اظهارنظر قالیباف درباره حقوق کارگران

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - ۰۱:۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۰۱۳۸۷

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق کارگری موضوع محلی نیست و مربوط به کل کارگران کشور در صنایع مختلف است که حتما باید به گونه‌ای باشد که قدرت خرید بالا رفته و پا به پای تورم بتوانند بیایند و زندگی اداره کنند، اما طبیعتا واحدها و کارخانه‌هایی که سختی کار و آلودگی محیطی دارند، باید ویژه‌تر دیده شوند.

محمدباقر قالیباف در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد زرند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توفیق شد در روزهای پایان سال و جمعه آخر سال به استان شهیدپرور کرمان سفر و مزار سردارشهید حاج قاسم سلیمانی را زیارت کنم و از مجموعه صنعتی و زنجیره فولادسازی زرند بازدید داشته باشیم. او با بیان اینکه فولاد در کشور ما از صنایع مهم و پیشرفته و صادراتی است، افزود: ۳۰ میلیون تن تولید فولاد کشور است و تا بالاتر از ۵۰ میلیون تن پیش بینی و برنامه‌ریزی شده است.

  رییس مجلس بیان کرد: جلوگیری از صادرات خام مواد معدنی، در اولویت‌های برنامه دولت و مجلس است. اما در مکان‌یابی و نحوه استقرار محل فولادها و زنجیره تولید و ارزش افزوده آنها باید تجدید نظر داشته باشیم که در برنامه ۵ ساله هفتم و سیاست‌گذاری دراز مدت به عنوان یک مجموعه پیشران در اولویت است.  او تاکید کرد: از فرصت‌های بزرگ کشور و مهم‌تر از حوزه نفت و گاز، حوزه معادن است.  قالیباف درمورد حقوق پایین کارکنان فولاد بیان کرد: با کارگران صحبت کردیم از پیمانکاری و رسمی گله‌مندی داشتند و حق هم میدهم.

حقوق نسبت به دو سال قبل افزایش پیدا کرده اما چون روند تورم سرعت بالایی دارد و قدرت خرید کاهش یافته، از موضوعاتی است که دولت و مجموعه مجلس باید پیگیری کند و بر تورم غلبه پیدا کنیم.  رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حقوق کارگری موضوع محلی نیست و مربوط به کل کارگران کشور در صنایع مختلف است که حتما باید به گونه‌ای باشد که قدرت خرید بالا رفته و پا به پای تورم بتوانند بیایند و زندگی اداره کنند، اما طبیعتا واحدها و کارخانه‌هایی که سختی کار و آلودگی محیطی دارند، باید ویژه‌تر دیده شوند. جلسه شورای عالی کار که از صبح دیروز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده در حال برگزاری است و هنوز رقم افزایش دستمزد کارگران در سال آینده تعیین نشده است. سه ضلع جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت امروز با حضور سید صولت مرتضوی در جلسه شورای عالی کار حضور دارند و هنوز اعداد و ارقامی از سبد معیشت و حتی دستمزد کارگران برای سال آینده به صورت رسمی اعلام نشده است.

در این جلسه، مباحث جدی و فشرده با تاکید بر سه جانبه‌گری نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت بر روی رقم سبد معیشت و تعیین مزد کارگران صورت می‌گیرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که توافق یا اجماع بر روی اعداد و ارقام سبد معیشت و درصد مزد کارگران نهایی نشده است. جلسه دیروز شورای عالی کار تا زمانی که توافق و جمع‌بندی صورت نگیرد، به کار خود ادامه می‌دهد تا تصمیم کارشناسی و منطقی نسبت به دستمزد کارگران ارایه شود. دستمزد کارگران برای سال آینده، طبق ماده ٤١ قانون کار، بر پایه نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و سبد معیشت تعیین می‌شود.

 

ارسال نظر