پوتین: در اوکراین برای موجودیت‌مان می‌جنگیم

۱۴۰۱/۱۲/۲۵ - ۰۳:۰۱:۴۰
کد خبر: ۲۰۱۲۸۵

هرچند امریکا تلاش کرده به شکل مستقیم در جنگ روسیه و اوکراین وارد نشود اما شب گذشته برخورد یک پهپاد امریکایی با  یک جنگنده روسیه و سقوط آن باعث افزایش تنش‌ها میان دو طرف شده، هرچند به نظر نمی‌رسد که لااقل در این مرحله دو طرف به دنبال دامن زدن به اختلافات باشند. 

دو جنگنده سوخوی ۲۷ روسیه، پهپاد امریکا را در شرایطی که فرماندهی اروپای امریکا آن را «ناامن و غیرحرفه‌ای» خواند، رهگیری کردند. این مرکز اعلام کرد که صبح روز سه‌شنبه، یکی از جنگنده‌های روسیه به پروانه پهپاد امریکایی برخورد کرد. سپس نیروهای امریکا تصمیم گرفتند که پهپاد را در آب‌های بین‌المللی فرود بیاورند. این بیانیه مشخص نمی‌کند که این پهپاد در دریای سیاه سقوط کرده است یا خیر؟

در این بیانیه مشخص نشده است که آیا امریکا پهپاد خود را بازیابی خواهد کرد یا خیر؟ اگر این پهپاد در دریای سیاه سقوط کرده باشد, بازیابی آن دشوار است زیرا به دلیل بسته شدن تنگه بسفر از سوی ترکیه، امریکا نمی‌تواند کشتی‌های جنگی را به دریای سیاه ارسال کند.

در این بیانیه ادعا شده است که هواپیمای روسیه علاوه بر برخورد با پهپاد امریکا، سوخت خود را روی آن ریخته و به شیوه‌ای بی‌پروا و غیرحرفه‌ای در مقابل آن پرواز کرده است. ژنرال جیمز بی‌هکر، فرمانده مرکز فرماندهی اروپایی امریکا گفت: «پهپاد ما در حال انجام عملیات معمولی در حریم هوایی بین‌المللی بود که توسط یک هواپیمای روسی رهگیری شده و مورد اصابت قرار گرفت و این برخورد منجر به سقوط و از دست دادن کامل پهپاد شد. در واقع، این اقدام غیرایمن و غیرحرفه‌ای روس‌ها تقریباً باعث سقوط هر دو هواپیما شد.»

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در جریان این سانحه قرار گرفته است. جان کربی هماهنگ‌ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای روسیه باعث سقوط پهپاد ‌ام -9کیو شد. یک مقام پنتاگون نیز اعلام کرد که یک جنگنده روسی با پهپاد‌ام -9کیو امریکایی بر فراز دریای سیاه برخورد کرد.

روسیه بارها نسبت به حضور نیروهای خارجی در منطقه و امکان محاسبات نظامی اشتباه هشدار داده است. مقامات روسیه گفته‌اند که با توجه به سیر تحولات در اوکراین، مسکو و کشورهای غربی وارد جنگی نیابتی شده‌اند و این ممکن است به جنگ مستقیم تبدیل شود.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن نسبت به عواقب فاجعه‌بار در صورت پیوستن نیروهای امریکایی به جنگ علیه روسیه و عرضه محصولات نظامی توسط ایالات متحده و متحدانش به کی‌یف هشدار داده بود.

آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن به نیوزویک گفت: ما قبلا رسما به اعضای عالیرتبه دولت امریکا اشاره کرده‌ایم که چنین اظهارات جسورانه فرماندهان ارتش ایالات متحده غیرقابل قبول است.

دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد که مشارکت مستقیم ارتش امریکا در جنگ منجر به عواقب فاجعه‌بار خواهد شد.

آنتونوف در ادامه ابراز اطمینان کرد که تشدید بیشتر اوضاع به نفع واشنگتن نیست زیرا روسیه قرار نیست شرایطی را تحمل کند که تهدیدات نظامی در مرزهایش افزایش یابد.

سفیر روسیه افزایش اخیر کمک‌های تسلیحاتی امریکا و دیگر کشورهای غربی به اوکراین را مورد انتقاد قرار داد. آنتونوف گفت: «آنها درک نمی‌کنند که ارسال تسلیحات جدید، مانند همه سلاح‌های قبلی، فقط درگیری را طولانی می‌کند و به خونریزی ادامه می‌دهد. به هیچ‌ وجه به نزدیک شدن صلح کمک نمی‌کند. در همین حال، ارتش روسیه در تکمیل وظایف تعیین شده برای دفاع از میهن به پیشرفت‌های خود ادامه می‌دهد. ارتش ما توسط ملت پشتیبانی می‌شود.»

در حالی که هر دو طرف به‌طور معمول گزارش‌های متناقضی از پیشرفت خود در طول درگیری ارایه می‌دهند، گزارش‌ها حاکی است که روسیه در جبهه حیاتی باخموت در منطقه دونباس پیشرفت کرده است.

