سه عامل ریزش قیمت خودرو

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ - ۰۲:۴۹:۵۲
کد خبر: ۲۰۷۵۲۱
سه عامل ریزش قیمت خودرو

تعادل |

روند صعودی قیمت خودرو تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت؛ همین مساله سیاست‌گذار خودرویی را به فکر انداخت تا با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از درج قیمت در پلتفرم‌های انتشار‌دهنده آگهی به نوعی مانع افزایش قیمت بازار خودرو شود. با این اقدامات مدتی است قیمت انواع خودروها در بازار در سراشیبی قرار دارد. به‌طوری‌که بررسی قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار نشان می‌دهد، طی دو ماه گذشته بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افت قیمت داشته‌اند. کارشناسان می‌گویند: «بلاتکلیفی قیمت محصولات مونتاژی، قوت گرفتن ورود کارکرده‌ها و همچنین دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه» از جمله دلایل افت قیمت همراه با رکود معاملات به شمار می‌آیند. 

   چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟ 

سال گذشته قیمت خودرو با تنش‌های بسیاری همراه بود و کمتر خریداری می‌توانست از کارخانه یا بازار خودروی مورد نیاز خود را خریداری کند. از یک طرف خودروساز بر طبل افزایش قیمت‌ها می‌کوبید و ازطرف دیگر وزارت صمت از برنامه‌های خود برای مدیریت قیمت‌ها در بازار صحبت می‌کرد.

بلاتکلیفی بازار در نهایت باعث شد تا طرح فروش خودرو توسط سامانه یکپارچه در اسفند ماه 1401 اجرایی شود و به نوعی بخشی از تقاضای بازار به سمت خرید خودرو از این سامانه رفت اما با آغاز سال 1402 پیش بینی کاهش قیمت‌ها در بازار محقق نشد و حتی با اعلام قیمت‌های جدید انواع خودروهای داخلی توسط دولت جرقه جدیدتری برای رشد قیمت‌ها در بازار خودرو زده شد. 

بر همین اساس طی فروردین ماه «دناپلاس» در بازار 795 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و رشدی 10 میلیونی را تجربه کرد و «دنا پلاس توربو اتومات» هم با رشد 63 میلیونی در بازار یک میلیارد و 20 میلیون تومان قیمت خورد و در بازار وارد باشگاه یک میلیاردی‌ها شد. علاوه بر این «207 پاناراما اتومات» هم در بازار یک میلیارد و 165 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

بازار خودرو که در ماه‌های اخیر رشد‌های عجیب و غریبی تجربه کرده بود، طی ماه گذشته، به‌صورت یکنواخت کاهشی شد. این روند به‌قدری جدی است که در برخی از محصولات، شاهد رسیدن قیمت بازار به قیمت کارخانه بوده و به نوعی آن حباب قیمتی بازار خودرو ترکید.  البته تا اواسط اردیبهشت ماه روند صعودی قیمت خودرو ادامه داشت و همین مساله سیاست‌گذار خودرویی را به فکر انداخت تا با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از درج قیمت در پلتفرم‌های انتشار‌دهنده آگهی به نوعی مانع افزایش قیمت بازار خودرو شود.

با این اقدامات مدتی است قیمت انواع خودروها در بازار در سراشیبی قرار دارد اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که بلاتکلیفی قیمت محصولات مونتاژی، قوت گرفتن ورود کارکرده‌ها و همچنین دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از جمله دلایل افت قیمت همراه با رکود معاملات به شمار می‌آیند.

کارشناسان معتقدند اجرای مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو یکی از دلایل افت قیمت‌ها در بازار خودرو است. در واقع با توجه به اختلاف قیمت خودرو‌ها از بازار تا کارخانه، افراد ترجیح می‌دهند خودروی موردنیاز خود را از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو خریداری کنند. البته ممکن است تحویل خودرو، مدت زمان زیادی طول بکشد اما اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به میزانی است که صرف مدت‌زمان بیشتر برای دریافت خودرو، باز هم برای مشتریان صرفه اقتصادی دارد.

