متا در رقابت با توییتر، پلتفرم جدید معرفی می‌کند

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۰۳:۳۱:۱۵
کد خبر: ۲۰۰۹۰۱

متا (شرکت مادر فیس‌بوک) در حال بررسی ساخت یک پلتفرم جدید و مستقل برای اشتراک‌گذاری پیام‌های متنی است. پلتفرمی که می‌تواند رقیب جدید توییتر باشد زیرا عده‌ای معتقدند توییتر بعد از ورود ایلان ماسک شکست خواهد خورد. سخنگوی متا در بیانیه‌ای به CNN گفته است: « معتقدیم فرصتی برای فضای جداگانه‌ای وجود دارد که در آن افراد و شخصیت‌های عمومی بتوانند پیام‌هایی درباره علایق خود را به اشتراک بگذارند.» قبلا گزارش‌هایی از راه‌اندازی این پلتفرم منتشر شده است که نشان می‌دهد ساختار آن غیرمتمرکز خواهد بود.

به این معنی که کاربران احتمالا می‌توانند سرورها یا جوامع مختلفی ایجاد کنند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند و مانند فیسبوک یک پلتفرم مرکزی نیست که توسط متا کنترل شود. این مفهوم شبیه به Reddit یا Discord است، اما ساختار آن متفاوت از نحوه عملکرد سایر پلتفرم‌های متا است. طبق گفته پلتفرمر، این تلاش با کد P92 در مراحل اولیه است و توسط آدام موسری، مدیر اینستاگرام هدایت می‌شود.

متا توضیحات بیشتری در این باره نداده است و قابلیت‌های این پلتفرم یا برنامه زمانی انتشار آن مشخص نیست. شرکت‌های دیگر نیز پس از ورود ایلان ماسک به توییتر به دنبال افزایش سهم بازار خود هستند. توییتر اکنون با قطعی‌های مکرر، بازگشت کاربران بحث‌برانگیز و کاهش تعداد تبلیغ‌کنندگان دست و پنجه نرم می‌کند. این شرکت‌ها پس از تصاحب توییتر توسط ماسک، جهشی اولیه در تعداد کاربران خود داشتند، اما از آن زمان برای به دست آوردن توجه کاربران در حال تلاش هستند.

به عنوان مثال شبکه اجتماعی غیرمتمرکز ماستودون که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد، در هفته‌های پس از اینکه ماسک خرید توییتر را در اواخر اکتبر به پایان رساند، تعداد کاربران خود را از ۳۰۰ هزار کاربر به بیش از ۲.۵ میلیون افزایش داد. اما رشد آن در ماه‌های اخیر کند شده است. اکنون کاربران ماستودون با ماهیت کمی پیچیده و غیرکاربرپسند یک پلتفرم غیرمتمرکز مواجه هستند. با این حال، یک سرویس جدید از متا، می‌تواند از پایگاه کاربران موجود و بزرگ سایر پلتفرم‌های این شرکت، از جمله دو میلیارد نفری که روزانه از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، بهره‌مند شود.

برنامه‌های توسعه پلتفرم جدید در حالی صورت می‌گیرد که متا در تلاش برای رقابت با تیک‌تاک، استراتژی پلتفرم‌های قدیمی‌ خود را تغییر می‌دهد و بر ویدیو و محتوای توصیه‌شده تأکید می‌کند. اوایل این هفته، تام آلیسون، رییس فیس‌بوک به CNN گفت که این برنامه در حال آزمایش مجدد پیام‌رسانی است تا کاربران مجبور نباشند برای اشتراک‌گذاری محتوایی که در فیس‌بوک پیدا می‌کنند به یک برنامه جداگانه بروند.

 

ارسال نظر