جزر و مدّ شاخص هم‌وزن

۱۴۰۲/۰۲/۳۰ - ۰۴:۳۱:۳۷
کد خبر: ۲۰۶۲۴۱

اکوایران| در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه ریزش 63 هزار و 666 واحدی داشت. اما روز یکشنبه روز شروع روند صعودی بازار بود و شاخص 71 هزار و 882 واحد صعود کرد.

در روز دوشنبه شاخص رشد 15 هزار و 468 واحدی داشت و در آخرین روز معاملاتی هفته روند صعودی شاخص کل برای سومین روز تداوم داشت و 19 هزار و 969 واحد افزایش یافت.شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 321 هزار و 348 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 43 هزار و 602 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 1.9 درصد شد.

شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 432 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 6 صدم درصدی را ثبت کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 62 هزار و 853 میلیارد تومان بود که 6 درصد بیشتر از هفته پیش بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 14 هزار و 364 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 19 هزار و 363 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 26 درصدی داشته است.

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر هزار و 240 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 3 هزار و 957 میلیارد تومان کمتر بود و افت 76 هزار درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 3 هزار و 814 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و کمترین رقم 326 میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر هزار و 297 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 107 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 9 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 2 هزار و 842 میلیارد تومان بود و در روز یکشنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که 373 میلیارد تومان بود.

در مجموع هفته اخیر شاهد خروج پول حقیقی به بازار بودیم. روز شنبه 3 هزار و 474 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. اما روز یکشنبه هزار و 60 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. در روز دوشنبه یک‌بار دیگر پول حقیقی خارج شد و ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار 217 میلیارد تومان بود. در روز چهارشنبه نیز 446 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.در مجموع کل هفته 2 هزار و 185 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 546 میلیارد تومان بود. بنابراین میانگین پول خروجی نسبت به هفته پیش افت 73 درصدی داشته است.

بنابراین با وجود رشد شاخص‌ها در سه روز کاری متوالی، مجموع ورود و خروج پول حقیقی به سمت خروج پول سنگینی می‌کند. این در شرایطی است که ارزش معاملات خرد نیز کاهش یافت. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 14 هزار و 364 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 19 هزار و 363 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 26 درصدی داشته است. 

ناظران یکی از عوامل خروج پول و کاهش حجم معاملات را تعطیلی روز سه‌شنبه می‌دانند و معتقدند بسیاری از سهامداران خرد برای اجتناب از ریسک‌های سیاسی پیش از تعطیلی سبد سهام خود را کوچک‌تر می‌کنند. اهمیت این باور عمومی از این جهت است که اعتماد فعالان اقتصادی به سیاست‌گذار در سطح پایینی است. و تجربه سهامداران نیز بر این باور عمومی مهر تایید می‌زند. 

در چنین شرایطی دولت در سال جاری با کسری بودجه بزرگی مواجه است که میزان آن از 400 تا 500 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. حال این نگرانی وجود دارد که دولت برای تامین کسری بودجه به مصوبات شبانه، دستورالعمل‌های خلق الساعه و مداخلات بیشتر دست بزند. در واقع ریسک سیستماتیک بازار همسو با کسری بودجه رشد می‌کند. خصوصا آنکه دولت سیزدهم نشان داده که از آزمون و خطا و تصمیمات غیر کارشناسی اجتناب نمی‌کند. بنابراین سایه شمشیر داموکلس مداخله دولت بر سر بازار سهام است و اثر این سایه در روندهای بازار دیده می‌شود. 

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند با شروع فصل گرما، مشکل کمبود انرژی در کشور مانند سال‌های گذشته تکرار خواهد شد و امسال نیز ممکن است صنایع به علت کمبود انرژی با تعطیلی یا کاهش ساعات کاری مواجه شوند. کما اینکه دولت با همین پیش بینی، تصمیم به تغییر ساعات کاری ادارات دولتی گرفته است.  در تازه‌ترین مورد، شرکت توزیع نیروی برق، تامین برق صنایع سیمان و فولاد را بر اساس سه برنامه پیشنهادی طی ماه‌های خرداد تا مرداد امسال، سهمیه‌بندی کرده است.

براساس نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خرداد تا شهریور امسال سهمیه‌بندی می‌شود. سه پیشنهاد شرکت توزیع برق، عبارت است کاهش 30 درصدی در 3 ماه، کاهش 60 درصدی در دو ماه یا کاهش 90 درصدی در یک ماه. 

ریسک بزرگ‌تر آن است که دولت به تغییرات قیمتی در انرژی مصرفی صنایع دست بزند. مداخله‌ای که به کاهش تولید، کاهش درآمد و کاهش سود و در نهایت به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها منتهی می‌شود.  بنابراین، در شرایطی که بازار از روند نزولی هفته گذشته فاصله گرفته است. در هفته‌های پیش رو با ریسک فرارسیدن فصل گرما مواجه است. علاوه براین در میان مدت گزارش‌های مالی سالانه شرکت‌ها بر تغییرات بازار اثر خواهد داشت و یک چشم معامه‌گران در انتظار گزارش‌های سالانه است.

 

ارسال نظر