بهترین محرک بازار سرمایه

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - ۰۲:۲۶:۳۰
کد خبر: ۲۰۰۵۳۲
بهترین محرک بازار سرمایه

پیام الیاس‌کردی

یکی از مهم‌ترین محرک‌های بازار سرمایه قیمت ارز و قیمت ارز است. البته نکته اساسی اینجاست که ارزی که بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی با آن مبادله می‌کنند با قیمت بازار آزاد متفاوت است یعنی شرکت‌ها با دلار نیمایی معامله می‌کنند. اما تجربه‌های اخیر نشان داده که این دلار پس از مدتی می‌تواند به سمت دلار آزاد حرکت کند.

برای نمونه ما زمانی دلار 4200 تومانی داشتیم و اکنون دلار 28500 هزار تومانی داریم. این بدان معناست که زمانی که دلار بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند تجربه به ما می‌گوید که احتمالا این عدد نیز بالا می‌رود.

ما اگر برگردیم به سال 1400 و از اسفند ماه نگاه کنیم، دلار از محدوده خود 100 درصد افزایش پیدا کرده و این عدد کمی نبوده! بازار سرمایه از ماه یازدهم سال گذشته یک روند صعودی را شروع کرد و این روند تا حدود سومین ماه امسال نیز ادامه داشت و پس از آن ما یک اصلاح داشتیم و بازار سرمایه شرایط جذابی نداشت.

از هشتمین ماه که انتظارات تورمی وجود داشت و رشد بازار ما شروع شد شاهد یک روند صعودی در بازار سهام شدیم؛ خودرویی‌ها و   اخبارشان لیدری بازار سرمایه را بر عهده گرفتند و پس از آنکه خبرهای مرتبط با خودرویی‌ها آمد که قرار نیست در بورس کالا عرضه شوند ریزشی را تجربه می‌کردیم در بازار اما ریزشی که تجربه کردیم باعث شد که لیدری باعث تغییر کند و گروه فلزات لیدری بورس را برعهده گرفتند و بازار حرکت کرد برای شکستن سقف یک میلیون و 600 هزار واحدی. اکنون به جایی رسیدیم که قیمت دلار در بازار آزاد کاهش پیدا کرده و تقریبا حدود 8 تا 10 هزار تومان اصلاحی در بازار داشتیم و طبیعتا بازار سرمایه نیز با این شرایط اصلاح می‌کند.

به نظر می‌رسد با این قیمت دلار، بازار سرمایه در همین محدوده باقی بماند و اگر هم قرار باشد روند اصلاحی داشته باشد، اصلاحات عجیب و غریبی نیست و تنها اصلاح زمانی است. بازار در سال آتی جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت و از سوی دیگر ما رشدی برای قیمت دلار فعلا متصور نیستیم.

بنابراین بازار سرمایه منتظر است که ببیند اخبار توافق و قیمت دلار به کجا می‌رسد و اگر رشد و افتی دارد با این نرخ تطبیق بدهد؛ فعلا حالت خلأ را در ماه‌های ابتدایی سال آینده خواهیم داشت تا ببینیم در ادامه بازار سرمایه چه می‌شود. اما اکنون بهترین زمان برای اصلاح پرتفوی سهامداران است.

 

 

ارسال نظر