واکنش بورس به افت قیمت ارز، هیجانی و گذرا است

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - ۰۲:۴۰:۱۲
کد خبر: ۲۰۱۰۰۰

تسنیم| مجتبی امینی با اشاره به نوسانات اخیر قیمت ارز گفت: نرخ ارز همواره یکی از مولفه‌های مهم و اثرگذار بر تصمیمات سرمایه‌گذاران و سهامداران در بازار سرمایه بوده و هست و به همین دلیل با هر افت و خیزی که در بازار ارز شاهد هستیم، معاملات بازار سرمایه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همان‌گونه که رشدهای شدید و هیجانی در بازار سرمایه ماندگار نیست، رشد قیمت‌ها در سایر بازارها از جمله بازار ارز نیز مانا نبوده و نخواهد بود، بنابراین باید تلاش کنیم در همه بازارها به ویژه بازار سرمایه، رفتاهاری هیجانی را کنترل کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌شود از بروز رفتارهای هیجانی در بازارهای مختلف به ویژه بازار سرمایه جلوگیری، و به نوعی این رفتارها را کنترل کرد، تصریح کرد: بخشی از دلایل بروز این رفتارها، خصوصیات فردی و روانی افراد هست که با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه این موضوع قابل کنترل است.

بخش دیگر هم به قوانین و مقررات حاکم بر همه بازارها به ویژه بازار سرمایه باز می‌گردد که در این رابطه نهاد ناظر، با تصویب و اعمال این قوانین می‌تواند تا حدود زیادی هیجانزدگی را از بازار سرمایه دفع کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته قابل توجه و تامل در خصوص کلیت بازار سرمایه این است که به نسبت جمعیت کشور و سهامداران حاضر در این بازار، ما شاید فزونی معاملات مستقیم در بازار هستیم که همین عامل موجب هیجانزدگی سهامداران و بروز تصمیات عجولانه در بازار سرمایه می‌شود و از طرف دیگر این رفتار به کلیت بازارسرمایه نیز آسیب می‌رساند.

امینی ادامه داد: مصداق این رفتار هیجانی را می‌تواند در نوسانات اخیر نرخ ارز و تاثیرات لحظه‌ای آن در بازار سرمایه دید. این در حالی است که هر چند افزایش نرخ ارز برای برخی صنایع خبر خوب و برای برخی دیگر خبر منفی است اما با هر رشد نرخ ارزی کلیت بازار ممکن است مثبت شود، و در مقابل کاهش نرخ ارز برای برخی از نمادها و صنایع بورسی خبر خوبی است، اما این موضوع موجب ریزش کل بازار، به دلیل بروز رفتار هیجانی می‌شود.

وی اذعان داشت: به این جهت باید از نظر فرهنگی و اطلاع‌رسانی نیز بازار سرمایه به بلوغ برسد تا در کنار سایر عوامل، از هیجانزدگی این بازار جلوگیری کنیم. این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به اینکه تاثیر افت قیمت ارز بر بازار سرمایه کوتاه‌مدت و هیجانی و نیز زدوگذر است، گفت: به صورت سنتی در روزهای پایانی هر سال شاهد تعادل و روند مثبت معاملات هستیم که برای سال 1401 نیز این اتفاق دور از ذهن نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ثبات نرخ ارز یکی از مولفه‌های بسیار مهم برای بازار سرمایه و تصمیم‌سازی سهامداران است، افزود: امیدواریم با تصمیمات و اقداماتی که در حال انجام است، هم نرخ ارز به ثبات برسد و هم اینکه به دور از هیجان و با توجه به مسائل بنیادی، سهامداران و سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت در بازار سهام فعالیت کنند.

 

ارسال نظر