موضوع دیگری که بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی داشته است؛ قیمت‌گذاری این محصولات توسط شورای رقابت است که بهای این خودروها را حتی نسبت به قیمت قبلی نمایندگی‌‌ها با کاهش قابل‌توجهی همراه کرده و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را برای این دست از خودروها بیش از پیش افزایش داده است.بنابراین مشتریان ترجیح می‌دهند برای خرید این خودروها تا تعیین‌تکلیف نهایی اختلافات میان خودروسازان خصوصی و شورای رقابت صبر کنند.

علاوه بر این دلیل دیگر کاهش قیمت خودرو و رکود در بازار خودرو را باید ورود خودروهای وارداتی دانست چراکه پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان گویا به مرحله عملیاتی نزدیک شده و حتی قیمت پایه چانگان نیز تعیین شده است. بنابراین متقاضیان ترجیح می‌دهند تا ورود خودروهای خارجی و تاثیر آن بر بازار از خرید خودرو خودداری کنند.

   مقایسه قیمت 15 مدل خودرو در دوماه 

در این گزارش به نوسانات قیمتی 15 خودروی داخلی پرتقاضای بازار طی 2 ماه گذشته پرداخته شده که در طول این مدت قیمت‌ها روند صعودی و نزولی قابل توجهی را تجربه کرده است. بررسی روند قیمتی این خودروها نشان می‌دهد طی این دو ماه قیمت بخش زیادی از این خودروها از 100 تا 300 میلیون تومان کاهش داشته است.

قیمت خودروی شاهین فروردین ماه 730 میلیون تومان بوده که در خردادماه با کاهش 130 میلیون تومانی، 600میلیون تومان معامله می‌شود. کوییک آر نیز با کاهش 67 میلیونی، در خردادماه 353 میلیون تومان معامله می‌شود. این خودرو در فروردین 420 میلیون تومان قیمت داشته است. کوییک معمولی نیز از 415 میلیون با افت قیمت، 349 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سمند سورن پلاس که در فروردین ماه 732 میلیون تومان معامله می‌شده، در خردادماه با کاهش 122 میلیونی، در بازار 610 میلیون تومان قیمت دارد. رانا پلاس نیز کاهش محسوسی را تجربه کرده، به‌طوریکه طی این دوماه 120 میلیون تومان ارزانتر شده و از 620 میلیون تومان به 500 میلیون تومان افت قیمت داشته است. دنا پلاس نیز فروردین ماه 805 میلیون تومان قیمت داشته که با کاهش 125 میلیون تومانی به 680 میلیون تومان رسیده است. دنا توربو اتوماتیک نیز با افت قیمت مواجه شده، به‌طوریکه از کانال یک میلیارد و 30 میلیون تومان در فروردین به کانال 900 میلیون تومان در خردادماه سقوط کرده است.

اما خودروی پرطرفدار پژو 207 پانا افت شدیدی را تجربه کرده است؛ قیمت این خودرو در فروردین ماه یک میلیارد و 165 میلیون تومان بوده که در خردادماه 975 میلیون تومان قیمت خورده است؛ به عبارتی این خودرو، 190 میلیون تومان طی دوماه ارزانتر شده است. تیبا صندوق‌دار هم که فروردین ماه 405 میلیون تومان ارزش داشته، در خردادماه با کاهش چند ده میلیونی 357 میلیون معامله شده است. ساینا نیز با کاهش 80 میلیونی در خردادماه 340 میلیون تومان قیمت دارد. خودروی ساینا در فروردین ماه 420 میلیون تومان داشته است.

تیبا 2 هم با کاهش 51 میلیونی از 406 میلیون تومان در فروردین ماه به 355 میلیون تومان در خردادماه رسیده است.  پژو207 دنده‌ای نیز که در فروردین ماه 800 میلیون تومان قیمت داشته است در خردادماه 685 میلیون تومان قیمت خورده است. یعنی کاهش 115 میلیون تومانی. هایما S5پلاس نیز از یک میلیارد و640 تومان با یک افت شدید قیمتی، یک میلیارد و320 میلیون تومان معامله می‌شود؛ به عبارتی این خودرو طی دوماه 320 میلیون تومان ارزانتر شده است. 

Taadol-07

ارسال نظر