آموزش و پرورش تکذیب کرد؛ مجلس خبر استیضاح داد

۱۴۰۲/۰۱/۱۴ - ۰۳:۱۳:۲۰
کد خبر: ۲۰۲۲۹۱
آموزش و پرورش تکذیب کرد؛ مجلس خبر استیضاح داد

گلی ماندگار|

از قدیم گفته‌اند، «سالی که نکوست از بهارش پیداست». فرهنگیانی که تا آخرین لحظات پایان سال 1401 چشم انتظار پرداخت حقوق و حق رتبه‌بندی و... بودند، در نهایت هم ناراحت از بی‌توجهی صورت گرفته از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه و... وارد سال تازه شدند، حالا از امروز باید یک بار دیگر در کلاس‌های درس حاضر شوند، البته این بازگشایی مدارس شاید فرصتی باشد برای آنها که بتوانند حق و حقوق خود را پیگیری کنند، قطعا وزیر آموزش و پرورش هم حالا از سفر زیارتی کربلا بازگشته و می‌تواند در مورد اتفاقی که رخ داده به آنها توضیح بدهد، هر چند که خیلی زود باید به صحن علنی مجلس برود و برای نمایندگان توضیح بدهد و البته اگر این‌بار هم با توصیه‌های نمایندگان امضاهای خود را پس نگیرند وزیر آموزش و پرورش مورد استیضاح قرار خواهد گرفت چرا که در تمام مدتی که سکان اداره این سازمان را به دست داشته عملکرد مطلوبی از خود ارایه نداده است. قصه از آنجایی شروع شد که سازمان برنامه و بودجه به دلیل اختلافاتی که با سازمان آموزش و پرورش داشت تصمیم گرفته بود تا حق رتبه‌بندی معلمان را پرداخت نکند و خلاصه لجبازی مسوولان به قیمت بی‌پولی مردم در شب عید تمام شد. 

این در حالی بود که نمایندگان مجلس هم در مورد عدم پرداخت حقوق فرهنگیان اعتراض کردند و آنچه رخ داد باعث شد تا نمایندگان مجلس مصمم‌تر از قبل به فکر استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیفتند و طرحی را که در روزهای پایانی اسفند ماه در دستور کار قرار گرفته بود به صورت جدی پیگیری کنند.

 حال با شروع سال جدید باید دید که آیا مشکلات فرهنگیان حل و فصل خواهد شد و پرداخت حق رتبه‌بندی آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت یا اینکه یک بار دیگر باید منتظر بمانند تا شاید این وعده‌ها روزی اجرایی شوند و البته زمان اجرایی شدن آنها اصلا مشخص نباشد.

فقط وعده می‌دهند از اجرا خبری نیست

فرشته احمدی، یکی از فرهنگیانی است که می‌گوید تنها یک‌سوم حقوق و مزایای او در آخرین روز سال 1401 پرداخت شده است. به گفته او آموزش و پرورش از این حربه استفاده کرده تا دیگر زمانی برای اعتراض باقی نگذارد. وقتی در آخرین لحظات 29 اسفند حقوق را پرداخت می‌کنند دیگر ما دستمان به جایی بند نیست که بخواهیم اعتراض کنیم. او در ادامه به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه سال‌هاست که مسوولان آموزش و پرورش در مورد افزایش حقوق معلمان و بهبود معیشت آنها فقط وعده می‌دهند و از اجرا خبری نیست. مسوولان سازمان برنامه و بودجه که می‌خواستند با عدم پرداخت حقوق فرهنگیان مشکلات مالی کشور را حل کنند و به این ترتیب ما شدیم قربانی کسری بودجه دولت در روزهای پایانی سال.

این فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: اجرای شدن قانون رتبه‌بندی هم نوع دیگری از دور زدن معلم‌ها بود، با هزار وعده و وعید و اعلام مبالغ آنچنانی ما را به اجرایی شدن این طرح امیدوار کردند اما حالا فهمیده‌ایم که این طرح نه تنها افزایش حقوق برایمان به دنبال ندارد که میزان قابل توجهی از حقوق ما را هم به بهانه‌های مختلف کاهش داده‌اند. 

دیوار فرهنگی و کارگر همیشه کوتاه است

خسرو پیردانایی، یکی دیگر از فرهنگیان در پاسخ به این سوال که آیا تمامی حقوق و مزایای خود را در آخرین روز سال 1401 دریافت کرده یا نه به «تعادل» می‌گوید: خیر، آن چیزی که به ما پرداخت شده عنوان علی الحساب داشت. مساله اینجاست که می‌خواهم بدانم مسوولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه هم حق و حقوق آخر سالشان را به شکل علی‌الحساب دریافت کردند، یا از ماه‌ها قبل پاداش‌ها و عیدی و... را به حساب خود واریز کرده بودند. 

او می‌افزاید: در کشور ما همیشه دو قشر مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و دیوارشان هم از همه کوتاه‌تر بوده، یکی فرهنگیان و دیگری کارگران. ما تا کی قرار است بتوانیم زندگی زیر خط فقر را طاقت بیاوریم. مگر می‌شود در حالی که تورم روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، حقوق پایان سال فرهنگیان را به صورت علی‌الحساب پرداخت کنند، سود سهام عدالت آنها را پرداخت نکنند و رتبه‌بندی هم به جای اینکه وضعیت حقوقی ما را بهبود ببخشد تبدیل به عاملی برای کم کردن حقوق و مزایای فرهنگیان باشد. 

