تثبیت تراشه متصل به رحم انتقال کافئین به جنین

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۹۶۱
تثبیت تراشه متصل به رحم انتقال کافئین به جنین

نیواطلس |  پژوهشگران با استفاده از یک تراشه متصل به جفت دیواره رحم توانستند از انتقال کافئین از بدن مادر به جنین مطمئن شده و این فرایند را مورد بررسی قرار دهند.

جفت عضوی مسطح در بدن جانداران است که با بند ناف به جنین متصل است. جفت، پیش از زایمان به دیواره رحم متصل است و طی زایمان، به همراه نوزاد و پرده‌های جنینی از کانال زایمانی خارج می‌شود. این عضو بدن یکی از ناشناخته‌ترین اجزای بدن انسان است که حفظ سلامت جنین کاملا به شرایط آن بستگی دارد.

محققان دانشگاه ایالتی آیووا با استفاده از یک تراشه متصل به جفت توانستند برای اولین‌بار نحوه انتقال کافئین را از بدن مادر به جنین مورد بررسی قرار دهند.

انجام موفق چنین آزمایشی برای پزشکان و داروسازان اهمیت بسیاری زیادی دارد. زیرا تا پیش از این برای مطالعه در مورد بیماری‌ها و نحوه انتقال داروها در بدن انسان چاره‌ای جز انجام آزمایش روی حیوانات و مدل‌سازی این آزمایشات برای حدس زدن نتیجه در انسان‌ها وجود نداشت. اما این روش جدید دقت بالاتری دارد و با کاربرد آن دیگر نیازی به استفاده از حیوانات نخواهد بود. یکی از کارکردهای جفت رحم انتقال اکسیژن و مواد غذایی از مادر به جنین و نیز پاکسازی مواد زائد از جریان خون آن است. تراشه ابداع شده می‌تواند این فرایند و حتی عبور مولکول‌ها از بدنه جفت به جنین و بالعکس را مورد بررسی قرار دهد.

 

ارسال نظر