واشنگتن و متحدان غربی‌اش همچنان از کی‌یف حمایت می‌کنند و در هفته‌های اخیر از تامین تانک‌ها و خودروهای زرهی مختلف برای نیروهای اوکراین خبر داده‌اند. بایدن نیز در اوایل این هفته اولین سفر خود را به اوکراین انجام داد و روز جمعه با دیگر رهبران گروه ۷ که شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس می‌شود و ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین دیدار کرد.

در این شرایط رییس‌جمهور روسیه نیز درباره جنگ با اوکراین سخنانی جدید را مطرح کرده است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در جریان بازدید از یک کارخانه هواپیماسازی و دیدار با کارگران کارخانه در شهر اولان اوده، مرکز جمهوری بوریاتیا روسیه با بیان اینکه وضعیت برای مسکو بسیار متفاوت است، گفت: برای شرکای غربی ما به اصطلاح «شرکای ما»  در واقع، برای دشمنان ما، امروز آشکارا می‌توان گفت که موضوع بهبود موضع ژئوپلتیک آنها است. برای ما، این مبارزه برای یک موضع ژئوپلیتیکی نیست، بلکه مبارزه‌ای برای موجودیت کشور روسیه است. رییس‌جمهور روسیه تکید کرد: مسکو نمی‌تواند جمعیت روس زبان را رها کند و برای جهان روسیه در اوکراین می‌جنگد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: برای ما این مبارزه برای مردم ما است که در این سرزمین‌ها زندگی می‌کنند. ما یک کشور چند قومیتی هستیم. اما با این حال، این جهان روسیه است. اگر فرصت دارید با افرادی که از آنجا آمده‌اند صحبت کنید - من با برخی از آنها ملاقات کرده‌ام - آنها با من و شما تفاوتی ندارند! آنها هم مثل ما هستند، آنها بخشی از ما هستند، چگونه می‌توان آنها را رها کرد؟» حفاظت از روس‌های ساکن اوکراین در برابر آزار و اذیت رژیم کی‌یف یکی از اهداف اصلی مسکو است. پوتین افزود: ما 8 سال تلاش کردیم تا شرکای خود را متقاعد کنیم که مساله دونباس را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند. اکنون مشخص شده است که آنها ما را فریب دادند و از بیان علنی آن خجالت نمی‌کشند.

پوتین گفت که بی‌ثبات‌سازی و «تجزیه» روسیه از جمله اهداف اصلی دشمنان این کشور بودهآ او از همه خواست تا در میان سختی‌های جاری اتحاد نشان بدهند. رییس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه برای برقراری صلح و ثبات، «ما البته باید انسجام جامعه خود را نشان دهیم» گفت: وقتی دشمن ببیند که جامعه ما قوی، از لحاظ درونی سالم و مستحکم است، بدون هیچ شکی، آنچه ما برای آن تلاش می‌کنیم اتفاق می‌افتد؛ هم موفقیت و هم پیروزی.

رییس‌جمهور روسیه اظهار کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مسکو تلاش کرد تا روابط مستحکم و دوجانبه سودمند با کی‌یف ایجاد کند، اما این تلاش‌ها در نهایت شکست خورد. او گفت: «روسیه سال‌ها است که صبورانه تلاش می‌کند تا روابط با دولت مدرن اوکراین را بهبود بخشد، اما وضعیت در سال ۲۰۱۴ تغییر کرد، زمانی که یک کودتای غربی به راه افتاد.» حتی پس از آن، مسکو سال‌ها تلاش کرد تا به‌ طور مسالمت‌آمیز درگیری داخلی در دونباس اوکراین را حل کند. رییس‌جمهور روسیه گفت: مشکلات بین‌المللی مدرن پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد. چرا؟ زیرا نظم جهانی آن زمان - به یک معنا هنوز هم وجود دارد - پس از جنگ جهانی دوم توسط کشورهایی که در آن جنگ پیروز شدند، امریکا و اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.

او یادآور شد که دولت‌ها سپس مناطق نفوذ خود را بین خود تقسیم کردند و در امور یکدیگر مداخله نکردند. البته مشکلات کافی از جمله بحران کاراییب وجود داشت، اما با این وجود [اتحاد اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده] در کنار هم وجود داشت.

پوتین تاکید کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که منافع ژئوپلیتیکی برای غرب مهم‌تر از رویارویی با اتحاد جماهیر شوروی بود، سیستم جهان دوقطبی «شروع به فروپاشی» کرد. صادقانه بگویم برای مردم نسل من، از جمله خود من و حتی کمی جوان‌ترها، به نظر می‌رسید که بله، متأسفانه اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، اما با این وجود، مبنای تقابل بین شوروی سابق و مدرن بود. پوتین گفت: روسیه و جهان غرب از بین رفتند، این اساس ناپدید شد و دیگر هیچ پایه ایدئولوژیکی برای رویارویی وجود نداشت. به نظر می‌رسید که اکنون همه‌ چیز برای همیشه خوب خواهد بود. معلوم شد که این طور نیست. معلوم شد که منافع ژئوپلیتیکی شرکای ما بسیار مهم‌تر از تناقضات با اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

 

ارسال نظر