عامل اثرگذار در رشد بنگاه‌های بورسی

۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۰۲:۳۵:۰۳
کد خبر: ۲۰۱۰۹۷
عامل اثرگذار در رشد بنگاه‌های بورسی

بر اساس گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد در بهمن امسال شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی، تحت تاثیر رشد رشته فعالیت خودرو، نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۲۱.۹ و ۲۱.۶ درصدی مواجه شده است. در این ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۸۰.۴ و 86 درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه پس از رشد منفی دی ماه در این ماه رشد ۱۳.۲ درصدی داشته است.

    تولید و فروش فعالیت‌های صنعتی بورسی

دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در بهمن ماه 1401 بخش صنعت و معدن» آورده است در این ماه، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۲۱.۹ و ۲۱.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۸.۳ و ۹.۳ درصدی مواجه شده است که بیشتر تحت تأثیر رشد رشته فعالیت خودرو و قطعات بوده است.

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی 13 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و تنها 2رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های « خودرو و قطعات »، «تجهیزات برقی» و » محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات » بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین طی بهمن ماه 1401 نسبت به ماه قبل رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات »، « تجهیزات برقی » و « فلزات پایه» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید داشته‌اند. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 12 رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و 3 رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند.

رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت‌های « دارو» و «چوب و کاغذ» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند. همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «سایر کانی غیرفلزی» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیت‌های «محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات»، «شیمیایی به جز دارو» و «دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند. 

 همچنین شاخص تولید و فروش شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با کاهش 26.3 درصدی و افزایش 19.7 درصدی و نسبت به ماه قبل به ترتیب با کاهش 2.6 درصدی و افزایش 23.7 درصدی مواجه شده است.

در بهمن ماه 1401 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی پس از نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر رشد مثبت ۴.۱ درصدی را ثبت کرده و به بالاترین نرخ رشد پس از خردادماه رسیده است، همچنین رشد نقطه‌به‌نقطه پس از گذشت ۱۰ ماه مجدداً صعودی شد و با ۴.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۳۵.۹ درصد رسیده است. میانگین سالانه شاخص قیمت نیز در بهمن ماه 1401 روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۱.۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۴۵.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر