رونمایی از ۴ پرنده بدون سرنشین

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۳۰
رونمایی از ۴ پرنده بدون سرنشین

در حاشیه گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه محصولات و خدمات پهپادی روز گذشته با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از چهار پهپاد رونمایی شد. به گزارش ایسنا، پرنده نظارتی سبک مجهز به دوربین حرارتی از جمله فناوری‌های رونمایی‌شده است. مداومت پروازی این پرنده ۶۰ دقیقه و مجهز به دوربین روز با ۱۰ برابر بزرگنمایی، مجهز به دوربین شب ۲۵ میلی‌متری با چهار برابر بزرگنمایی دیجیتال و مجهز به کیمبال سه محوره است. این پهپاد همچنین مجهز به دوربین حرارتی بسیار سبک با وزن ۴۸۰ گرم است. پرنده عمود پرواز تخصصی نقشه‌برداری بدون نیاز به نقاط کنترل زمینی از دیگر محصولات دانش‌بنیانی است که روز گذشته رونمایی شد. مداومت پروازی این پرنده ۹۰ دقیقه و مجهز به سامانه تعیین موقعیت است. عدم نیاز به باند پرواز، امکان پرواز با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت، مجهز به دوربین ۳۲ و ۳۶ مگاپیکسلی فول فریم از دیگر مشخصات این محصول به شمار می‌رود.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور غیر قابل شناسایی بودن پهپادها را از چالش‌های این حوزه نام برد و گفت: «ما به منظور استفاده وسیع از پهپادها از چهار سال گذشته کارگروهی در معاونت علمی تشکیل دادیم که در آن چالش صدور مجوزها از طریق ارگان‌های نظامی رفع شده است.» او با بیان اینکه حوزه پهپادها جزو حوزه‌هایی است که ما در آن مزیت‌های جدی داریم، اظهار کرد: «بسیاری از بخش‌ها و شرکت‌ها محصولاتی با مزیت رقابتی تولید کرده‌اند و حتی در برخی موارد بهتر از محصولات عرضه شده در دنیا است.» وی موضوع جدی در زمینه طراحی و ساخت پهپادها را سرریز فناوری‌های ایجاد شده در این زمینه عنوان کرد و یادآور شد: «در بخش‌های غیر نظامی پهپادهای با کاربرد در حوزه‌های نقشه‌برداری و پایش‌های مختلف که همه ارگان‌ها به آن نیاز دارند از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان نقشه‌برداری تولید شده است. این محصولات با هزینه‌های بسیار کمتر نسبت به نمونه‌های خارجی عرضه شده است که از جمله آن می‌توان به پهپادهای سم پاشی اراضی اشاره کرد و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه به دانش فنی طراحی ساخت این نوع پهپادها دست یافتند و همچنین توانستند سفارش‌هایی دریافت کنند.»

معاون علمی رییس‌جمهور حوزه پهپادها را جزو حوزه‌های دارای نوآوری دانست و تصریح کرد: «این بخش به واسطه نوآوری است که توسعه یافته است.» ستاری همچنین با اشاره به چالش شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه طراحی و ساخت پهپادها گفت: «صدور مجوز برای این شرکت‌ها در سه سال گذشته به صورت جدی مطرح بود، ولی با راه‌اندازی کارگروهی در معاونت علمی این چالش مرتفع شده و امروزه بطور وسیع با صدور مجوزها، از پهپادها استفاده می‌شود.» وی در عین حال با تاکید براین که استفاده از پهپادها مسائل امنیتی خاصی دارند، توضیح داد: «یکی از مشکلات پهپادها غیرقابل‌شناسایی بودن آنها است که این امر می‌تواند برای هر سیستم نظامی تهدید به شمار برود. بر این اساس در کارگروهی که در معاونت علمی از چهار سال گذشته تشکیل شده، این مسائل حل شده و توانستیم مجوزهای مربوط به پهپادها را از ارگان‌های نظامی دریافت کنیم.»

 

ارسال نظر