سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۰۳:۳۳:۵۸
کد خبر: ۲۰۴۶۳۴

سنا| علی بهشتی‌ روی مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بازار سرمایه برای کنترل تورم، بیان کرد: رشد بازار سرمایه به هیچ‌وجه تورم‌زا نیست و مزیت سرمایه‌گذاری در این بازار این است که می‌توان با تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس، سرمایه‌های خرد مردم را به سمت تولید هدایت کرد.

معتقدم اگر به کارکرد بازار سرمایه به درستی پرداخته شود، می‌توان نقدینگی را به سمت توسعه بازار اولیه سوق داد و با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم از طریق پذیره‌نویسی و خلق شرکت‌های جدید، زمینه را برای اشتغال زایی و رشد تولید فراهم کرد. در نهایت هم سرمایه‌گذاران از محل این سرمایه‌گذاری خود، عایدی مناسبی کسب خواهند کرد.

در سنوات اخیر، تجربه خوبی در زمینه پذیره‌نویسی شرکت‌های بیمه‌ای داشته‌ایم. وی افزود: البته باید به این نکته توجه داشت که به‌طور سنتی در کشور ما مردم سعی می‌کنند سرمایه‌های خود را در بازار ملک یا دارایی‌های ثابت سرمایه‌گذاری کنند و به نظر می‌رسد عده‌ای که رشد بازار سرمایه را تورم‌زا می‌دانند، به این جنبه از فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور توجه دارند و نگران آن هستند که با رشد سرمایه‌ها در بورس، سرمایه‌گذاران بخواهند با خارج کردن سرمایه‌های خود از بورس، در بازار ملک یا دارایی‌های ثابت یا حتی احتکار اقلام مصرفی مردم سرمایه‌گذاری کنند و با این اقدام، تقاضا در این بازارها افزایش یافت و افزایش قیمت‌ها تشدید شود.

بهشتی روی با اشاره به تبعات ورود نقدینگی به سایر بازارها، اظهار کرد: اگر هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه و همچنین ماندگار کردن سرمایه‌ها در این بازار مورد توجه قرار نگیرد، سرمایه‌ها راهی بازارهای سوداگرانه شده و افزایش قیمت‌ در این بازارها موجب فشار بیشتر بر معیشت مردم خواهد شد. حال‌آنکه هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه و رشد تولید، در جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نیز موثر خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: راهکار ماندگار شدن سرمایه‌ها در بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت تولید، کمک به تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق بازار سرمایه، تسهیل افزایش سرمایه شرکت‌ها و همینطور پذیره‌نویسی شرکت‌های جدید در این بازار است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس به‌صورت بلندمدت، خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که عده زیادی از مردم، به بازار سرمایه هم به عنوان بازاری سفته بازانه نگاه کرده و گاهی تکنیکالیست‌ها هم با معرفی نقاطی برای خروج از سهم‌ها، به کوتاه‌مدت‌نگری سهامداران دامن می‌زنند. مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در خاتمه گفت: امیدواریم با رونق بازار سرمایه، این بازار به محلی مناسب‌تر برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی تبدیل شده و تولید‌کنندگان بتوانند به جای استفاده از تسهیلات بانکی و تحمل هزینه مالی قابل توجه این تسهیلات، از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند و با رشد تولید، شاهد رشد سودآوری شرکت‌ها نیز باشیم تا هم رفتارهای سوداگرانه در سایر بازارها کنترل شود و هم سرمایه‌گذاری در بورس، بازدهی بهتری برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

 

ارسال نظر