بهار پررونق بورس تهران

۱۴۰۲/۰۲/۱۶ - ۰۲:۵۶:۵۹
کد خبر: ۲۰۵۰۶۵
بهار پررونق بورس تهران

عملکرد خوب بورس در بهار 1402 زبانزد تمامی بازار شده و شاهد ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه هستیم. آخرین ماه‌های زمستان پارسال بود که شاخص کل بورس موفق شد حال و هوای بهاری داشته باشد و رونقی چند برابر به معاملات سهامداران ببخشد و پرتفوی آنها را از زیان خارج و دوباره سبزپوش کند. 

حدود یک ماه و نیم کاری از ابتدای سال جدید می‌گذرد و در مدت شاخص کل بورس توانسته سقف‌های اخیر خود را بکشند و با قدرت قله دو میلیون و 500 هزار واحدی را فتح کند. از سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز در این مدت رشد بسیاری خوبی را پشت سر گذاشته و توانسته در کانال 800 هزار واحدی رشد بسیار خوبی داشته باشد. از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار نیز به محدوده 13 هزار میلیارد تومانی رسید و همه اینا خبر از بهار خوش آب و هوای بورس تهران دارد. رشد قیمت‌ها در بورس ادامه دارد و هر روز شاهد رشد قیمت‌ها و P/E و P/S و NAV در بازار سرمایه هستیم و به نوعی با افزایش قیمت‌ها ارزندگی‌ها نیز افزایش می‌یابد.

یعنی اکنون نیز با افزایش قیمت‌ها هنوز صنایع و سهام موجود در بازار سرمایه ارزنده است؛ البته برخی از صنایع هنوز رشد چندانی نکرده و می‌توانند با سرمایه‌گذاری رشد چند برابری را تجربه کنند. از سوی دیگر طبق رسوم قدیمی، بورس همیشه فصل مجامع صعودی بوده و زمان چندان طولانی تا فصل مجامع باقی نمانده و با توجه به نمودارها احتمالا بورس تهران تا فصل مجامع صعودی باقی بماند. مولفه‌های زیادی باعث می‌شوند که بازار سرمایه روند صعودی داشته باشد. برای نمونه چند روز پیش بود که تمام بازارهای مالی همانند مسکن، طلا، سکه، ارز و.. مشمول مالیات شدند و اکنون تنها بازاری که مشمول مالیات نیست بورس است. این مالیات باعث شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران از بازارهای موازی خارج و وارد بازار سهام شوند و یعنی تا چند وقت آینده شاهد ورود نقدینگی‌های سنگین به بازار خواهیم بود.

همچنین قیمت دلار بازار نیز تا حدودی افزایش یافته است که این مولفه نیز به رشد بازار سهام کمک شایانی می‌کند. از سوی دیگر بر اساس آمار کل‌ پول بانک مرکزی تا بهمن ماه میزان نقدینگی کشور به 6 هزار و 103 هزار میلیارد تومان رسیده است. این افزایش حجم نقدینگی باعث می‌شود که مردم به فکر حفظ بیشتر ارزش پول خود بیفتند؛ چرا که ارزش پول ملی نیز کاهشی شده و در کنار این موضوعات تورم نیز به بیش از 50 درصد رسیده و هر روز شاهد گرانی در کشور هستیم. در این شرایط مردم ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ کنند در نتیجه وارد بازارهای سرمایه‌گذاری می‌شوند؛ اما همانطور که گفته شد طبق مصوبه جدید تمامی بازارهای مالی مشمول مالیات شدند و تنها بازار سرمایه مشمول مالیات نیست که در نهایت این موضوع باعث می‌شود که نقدینگی جدید وارد بورس شود.

 

ارسال نظر