در این شبکه‌ها وجود داشته و بعضا روزانه چندصد سرویس‌ ارایه می‌شد که هزینه‌هایی بالغ‌بر 500 و هزار تومان دریافت می‌کرد که منجر به دریافت هزینه‌های نجومی شده بود. اگر روند درستی می‌داشت، خود کاربر قبول می‌کرد که روزانه مبلغی را پرداخت کند برای دریافت اطلاعاتی که به دردش می‌خورد و تخصصی است و اینکه هر لحظه که بخواهد، می‌تواند این خدمات را لغو کند، خدمات درست و صحیحی بود. اما اینکه تخلفاتی صورت گرفت، اینکه با دانلود و نصب یک نرم‌افزار، بدون اینکه خود کاربران متوجه شوند، عضو سرویس‌هایی می‌شدند و هزینه‌هایی هم برایشان لحاظ می‌شد، روند صحیحی نبود و همین‌‌ها باعث شد کار به اینجا برسد.» عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه خود این شرکت‌ها می‌توانستند پیش از این به فکر باشند که کار به اینجا نرسد، خاطرنشان کرد: «فعالان این بخش واقعا باید به دنبال راه‌های دیگری باشند و شرایط را بهتر کنند. انگی که به آنها زده شده که دست در جیب مردم می‌کنند و بدون اجازه پول برمی‌دارند باید برداشته شود و با خلاقیتی که در مدل‌هایشان دارند، می‌توانند این موضوع را حل و فصل کنند و اینکه دیگر تخلفی نباشد و سرویس‌های ارازش افزوده که قرار بوده باشد هم بماند. البته بعید است که مدل‌های قبلی تکرار شود، چون بعضی توقع دارند همان روند قدیمی ادامه پیدا کند اما وزارت ارتباطات بعید است که قبول کند، چون مردم هم با مدل قبلی مشکل داشتند.»


 

ارسال نظر