آغاز معاملات نفت و طلا در بازار سرمایه

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - ۰۲:۳۸:۵۶
کد خبر: ۲۰۰۹۹۸

وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا گفت: هم آغاز معاملات گواهی سپرده نفت و هم آغاز معاملات سپرده شمش طلا مدیون پیگیری‌های مجدانه و دستورات دکتر مخبر و تاکیدات شخص رییس‌جمهور به منظور تنوع بخشی به ابزارهای سرمایه‌گذاری بود که امیدواریم مقارن شدن این دو اتفاق با ایجاد ثبات و آرامش در حوزه نوسانات ارزی نوید بخش این باشد که در روزهای پیش رو هیچگاه شرایط ماه‌های گذشته را تجربه نکنیم. 

خاندوزی در این مراسم افزود: در اقتصاد ایران بازارهای عمیق و رسمی برای دارایی‌هایی که مصون از تورم باشند نداریم به همین دلیل زمانی‌که دشمن تلاش می‌کند انتظارات تورمی در جامعه ایجاد کند، فعالان اقتصادی به ابزارهای حیاتی بخش واقعی اقتصاد متوسل می‌شوند و این نوسانات خود را در متغیرهای اس‌‌اسی و حیاتی اقتصاد خود را نشان می‌دهد. وی افزود: در حالی که اگر در سال‌های قبل دارایی‌های مصون از تورم در کشور ایجاد می‌شد تا فعالان اقتصادی بتوانند خود را از تورم مصون کنند و به سمت این ابزارها بروند بدون اینکه هجوم سفته بازی در بازار ارز و مسکن شکل بگیرد و هر از چند گاهی بخش زیادی از ارزش دارایی‌های واقعی مردم از بین برود این اتفاقات رخ نمی‌داد زیرا مسیر جایگزین تعریف نکرده بودیم که این سیلاب‌های نقدینگی به آن سمت روان شود.

خاندوزی تصریح کرد: عده‌ای در طول ۱۰ روز گذشته دارایی ارزی خریداری کردند و با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه شدند و زیان بزرگی تجربه کردند و این اتفاق در حالی رخ داد که متغیرهای بنیادی بازار ارزی ما دچار مشکل نشده بود و منابع و مصارف ارزی در وضعیت با ثباتی قرار داشت این اتفاق به این دلیل رخ داد که بازارهای کم عمق غیر رسمی در اقتصاد وجود دارد و چند بازیگر می‌توانند در این دریاچه کم عمق نوسان و موج ایجاد کنند تا کل آب دریا سطح متلاطم شود. وی ادامه داد: لذا اگر بازارهای عمیق داشتیم، ورود و خروج عده‌ای معدودی سفته باز در این بازارها موج ایجاد نمی‌کرد و اقتصاد ایران را دچار تلاطم نمی‌کرد و موجب نارضایتی عمومی و اجتماعی ایجاد نمی‌شد.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر در حوزه طلا زودتر این معاملات راه‌اندازی می‌شد، می‌توانستیم ۳۵ تن طلایی که در کشور وجود دارد را به عنوان یکی از دارایی‌های مصون از تورم تعریف کنیم و نقدینگی را هدایت کنیم. وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: اگر این بازارها زودتر ایجاد می‌شد شاهد چنین مصیبت‌هایی در اقتصاد کشور نبودیم به همین منظور در مورد نفت و طلا و به زودی در مورد مس می‌توانیم این سه دارایی را به مجموعه سبد دارایی مردم اضافه کنیم تا بتوانند خودشان را از تورم مصون کنند. وی به مزیت‌های بازار گواهی سپرده شمش طلا اشاره کرد وگفت: همینکه بتوانیم وثیقه شدن طلا را رسمیت ببخشیم برای مردم و خریداران خرد بسیار موثر است و من به سازمان بورس تاکید می‌کنم تا هر چه سریع‌تر تمام این مجموعه‌ها را به سامانه‌های بورسی متصل کنند تا مردم از خرید خود به عنوان وثیقه رسمی برای اخد تسهیلات یا حوزه قضایی بهرمند شوند.

وی ادامه داد: حتی اگر بانک‌ها و شرکت‌ها بتوانند در عملیات بازار باز بانک مرکزی از این وثایق که کاملا معتبر و امن هست استفاده کنند بسیاری از کارهای بانک‌های مرکزی نیز ساده‌تر می‌شود و این مسیری است که هم در جذب نقدینگی و فعالیت‌های اقتصادی رسمی و عمق بخشدن به بازارها و هم شفافیت اقتصادی و از بین بردن رانت‌هایی که وجود دارد موثر است . وی یادآور شد: چرا حباب سکه باید از طریق تزریق منابع بانک مرکزی حل کنیم در حالی که در دنیا این امر مرسوم نیست و از ابزارهای مختلف استفاده می‌شود تا حباب‌ها از بین برود.

خاندوزی تصریح کرد: از سوی دیگر تلاش بسیار خوبی از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس برای قانون مالیات بر سوداگری انجام شده که در هفته‌های آینده با تایید شورای نگهبان نهایی می‌شود و این قانون کمک می‌کند از سابقه تاریخی مبتنی بر علایق بازارسفته بازی به سمت بهره مند شدن تولید و حرکت به سمت بازار شفاف حرکت کنیم تا کسانی‌که می‌خواهند خود از تورم خود را مصون کنند به سمت این بازارهای رسمی وشفاف حرکت کنند و ارزش پول ملی تضعیف نشود.

 

ارسال نظر