صدور ۹ هزار پروانه ساختمانی در تهران طی 1401

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۰۳:۲۷:۳۰
کد خبر: ۲۰۰۸۹۸

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده و سوق یافتن تمرکز ساخت‌وساز از مناطق شمالی به مناطق جنوبی شهر خبر داد. به گزارش ایلنا، صارمی با اشاره به رونق ساخت و ساز در مناطق جنوبی شهر، گفت: آمار صدور پروانه ساخت از حدود ۶ هزار پروانه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۹ هزار پروانه در سال جاری رسیده است وپیش بینی ما این است که این تعداد به حدود ۱۰ هزار پروانه در سال ۱۴۰۲ برسد.

صارمی افزود: از آنجایی که تلاش‌های ما در راستای رونق بخشی ساخت و ساز در مناطق کمتر برخوردار و جنوبی شهر بود، در مناطقی مانند منطقه یک، شاهد کاهش ۹ درصدی صدور پروانه بودیم اما در منطقه ۱۶ که از مناطق هدف ما و دارای بافت فرسوده است، آمار صدور پروانه از حدود ۲۳۷ به ۳۸۰ فقره رسید، یا در منطقه ۱۸ از ۱۷۳ پروانه به حدود به ۳۸۲ فقره رسید، یعنی ما با ۱۲۱ درصد رشد صدور پروانه در این مناطق مواجه بودیم. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین از ممنوعیت عملیات تخریب و گودبرداری ساختمانی در تهران از 25 اسفند سال جاری خبر داد. 

به گزارش فارس، صارمی ضمن تأکید بر ضرورت اجرای دستورالعمل‌های قبلی از جمله نحوه و میزان اشغال معابر، پوشش موقت نما، رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و نصب تابلوی مشخصات پروژه، دستورالعمل استقبال از نوروز ۱۴۰۲ را با محوریت حوزه شهرسازی و معماری به مناطق ۲۲گانه ابلاغ کرد. وی در تشریح این دستورالعمل، با تاکید بر ممنوعیت عملیات تخریب و گودبرداری از ۲۵ اسفند ماه، اظهار کرد: انجام هرگونه عملیات اجرایی به جز تمهیدات لازم برای افزایش ایمنی، اجرای سازه نگهبان و پایدارسازی جداره گود زیرنظر مهندس ناظر پروژه و با اعلام قبلی به اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران، در بازه زمانی ۲۵ اسفند ماه سال جاری تا ۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ ممنوع خواهد بود. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه این دستورالعمل شامل کلیه کارگاه‌های ساختمانی اعم از دولتی و خصوصی و... می‌شود، ادامه داد: شهرداری‌های مناطق می‌بایست تا قبل از ۲۵ اسفند ماه نسبت به صدور اخطاریه برای املاک دارای عمـلیات گودبرداری مبـنی بر لزوم تسـریع در اجرا و تکـمیل سازه نگـهبان طبق نقـشه‌های مصوب و تاورکرین‌های رها شده و دارای خطر یا فاقد گواهی استاندارد معتبر و همچنین به روزرسانی اطلاعات مربوطه در سامانه ناحیه محوری به منظور ایجاد ایمنی برای شهر و شهروندان اقدام کنند.

وی اضافه کرد: به منظور ساماندهی سیما و منظر شهری، پیگیری زیباسازی منظر کارگاه‌های ساختمانی از طریق تعویض حصارهای کارگاهی فرسوده، رنگ آمیزی حصارها و توصیه به استفاده از گلدان در کنار حصارهای کارگاهی و در محل مناسب به‌طوری‌که مزاحمتی برای تردد وسایط نقلیه یا افراد نداشته باشد، در دستور کار مناطق قرار گرفته است. صارمی ایجاد نظم در محدوده کارگاه‌های ساختمانی از جمله رفع سد معبر ساختمانی، جمع‌آوری مصالح یا نخاله‌ها، تأمین نظافت معبر و رفع ناهمواری‌های احتمالی معبر و ایجاد سطح یکنواخت، نصب علایم ایمنی و ترافیکی هشدار‌دهنده در قسمت‌های مختلف پروژه در کارگاه‌های ساختمانی وآزاد‌سازی معابر پیاده مطابق بخشنامه‌های ملاک عمل و ... را از دیگر اقدامات ضروری در طرح استقبال از بهار عنوان کرد.

وی گفت: از همکارانمان خواسته‌ایم به پیام‌های اعلامی شهروندان در سامانه ۱۳۷ که با حوزه شهرسازی مرتبط هستند، توجه مضاعف داشته باشند و ضمن انجام تدابیر لازم جهت تحقق بازدیدهای مستمر در زمان اجرای طرح از حسن اجرای آن، علی الخصوص در مورد گودهای رها شده و ممانعت از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز، مطمئن شوند.

 

ارسال نظر