امیدی به بورس هست؟

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۰۲:۵۷:۰۶
کد خبر: ۲۰۰۸۷۷
امیدی  به بورس هست؟

محمد ابراهیم سماوی

بهار امسال عرضه خودرو دربورس با عرضه محصولات دیگنیتی و فیدلیتی آغاز شد که با حاشیه‌های زیادی همراه بود و خودروهای پرتیراژ از پاییز وارد بورس شدند و به موازات آن شاهد رشد قیمتی بیش از 50 درصدی در شاخص صنعت خودرویی‌ها بودیم.

اما عرضه خودرو در بورس کالا پرحاشیه‌ بود و خبرهای ضد و نقیضی پیش می‌آمد که این خبرهای ضد و نقیض بین وزارت صمت، وزارت اقتصاد و همچنین شورای رقابت بود که همیشه محل بحث مناقشه بود که در برخی از اوقات متناسب با این اخبار این صنعت با روندی مثبت یا منفی روبه رو می‌شد.

طبق آخرین اخبار مجلس، دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که 85 درصد از اختلاف قیمت بورس کالا و قیمت پایه خودرویی‌ها عاید دولت شود که این مجلس این مورد را به‌طور کلی حذف کرده و هم درآمد دولت از این محل لغو شده و هم عرضه خودرو در بورس کالا لغو شد که با این اتفاق بازار مجددا از صنایع خودرویی کمتر استقبال کرد و کف عرضه بیش از تقاضا شد که این روند همچنان ادامه‌دار است.

نکته بعدی بحث مربوط به قیمتی که عرضه شده در سامانه یکپارچه است که برآورد می‌شود شورای رقابت باید قیمت آن را مشخص کند که این قیمت نسبت به قیمتی که حدود یکسال و سه ماه پیش مشخص کرده بود برآورد می‌شود که تا حدود 100 درصد افزایش داشته باشد که این قیمت بیش از بهای تمام شده خودرویی‌ها باشد و بتواند یک حاشیه سودی برای آنها دربر داشته باشد؛ حتی در حدود 20 تا 25 درصد حاشیه سود خالص داشته باشد این خبر می‌تواند خبر خوبی برای خودرویی‌ها باشد و هنوز مشخص نیست و باتوجه به ابهام آن روندی کم رونق و نزولی خواهند ماند تا قیمتی که شورای رقابت مشخص کرده است کاملا معین شود و ابهامات آن برطرف شود.

درخصوص وضعیت کلی بازار سرمایه نیز باید نگاهی به داده‌های اقتصادی در سال 1401 داشت. حجم نقدینگی از محدوده 6 هزار میلیارد تومان عبور کرده است؛ تورم نقطه به نقطه در   اکثر ماه‌ها بیش از 40 درصد و بعضا چندین مورد بیش از 50 درصد بوده است. از سوی دیگر بازارهای موازی، سکه، خودرو و دلار سقف‌های جدیدی را فتح کردند که نسبت به سقف‌های قبلی حتی رشدهای بیش از 100 درصدی داشتند.

اگر بازارهای موازی و متغیرهای کلان اقتصادی را مشاهده کنیم نوبتی هم باشد نوبت بازار سرمایه است. اما چون بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی بیشتر تحت تاثیر تصمیمات دولت است و دولت کنترلی بیشتری روی بازار دارد؛ علاوه بر بحث‌های مختلف زمان رشد بازار محل ابهام باقی مانده خصوصا در روزهای اخیر که بحث گشایش‌های بین‌الملی پررنگ شده با توجه به توافقی که بین تهران و ریاض اتفاق افتاده و گشایش مجدد سفارت‌خانه‌ها در دو کشور ایران و عربستان سعودی یک مقدار انتظارات تورمی را کاهش داده است و دلار در محدود 46 هزار تومان معامله می‌شود سکه به محدوده 24 میلیون تومان بازگشت و اگر بازارها در ثبات نسبی پیش بروند ما می‌توانیم نیمه اول سال شاهد رشد نسبی بازار سرمایه باشیم اما حجم نقدینگی به سمت صنایع ارزنده می‌رود. نباید تصور ما این باشد که اواخر سال 98 یا نیمه اول سال 99 تکرار شود بلکه بازار یک صعودی خواهد داشت و برآورد می‌شود که در فصل بهار بازار بتواند از سقف شاخص دو میلیون و 100 هزار واحدی که در مرداد سال 99 ثبت کند عبور کند.

همچنین شاخص هم‌وزن از سقف تاریخی خود عبور کرد. اگر با توجه به اخبار بین‌المللی گشایش رخ دهد حجم صادرات ما افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر در شرایط تحریم‌ هزینه تحریمی بسیار بالاست که آن کاهش پیدا می‌کند. ارز صادراتی نیز تغییر پیدا کرده است که باتوجه به اثرات اهرمی خیلی شرکت‌های کامودیتی‌محور که عمدتا صادراتی هستند می‌تواند سود هر سهم بسیار جذابی بسازند که گزارش ماه‌های آینده خصوصا گزارش فصل بهار مشخص‌کننده این موضوع خواهد بود.

به‌طور کلی بازار می‌تواند از شرایط خوبی برخوردار شود و از سوی دیگر صنایع دلاری می‌توانند با توجه به بحث توافق و کاهش نرخ ارز از این صنایع کامودیتی‌محور، استخراج کانه‌های فلزی، پتروشیمی، پالایشی، فلزی و... با کاهش تقاضا روبرو شوند. اما به صورت میان مدت در سال بعد با تقاضا مواجه می‌شوند و در کوتاه‌مدت در صنایع بانکی با توجه به مبادلات ایران با کشورهای این صنایع می‌توانند جذاب باشند و در نهایت صنایع ریالی وسیمانی که در فصل بهارزمان ساخت و ساز است و با اقبال بیش از 100 درصدی در بورس کالا می‌توانند برای سهامداران جذاب باشند.

 

 

ارسال نظر