همه آنچه کشور را به واردات بنزین کشاند

۱۴۰۲/۰۱/۲۸ - ۰۳:۲۴:۵۵
کد خبر: ۲۰۳۴۴۸

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: بهترین راه‌حل عبور از چالش بنزین کنترل مصرف است در این راستا باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم، اما ما در این زمینه کار نکرده زیادی داریم.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اوضاع رشد مصرف بنزین و تامین آن در کشور اظهار داشت: تا مدت‌ها سیاست دولت‌ها این بود که به جای اینکه نفت را خودمان پالایش کنیم؛ آن را بفروشم و به جای آن بنزین را وارد کنیم و این ر ویه اقتصادی بود، اما موضوع اینکه بنزین یکی از کالاهای اساسی است، بنابراین پس از آن تصمیم بر این شد که برای ساخت پالایشگاه سرمایه‌گذاری صورت گیرد و در نتیجه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ساخته و میزان بنزینی را که وارد می‌کردیم از این پالایشگاه تامین شد.

وی افزود: اکنون دوباره به سمتی می‌رویم که واردات بنزین داشته باشیم و یکی از دلایل نیز پایین بودن قیمت آن بوده، به‌طوری که حتی از آب هم ارزان‌تر است. عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ابتدا باید بدانیم که آیا می‌توانیم روی مصرف بنزین کنترلی داشته باشیم یا اینکه تنها راه این است که وارد کنیم، ضمن اینکه باید در نظر داشت یکی از راه‌ها واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی است که البته باید متناسب با واقعی شدن دستمزدها باشد.

وی تاکید کرد: اگر سیاست‌های درستی را اجرا کنیم و به جای واردات که احتمالا مشکلات ما را حادتر کند مصرف را کنترل کنیم، قطعا چالش سوخت کشور برطرف خواهد شد.

صالحی با اشاره به استفاده از محصول تولیدی در پتروشیمی‌ها به جای بنزین که قبلا مورد استفاده قرار گرفته و منجر به آلایندگی هوا شده است، گفت: بهترین راه‌حل عبور از چالش بنزین کنترل مصرف است در این راستا باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم، اما ما در این زمینه کار نکرده زیادی داریم.

وی بیان داشت: زمانی اعتقاد بر این بود که نفت را بفروشیم و در مقابل بنزین را وارد کنیم، دولت دیگر معتقد است پالایشگاه بسازیم، بنابراین نگاه‌های متفاوت باعث شده به راهکار درست نرسیم. البته بخشی از مشکل نیز به اقتصاد یارانه‌ای برمی‌گردد، اگر اقتصاد یارانه‌ایدرست شود اوضاع بهبود می‌یابد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تاکید کرد: می‌توان کاری کرد که قیمت کالاها واقعی باشد و از سوی دیگر موجب کاهش مصرف شود، یعنی اگر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت را بالا ببریم مصرف تا حد زیادی کنترل می‌شود. قیمت گازوئیل که در مرزهای شرقی قاچاق می‌شود باید زودتر واقعی شود، البته نرخ‌ها باید طی چند سال واقعی شود و فشار روی مردم کمتر شود.

وی با بیان اینکه واردات منجر به کسری بودجه و تورم می‌شود وقتی منابع در اختیار نباشد بودجه منفی می‌شود، خاطرنشان کرد: باید فکر اساسی شود و همیشه به جای درمان پیشگیری شود.

صالحی گفت: زمانی مجلس مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داده بود و بنا بود به‌طور متوسط ۳۸ درصد قیمت بالا برود اما اجرایی نشد و این در حالی است که اکنون کشور تورم بالایی دارد، بنابراین هم قیمت واقعی نیست و هم اینکه مصرف خودروها بهینه نیست و اجازه هم نمی‌دهیم که خودروی با مصرف استاندارد وارد کشور شود.

وی تصریح کرد: اگر قیمت بنزین سالی۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد دیگر چالشی نداشتیم، اما مشکل این است که دولت‌ها رویه درست و منطقی را در اقتصاد طی نمی‌کنند؛ تا مولفه‌ها منتهی به کاراشدن اقتصاد شوند، بگونه‌ای عمل می‌کنند که اقتصاد فلج و شاخصه‌های اصلی متوقف شود. وقتی کشور تورم دارد و بنزین سال‌ها با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه شود مشخص است که یک جای کار اشکال دارد که نتیجه آن هم رشد فزاینده و در نهایت واردات خواهد بود.

 

ارسال نظر