سال 1402؛ سال هیجان بورس

۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - ۰۱:۴۷:۰۹
کد خبر: ۲۰۰۷۷۷
سال 1402؛ سال هیجان بورس

نوید رجایی

به ‌طور کل عوامل زیادی بر بازار بورس تاثیرگذار است و باید به بررسی عوامل مختلف پرداخت در مرحله اول قیمت دلار بسیار حائز اهمیت است از نظر من ایران فرصت طلایی برای بارگشت به برجام را از دست داده و اگر توافقی نیز حاصل شود بسیار ضعیف‌تر از گذشته خواهد بود و از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و تبلیغات و اعلان نظر کاندیداها مخصوصا از سوی جمهوری‌خواه‌ها سبب خواهد شد التهابات ارزی شروع شود.

از سوی دیگر قیمت بازارهای جهانی نیز حائز اهمیت است و با توجه به پیش‌بینی‌ها احتمالا تغییر محسوس یا کاهش زیادی در کامودیتی‌ها نداریم. اما توجه به این نکته ضروری است که چشم‌انداز رشد اقتصادی چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های انرژی مطلوب نیست پس در نتیجه تقاضا برای نفت کاهش خواهد داشت و در صورتی که درگیری بین اعضای اوپک نیز رخ بدهد باعث افزایش عرضه نفت می‌شود که به هیچ ‌وجه برای پالایشگاهی‌ها مطلوب نیست.

پس اگر چشم‌اندازی برای نفت مواجه نباشیم قیمت‌های فعلی سطح مطلوبی است و بسیار بعید است قیمت نفت سطح 120 دلار را در سال جدید تاچ کند. برای بورس سال 1402 می‌تواند سال بسیار خوبی باشد چرا که هسته اصلی بورس کامودیتی محور است و با توجه به قیمت دلار و چشم انتظارات تورمی کف شاخص کل 1.480 خواهد بود و این پیش‌بینی را دارم که در سال 1402 از سقف تاریخی شاخص عبور کنیم. اما باید به این نکته توجه داشت که عبور از سقف شاخص تنها در صورتی رخ خواهد داد که ریسک‌های سیتماتیک وجود نداشته باشد.

بهترین گروه برای سال 1402 به اعتماد من سیمان، انبوه‌سازی و بانکی‌ها هستند که از سهم‌های ویژه این صنایع می‌توان گین خوبی را به دست آورد. از سوی دیگر جدا از چاپ پول می‌توان افزایش قیمت بنزین را نیز یک موج تورمی در نظر گرفت که قطعا تاثیر‌های زیادی در بازار سرمایه خواهد گذاشت. برای سال 1402 توصیه می‌شود تا سهامداران تنوعی از شرکت‌های مختلف در صنایع گوناگون را به صورت گلچین کنار هم قرار بدهند تا گین خوبی حاصل شود. از دید تکنیکال بهترین تایم فریم برای شاخص کل می‌توان تایم فریم هفتگی را در نظر گرفت که در این ناحیه با حمایت 1580 مواجه هستیم و در صورتی که دلار در قیمت بالای 45 تومان تثبیت کند، بعید است این ناحیه را از دست بدهیم اما در صورت شکست این ناحیه به احتمال زیاد شاخص کل یک برگشت به سطح 1.500 خواهد داشت که این بستگی به ریسک‌های سیستماتیک و قیمت دلار دارد.

پس اگر ما در نظر بگیریم که ریسک سیستماتیک خاصی بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند بسیاری از سهم‌ها از حدود 20 درصد پایین‌تر مناسب خرید است و یک فرصت ویژه سرمایه‌گذاری پیش روی سرمایه‌گذاران قرار گرفته است 

در سوی مقابل در حال حاضر شاخص هم‌وزن نیز در ناحیه 540 قرار گرفته است که به نوعی سقف تاریخی در هم‌وزن است که در نتیجه با فشار عرضه مواجه خواهیم شد اما این عرضه طوری نیست که اصلاح عمیقی را متصور باشیم و نهایت از حدود 10 درصد دیگر می‌توان شاهد روند صعودی در شاخص هم‌وزن باشیم.

 

ارسال نظر