نقش «لجبازی سازمان برنامه»  در واریز ناکامل حقوق فرهنگیان

این در حالی است که رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در سازمان برنامه نوعی لجبازی برای پرداخت منابع مالی رتبه‌بندی معلمان وجود دارد و بر این اساس پس از چهار روز پیگیری از سوی مجلس و وزارت آموزش وپرورش تازه آن هم به صورت ناقص پرداخت‌ها آغاز شده است و در این پرداخت‌ها حق رتبه‌بندی دیده نشده است یعنی معلمانی که شامل رتبه‌بندی شده‌اند حقوق کامل خود را دریافت نکرده‌اند. علیرضا منادی سفیدان تصریح کرد: با تصمیم رییس مجلس در اولین جلسه علنی و جلسه نظارتی مجلس این موضوع در دستور کار قرار دارد و مجلس همه کسانی که در این موضوع کوتاهی کردند را احضار خواهد کرد و به‌طور جدی مساله را بررسی می‌کند و از کسانی که در این زمینه کوتاهی کردند نخواهد گذشت.

حق قانونی معلمان از سوی سازمان برنامه پرداخت نشده است و منابع مالی وجود داشت اما از سوی سازمان برنامه تخصیص داده نشد. او خاطرنشان کرد: در این پرداخت علی‌الحساب با اختیار وزیر آموزش و پرورش پرداخت شد اما بخش زیادی از مطالبات هنوز پرداخت نشده است و قول می‌دهیم در فروردین ماه تمام حقوق معلمان بر اساس رتبه‌بندی پرداخت شود، آموزش و پرورش، بانک مرکزی و خزانه داری آماده پرداخت هر آن چیزی بودند که سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می‌کند اما این کار غیراخلاقی و غیرعلمی از سوی سازمان برنامه انجام شد.

«استیضاح» وزیر را با «جدیت»  دنبال می‌کنیم

در همان روز 29 اسفند سال 1401 در حالی که فرهنگیان به دنبال مطالبات خود بودند و یکی از نمایندگان مجلس از قرار دادن طرح «استیضاح» وزیر آموزش و پرورش در دستور کار مجلس خبر داد. این در حالی بود که در تمامی مدتی که سازمان برنامه و بودجه از پرداخت حقوق و مزایای رتبه‌بندی معلمان سر باز می‌زد و پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان در هاله‌ای از ابهام بود وزیر آموزش و پرورش در سفر زیارتی به سر می‌برد و در این زمینه هیچ اظهارنظر نکرد. 

نایب‌رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از 19 اسفند ماه در مجلس کلید خورده است و این مساله قطعا به سال آینده موکول خواهد شد اما از دستور کار خارج نمی‌شود. 

ولی اسماعیلی افزود: گرچه اینجا مقصر اصلی سازمان برنامه و بودجه است اما از آنجا که ما نمی‌توانیم برای سازمان برنامه و بودجه سوال مطرح کنیم، وزیر باید پاسخگو باشد. در واقع بروز چنین شرایطی به دلیل بی‌توجهی وزیر اتفاق افتاده است چرا که باید از روزها قبل در مورد اینکه سازمان برنامه و بودجه قصد پرداخت حق رتبه‌بندی معلمان را ندارد به مجلس اطلاع می‌داد، نه اینکه تا آخرین روز سال این مساله را نادیده بگیرند. همچنین در این زمینه مجلس موظف است به رییس دولت هم تذکر جدی بدهد چرا که این مساله باید از سوی دولت هم پیگیری می‌شد.

 

دود ناهماهنگی و لجبازی‌ها  در چشم فرهنگیان

هر چند که نمایندگان مجلس در روز 29 اسفند 1401 نسبت به عدم هماهنگی وزارت آموزش و پرورش با مجلس و البته بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه در زمینه پرداخت حق رتبه‌بندی معلمان شکوه و شکایت‌های بسیاری کردند و حتی وعده استیضاح وزیر آموزش و پرورش را هم به فرهنگیان دادند، اما مساله این است که هیچ کدام از این اظهارنظرها و وعده‌ها و... نمی‌توانست حساب بانکی خالی معلمان را برای شب عید پرو آنها را از دغدغه معیشت دور کند. در روزهای پایانی سالی که تورمش به بیش از 50 درصد رسیده بود و البته آوازه کسری بودجه‌های عظیم دولت از زمان ارایه لایحه بودجه 1402 به مجلس به گوش می‌رسید.

فرهنگیان سال جدید را با بخشی از حقوق و مزایای خود آغاز کردند، همانطور که کارگران سال جدید را با خبری مبنی بر افزایش 20 درصدی حقوق در مقابل افزایش 45 درصد تورم آغاز کردند، اما این وضعیت تنها باعث می‌شود تا هر روز افراد بیشتری به جمع فقیران مطلق جامعه اضافه شوند و از سوی دیگر مشکلات معیشتی می‌تواند به بروز آسیب‌های اجتماعی جدی‌تر در جامعه نیز دامن بزند. به هر حال دولت شاید به این فکر کند که افزایش 20 درصدی حقوق می‌تواند دردی از کارگران دوا کند و سازمان برنامه و بودجه هم با شانه خالی کردن از پرداخت حق رتبه‌بندی معلمان کسری بودجه را جبران کند، اما این کمبودها بالاخره از یک جای دیگر به چشم خواهند آمد.

 

ارسال نظر