دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۸۹

دسترسی به وای‌فای در زیر آب ممکن شد

محققان سیستم وای‌فای یک زیرآبی به نام آکوافای ابداع کرده‌اند که امکان اتصال به اینترنت در زیر آب را فراهم می‌کند. به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، امواج رادیویی به سختی در آب منتقل می‌شود به همین دلیل غواصان و زیردریایی‌ها برای انتقال اطلاعات به شکل بی‌سیم به سطح آب با مشکلاتی روبرو می‌شوند. در همین راستا محققان سعی کردند با توسعه یک نسخه زیرآبی از وای‌فای این مشکل را حل کنند. در سال ۲۰۱۸ میلادی محققان دانشگاه KAUST در عربستان سعودی با استفاده از لیزرها ویدئویی با کیفیت HD را زیر آب منتقل کردند. سیستم آزمایشی فعلی به نام آکوا-فای نیز براساس همین فناوری لیزر ابداع شده است. با کمک این فناوری غواص می‌تواند اطلاعاتی مانند تصاویر یا ویدئو را از یک موبایل در زیر آب برای افراد دیگر روی آب ارسال کند. محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «ما روشی ارزان و انعطاف‌پذیر برای انتقال محیط زیر آب به اینترنت جهانی ساخته‌ایم. امیدواریم در آینده استفاده از آکوافای زیر دریا مانند استفاده از وای‌فای گسترده شود.»

هکرها  در  کمین حمله به شبکه‌های آسیب‌پذیر

محققان امنیتی به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات در مورد حملات چندمرحله‌ای با باج‌افزارها، یک سیستم اطلاعاتی کاذب ایجاد کرده و متوجه شدند هکرها آن را در مدت زمان کوتاه شناسایی کرده و به آن حمله می‌کنند. محققان امنیتی پس از سرعت عمل هکرها در شناسایی آسیب‌پذیری‌ها در زیرساخت‌های حیاتی، از هدف قرار گرفتن سیستم‌های کنترل صنعتی (ICS) توسط باج افزارهای مختلف هشدار دادند. شرکت امنیتی سایبریزن، به‌منظور به دام انداختن هکرها، یک سیستم اطلاعاتی با داده‌های کاذب موسوم به هانی پات (Honeypot) ایجاد کرده و آن را به‌گونه‌ای طراحی کردند که شبیه یک شرکت برق واقعی فعال در اروپا و امریکای شمالی به نظر رسیده تا هکرها برای حمله کردن به آن تشویق شوند. محققان زیرساخت‌های این شبکه را با آسیب‌پذیری‌های امنیتی رایج در زیرساخت‌های حیاتی، از جمله پورت‌های دسترسی از راه دور به دسکتاپ، پسوردهای ضعیف و مشکلات امنیتی در زیرشبکه‌ها ایجاد کردند. این هانی‌پات اوایل سال جاری میلادی در اینترنت در دسترس قرار گرفت و تنها سه روز طول کشید تا هکرها آن را شناسایی و برای حمله به آن نقشه بکشند. آنها با استفاده از باج‌افزار به بخش‌هایی از شبکه نفوذ کرده و نام کاربری و کلمه عبور تعدادی از اکانت‌ها را سرقت کردند. هکرها با سوءاستفاده از ابزارهای کنترل از راه دور دسکتاپ به شبکه دسترسی پیدا کرده و پس از هک کردن پسورد ادمین، دسترسی سیستم را از راه دور به دست گرفتند.

ضرورت ارایه خدمات در سطح استانداردهای جهانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در جمع معاونین و مدیران این شرکت بر ضرورت ارتقای وضعیت ارایه خدمات در سطح استانداردهای جهانی تاکید کرد.  مهندس هاشم امینی ضمن اشاره به بیش از نیم قرن سابقه و پیشتازی شرکت آبفا استان اصفهان در امر خدمت رسانی، عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین، بازنگری در شیوه ارایه خدمات و تغییر روش‌های سنتی به مدرن، تغییر فرآیند به منظور سرعت بخشی به خدمات و تجهیز پیشرفته واحدهای عملیاتی رفع حوادث، از الزامات این شرکت است.  رییس هیات‌مدیره شرکت آبفا استان اصفهان بر لزوم تدوین برنامه زمان‌بندی شده برای ارتقا و بازسازی تصفیه خانه‌های فاضلاب تاکید کرد و افزود: تاسیسات فاضلاب برخی شهرهای بزرگ استان از جمله اصفهان، خمینی شهر و شاهین شهر به دلیل قدمتی که دارند، در اولویت قرار می‌گیرند.  وی در ادامه بر لزوم ارتقای سطح توانمندی و دانش کارکنان به عنوان اصلی‌ترین کلید بهبود و بهره وری سازمان تاکید کرد و گفت: استفاده از سایت آموزشی مهارت محور بختیاردشت به‌طور جدی در دستور کار قرار دارد. 

 

ارسال نظر